Sida 2 av 2

Re: Trasigt Bil-slutsteg

Postat: 28 mars 2009, 12:14:49
av slatte
Nu har jag plockat bort alla TIP36C och TIP35C
Jag visste inte riktigt hur jag skulle testa dessa men jag har mätt mellan Gate - source, och en NPN tip35C verkar vara helt kortsluten mellan GS, så denna är ju paj ialf. Är det något mer man kan mäta på med en vanlig multimeter?

Re: Trasigt Bil-slutsteg

Postat: 28 mars 2009, 15:10:19
av Norpan
Det är inga fet-transistorer det är gamla hederliga bipolära.
Om du mäter mellan bas och emitter, samt mellan bas och kollektor med en diodprovare ska det vara runt 0,7V på ena hållet och avbrott på andra.
Om du mäter mellan emitter och kollektor ska det vara avbrott på båda hållen.
Bas till vänster, kollektor i mitten och emitter till höger om du har den med framsidan upp och pinnarna mot dig.

Re: Trasigt Bil-slutsteg

Postat: 28 mars 2009, 16:44:21
av slatte
:doh: :doh: Självklart är det bipolära! Var bara inkörd på att det skulle vara FETar :-)
Men då är det en av dessa som är kaputt hoppas detta är hela felet :-)

EDIT: Ny transistor beställd hoppas att den kommer imorgon :-)

Re: Trasigt Bil-slutsteg

Postat: 2 april 2009, 20:11:10
av slatte
Jahopp nu var TIP35C bytt men utan lyckat resultat :-(
fortfarande kortslutning på någe vis!! BAH :humm: