fördröjning 0,5-1 sekund

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Och inte på Telia DOF, eller Djuice...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Det stod i telias prislista så här:

Mån till Fre (nåra klockslag) 6)
blablabla (prisinformation)

Övrig tid 6)
Blablabla (Prisinformation)

6) Även samtal som inte når mottagaren debiteras

Stod i foldern "Telia refill".
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

http://www.telia.se/privat/link.do?page ... lId=-76387

Hoppas länken fungerar.

Fast ska tillägga att idén med upptagetton är bra. helst skulle ju "NO knappen" styras från datorn, så upptaget verkligen är en bekräftelse att datorn startade.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Detta gäller vid mobilsvar eller liknande mottaganden. Jag testade nyss att ringa från min mobil som har telia refill till min hemtelefon som jag höll upptagen. Inga pengar debiteras.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

karlstedt:

Nu var väll diskutionen om debitering när man inte svarade, ej vid upptaget.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag har ställt frågan nu till Telias kundjänst. Får se vad och när dom svarar.
Hej.

Jag och en bekant är oense över huruvida ni har något mobilabbonemang där startavgiften tas ut även om B-abbonenten inte svarar (eller mobilsvar går in).

Hur är det egentligen. Om jag ringer från en mobil med telia abbonemang (refill eller vanligt) och lägger på innan jag fått svar. Blir det någon debitering då?

mvh
Mats Engström
sebastiannielsen
Kontakt:

Ristomemo: Det finns ingen bra signal man kan plocka från PCn för att ge en puls på att den startat om.

Möjligtvis HDD lampan , men om datorn får "jobb" precis när man ringer så får man ju bekräftelse på att datorn slagits på , fast den slagits av.

Powerlampan är ju på hela tiden , så om telefonen ringer för att stänga av kommer ju den få bekräftelse på att datorn slagits på fast den stängs av.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Men att koppla mobilens ringsignal till mobilens NO-knapp (med 0,5 sekunds fördröjning) säger inte ett dugg om vad som händer med PC'n heller.... Så det verkar ganska onödigt det oxo...
sebastiannielsen
Kontakt:

men däremot får jag bekräftelse på att mobilen tagit emot.

PCn kommer alltid starta om om mobilen får signal , oavsett om den har massor av jobb eller inte. Eftersom den är kopplad på PCns mainknapp och en intryckning gör en "hård" avstängning. En intryckning till startar datorn.

Däremot ligger det osäkra i det med att mobilnätet kanske är kasst eller att man har dålig täckning vissa tider på dygnet + att det är fullt på vissa GSM antenner vissa tider. Därför kan man ha en signal från mobilens ringsignal till NO-knappen.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Koppla den till datorns högtalare istället. Där får du (väl?) en beeep under av bios-uppstarten. På så sätt kan du vara 100% säker på att datorn är under uppstart.

Om den sen kommer att starta hela vägen är en annan fråga.... Varesig fat eller ntfs brukar bli helt glada över att man stänger av datorn hux flux under användning. Fast har burken ändå hängt sig innan man rebootar kan det ju iallfall inte bli värre än innan ;-)
sebastiannielsen
Kontakt:

SMART!

Men sorry , min server ger ingen beep vid biosuppstart.

Får nog ansluta den till diskettenhetens diod eftersom den läser disketten när datorn startar upp.
Och XP är lämpat för servers. Deras diskscanning gör automatiskt om man inte avbryter den inom nåra sekunder och sedan fortsätter den starten normalt, dvs att man behöver inte trycka nån tangent eller så och om det är fel så rättar den till felet automatiskt och sedan startar vidare.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Diskettdioden skulle nog fungera, men som sagt ingen 100% bekräftelse att operativet startat upp helt. Men kan man programmera skulle det gå att göra exempelvis så att en av pinnarna i lpt porten blir hög en stund. Detta mini program lägger man i autostart.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, diskdriven är ju prexis lika bra den....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

sebastiannielsen skrev:SMART!
Och XP är lämpat för servers. Deras diskscanning gör automatiskt om man inte avbryter den inom nåra sekunder och sedan fortsätter den starten normalt, dvs att man behöver inte trycka nån tangent eller så och om det är fel så rättar den till felet automatiskt och sedan startar vidare.
Du skulle inte kunna sluta skrika hela tiden om hur bra XP är?
Inte för att jag hatar windows helt, det är ju okej och skär inte så ofta som vissa vill påstå, men XP är nog allt annat än bra för serverbruk.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Måste nog hänga på Macce's avstickare. Om nu XP är så jättebra, varför behövs då en mobilomstartare. Starta via mobilen är användbart, med en rätt konfad server behöver man enormt sällan starta om.
Skriv svar