transistor istället för strömbrytare.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men nu pratar du ISA. Eller hur? 220h låter inte direkt som en PCI-adress.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Precis. Det är ISA.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

nej 220h är I/O port:s nummret... det har inget som helst att göra med om det är ISA eller PCI. Soundblaster använder I/O port 220h oavsett om det är ISA eller PCI. PCI och ISA är expansionsbussar, på dessa bussar så ansluts tilläggskort som begär olika resurser. Förr så begärde inte kortet något utan drivrutinerna "visste" vilka resurser som skulle användas av kortet, på den tiden var I/O addresser, DMA nummer och IRQ nummer fixerade till ett kort. Om man försökte ansluta ett annat kort till exempel ett till soundblaster kort, bara modellen nyare, så uppstod en I/O address krock förmodligen också en DMA och IRQ krock. Nu förtiden begär tilläggskorten en I/O addr av (oftast) BIOS.

[EDIT]
Jag kollade upp i Soundblaster manualen och det verkar som om alla soundblaster kort kan konfigureras i på två olika I/O addr intervall utan att störa varandra, men då kan jag inte använda några avbrott (IRQ) eller DMA överföringar och det vill jag kunna.
[/EDIT]
Senast redigerad av Seven11 7 januari 2005, 23:54:14, redigerad totalt 1 gång.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

dessutom så har jag inte hittat något nätagg för AT som kan leverera tillräckligt med ström för att driva 3-4 expansionskort, 2 diskettstation och 4 ATA/ATAPI enheter och kanske lite där till. Därför kan jag inte ha dom inkopplade samtidigt. Så det vore bra om ni kunde hjälpa mig hitta en lösning på hur man bygger en digital stömställera...
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Får jag be om skärpning !

Inlägg av SvenPon »

All brytning och slutning skall ske med optokopplare BASTA
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jag har aldrig använd optokopplare är det något man ska tänka på eller så?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> SvenPon

Jag tror det behövs en motivering innan du går och bastar.

Så lännge man håller sig inom samma spänningskälla så tycker jag att en optokopplare bara ställer till besvär. Oftast behöver den förstärkning på utgången och ibland även på ingången. Allt detta grejar en enda transistor med basmotstånd galant själv.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Får jag be om skärpning !

Inlägg av AndLi »

SvenPon skrev:All brytning och slutning skall ske med optokopplare BASTA
VAA?? Jag skulle vilja se den PC som byggs enligt det konceptet.... Det är INTE en bra ide... Visst har de sina fördela om man vill ha isolation.. men de är inte nödvändiga i 99 fall utav 100
Seven11

Inlägg av Seven11 »

$tiff: hur blir det? är optokopplare överflödigt? ska en transistor + mostånd (koppla?) in i stället? men blir det inte förstärkning på emittern då?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Altså transistorer är inga magiska energieskapare tyvärr.

Förstärkningen är altså storleksskillnaden på den styrande strömmen och det styrda strömmen...
Så säg att vi har en transistor på hfe 100 och styrströmmen är 1 mA, så släpper den igenom upp till 100mA.

Finns det inte 100mA in i transistorn, så kommer det inte släppa ut mer än vad som kommer in!

MYCKET förenklat förklarat. Men den kommer INTE tvångsmata in 100mA i din krets bara för att den har en hög förstärkning...
Seven11

Inlägg av Seven11 »

som om basen har väldigt låg styrstörm och collektorn = vad som än må ligga på PCI bussen så kommer emittern bara vara = collektorn ström?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Ström försvinner aldrig, och dyker aldrig upp.
Vad man stoppar in i ena ändan kommer förr eller senare ut på andra sidan.

Altså kommer Emitterströmen vara Basströmmen + Kollektorströmen.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

jo men om basen är väldigt låg, säg 0,7v då kommer väl kollektorn vara = emiitern (näst intill iallafall). Jag vill ju inte att PCI kortet ska få en bonus ström bara för att det är kopplat till en strömställare.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Är basen 0,7V över emittern så är det stor riskt att transistorn inte öppnar fullt (om den ens öppnar). Det kan föra med sig att det blir ett spänningsfall över transistorn och PCI-kortet blir lidande av för låg spänning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man ska inte räkna på spänning när man pysslar med bipolära transistorer. De är strömstyrda.
Skriv svar