Sida 2 av 10
Postat: 17 januari 2005, 13:16:39
av DennisD7
Jag ska inte rita ut labyrinten i pixlar utan med en gammaldags icke-elektronisk linje mellan lysdioderna. Nackdelen är såklart att labyrinten blir fast och samma för varje runda, men tro det eller ej, riktiga PacMan hade faktiskt bara EN labyrint som användes om och om igen.
Jag kommer nog att dokumentera programmeringen (speciellt eftersom jag inte har någon digitalkamera för tillfället, och något vill man ju visa upp). Jag har rätt klart för mig hur det ska gå till...

nästan.
Postat: 17 januari 2005, 13:24:44
av matseng
Ah! En "analog" linje! ;-) Ja i bland är det gamla hederliga sättet bäst.
Jodu, nog minns jag packman original alltid. Men mest av mina pengar gick nog åt till Asteroids, det tyckte jag då var det ultimata spelet. Särskilt bum-bum bum-bum -ljudet i bakgrunden hela tiden som gick fortare och fortare.
Postat: 17 januari 2005, 14:55:59
av DennisD7
Jag får väl bygga en asteroids efter den här då =] Det finns ju faktiskt 1"-CRT-skärmar.
Postat: 17 januari 2005, 15:53:23
av strombom
1" ? har du länk?
/Johan
Postat: 17 januari 2005, 15:58:35
av matseng
Gamla videokameror brukar ju innehålla en liten svart/vid CRT. Undrar hur stora dom är? Det borde vara rätt lätt att hitta gamm-videkameror hemma hos folk som man kan få för en hundrning...
Postat: 17 januari 2005, 16:00:10
av DennisD7
Länk? nej, jag har bara hört rykten. Med det var gamla videokameror som det handlade om då...
EDIT:
Här är en del roliga saker, bläddra ner!
Postat: 17 januari 2005, 16:09:41
av strombom
Haha inte illa
/Johan
Postat: 17 januari 2005, 16:17:41
av DennisD7
Det får bli en handhållen Ateroids härnäst alltså, med äkta vektorgrafik! Om man inte dör av strålningen eller nåt

Postat: 17 januari 2005, 16:27:13
av matseng
En fråga är vad som är enklast att hantera när det gäller deflektionen - vanlig magnetisk eller elektrostatisk. Risken är att det är enklast med magnetisk så att man slipper ha deflektionsspänningar på flera hundra volt att pyssla med.
Postat: 17 januari 2005, 16:39:17
av Adis
orginellt! det där pongspelet finns att köra på kjell också har ja för mej
mkt fint gjort, men jag saknar klarlack på det hela

Postat: 18 januari 2005, 16:38:34
av DennisD7
Tack tack! .... jo jag hade stora planer för både side-art, lack och snygga mönster under knapparna och runt skärmen men till sist hade jag bokstavligen bara några timmar kvar innan jul (pongspelet var en julklapp till min systerson). Jag sparar det till min uppföljare (space invaders på mini-väggkabinett och med vertikal skärm).
CPLD-pacman just nu: Programmerade en minneskrets igår (1 bit

), plus lärde mig hur jag lägger till mina kretsar till ett bibliotek (så jag kan återanvända dem). Xilinx Webpack är inte helt intuitivt som sagt.
Next up: Tänkte göra ett grafikminne på 5x7 pixlar + test ikväll om jag hinner. Yo.
Postat: 19 januari 2005, 08:24:34
av DennisD7
update: det blev lite snårigt att få 35 kretsar rätt kopplade på en gång så jag byggde istället en minnesbank som håller koll på 5 pixlar (xy-adress, set, reset; aktivera raden, och sen 5 pinnar ut). Med hjälp av 7 sådana bör saken vara biff inom kort.
Postat: 19 januari 2005, 15:33:21
av Rymdninja
Den här tråden rockar

Postat: 20 januari 2005, 09:58:06
av DennisD7

The one-man-party haha
CPLD: Det funkar! Synd att jag inte har bilder för jag fick gjort en hel del kul saker igår. Jag har nu ett minne med 5x7 pixlar där varje punkt kan adresseras
binärt för rad/kolumn och man anger set eller reset (tänd/släck). Samtidigt kan man (binärt) ange vilken rad man vill se och då tänds den raden på de 5 ut-pinnarna. Tanken är såklart att jag ska toggla jättesnabbt genom raderna och även ha "aktuell rad-ut" så man kan göra en ledmatris av det hela. Aktuell rad-ut är redan fixat förresten, men jag har ju ingen ledmatris än, ska handla på ELFA så fort lönen kommer.
Det är en så underbar känsla =)
Ska nog göra en sida med bilder osv snart och länka till den här nere.
Postat: 22 januari 2005, 17:55:55
av DennisD7
Gjorde färdigt grafikminneskretsen idag och insåg hur snabb min lilla CPLD egentligen är. LED-matrisen kommer inte att ha ett spår av flimrighet.
Jag gjorde också en liten sida för projektet. Sidan är till för familj och vänner (icke-nördar) så jag kanske förklarar lite väl simpelt ibland.
http://www.data70.com/pacman
