Sida 2 av 2
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 13:53:00
av bearing
2 kW på 24 V är väl ungefär 100A. Motorn klarar alltså kontinuerligt 100A och antagligen betydligt mer kortvarigt. Utan strömbegränsning kan strömmen bli väldigt hög. Dock är det ju bara i låg fart som dioden kommer leda ofta. Värsta scenariot för dioden är antagligen krypkörning upp för brant backe med tung utväxling.
Transistorern klarar bara 60A med 5V gatedrivning. Att driva direkt från ATmegan är inte så robust. Det finns risk att transienter orsakar latch up.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 14:10:14
av rysshack.se
bearing skrev:
Transistorern klarar bara 60A med 5V gatedrivning. Att driva direkt från ATmegan är inte så robust. Det finns risk att transienter orsakar latch up.
Tack för tipset!
Vad föreslår du för drivning till gaten? Någon optoförstärkare, eller finns det andra enklare lösningar?
Joo, det var vid lägre varvtal, och lite motstånd, som dioden brann. Lyckades inte få någon magisk vit rök från komponenten, dock bränd elektronikdoft i hela lägenheten.
Tur att frugan var ute på andra äventyr he he =)
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 14:16:48
av bearing
Det enklaste är väl att använda en vanlig gatedriver med gatemotstånd.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 15:45:59
av E85
Kollade runt lite och fastnade för de här FETarna,
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... P025N06-ND
0.002mOhm. Några såna parallellt så blir det väldigt svalt om det inte är nåt jag missat? Du kanske kan ta 12V till gatedrivaren direkt från ena batteriet.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 15:54:14
av rysshack.se
Tackar för tippsen!! Nu blir det till att beställa! =)
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 16:16:50
av E85
Kraftigare diod,
MBR40250 250V/40A
Om den räcker till har jag ingen aning om.. Kanske blir för varm ändå?
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 16:39:08
av bearing
Jag tror det behövs flera dioder i parallell. Det har minst tre fördelar: högre strömtålighet, lägre framspänningsfall, mindre värme per diod. En nackdel är att strömmen kan fördela sig ojämnt.
Dioder med hög spänningstålighet har generellt högre framspänningsfall. Schottky med lägre spänningstålighet värms alltså mindre när den leder. Dock finns en gräns då lägre spänningstålighet gör att läckströmmen värmer så mycket att totala förlusterna ökar.
Kanske är det billigare med en halvbrygga med FETar istället för att använda många dioder. Tänk på att kraftiga FETar har stor gatecharge, så kraftiga gatedrivers behövs.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 16:45:37
av E85
Sänkt PWM-frekvens borde hjälpa också. Är inte 16kHz ganska högt för så kraftig motor? Jag gissar att 4kHz skulle passa bättre.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 28 juli 2009, 23:17:55
av rysshack.se
E85 skrev:Är inte 16kHz ganska högt för så kraftig motor?
Jag har inte finjusterat, 16kHz var det första värdet jag fick när jag programmerat, det är ju snabbt justerat.
en lägre frekvens är nog att föredra.
Det som är viktigt är väl att motorn inte går ryckigt.
Enda nackdelen med en lägre frekvens är väll att den kan komma inom det hörbara området.
Personligen ser jag det bara som en fördel.
Om det viner och tjuter lite, så kanske folk flyttar på sig.
Man kanske skulle bygga en resonanslåda åt motorstyrningen oxå he he =)
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 29 juli 2009, 12:08:24
av Motormannen
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 14 november 2009, 09:13:22
av Bengt
Schottkydioder har lågt framspänningsfall men de klarar ofta väldigt låg backspänning. Den viktigaste skillnaden är att du gått upp från 60V till 250V. Troligen gick den första sönder pga av transienter och inte av värme.
Du behöver absolut en gatedrivare, det blir helt värdelöst att driva direkt med processorn, du kommer att få långsamma omslag = förluster. Sök på MOSFET driver.
Generellt skulle jag aldrig bygga en elcykel på en tung ram utan bygga på en så lätt cykel som möjligt. 10 kg gör en förvånadsvärd stor skillnad i accelaration (Det gör ju ca 10-20% av totalvikten beroende på vad du väger) och dessutom är det ju bra om man orkar cykla hem om batteriet tar slut. 10-20% extra räckvidd blir det naturligtvis också på ett ungefär.
Min elcykel väger 21 kg vilket är ovanligt lätt.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 14 november 2009, 11:24:04
av Meduza
Om du vill ha en 250W-dekal i riktig vinyl så är det bara säga till så ska jag ordna en gratis

Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 14 november 2009, 12:32:24
av Andy
Frekvensen är nog inte för hög, i professionella drivsystem för elfordon används runt 15 – 18 kHz för motorer upp till 18 – 20 kW.
Re: Elcykel 2kW ratbike
Postat: 16 november 2009, 13:32:39
av rysshack.se
Flyttat land och rike runt, tyvärr ligger mitt labb i kartonger, då jag nyflyttade till skåne.
En god sak är att en ny motor som även kan användas som generator införskaffats. Till skillnad från allströmsmotorn jag hade från början.
Tack för erbjudandet Meduza!!
Bengt skrev:Schottkydioder har lågt framspänningsfall men de klarar ofta väldigt låg backspänning. Den viktigaste skillnaden är att du gått upp från 60V till 250V. Troligen gick den första sönder pga av transienter och inte av värme.
Har du förslag på något transienskydd, eller skall komponenterna vara tåligare??