Sida 2 av 2
Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 18 mars 2009, 23:06:21
av 1802
danei: Som jag uppfattade filmen var det inte en rent mekanisk koppling. Utan även elektrisk. 220v 1fas till 380v 3fas(heter det 380v?) se min edit.
En komersiell jag hittade
http://www.isomatic.co.uk/3phConverter.htm
Kom på en apl till. Tramp 220v generator. När man skall pilla med 220v tex triac och switchat nätagg. Får man en pärla

så slutar man nog att trampa

Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 19 mars 2009, 20:30:56
av danei
En rem är en mekanisk koppling.
Volt förkortas med stort V.
Standard i Sverige är 230V fas till nolla och 400V fas till fas.
EDIT: Om du inte satsar på att få hela forumet mot dig, så ska du nog försöka skriva mer genomtänkta inlägg. Dessutom inte starta trådar om det inte finns ett tydligt syfte.
Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 19 mars 2009, 21:18:25
av 1802
daniei: Som jag uppfattade det kopplades 1fas motorn ur, när det hela kom igång. Men det kan vara fel. Har du läst tråden? Bensin till 220V. Och starta en 3fas motor, är mina mål.
Vad händer om man kopplar lågspänning 1.5V-24V på fältdelen(alt en av spolarna) och vrider på axlen(3fas motor)?
Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 22 april 2009, 03:03:23
av 1802
Funderar vidare. Om man bryter tändningen på drivmotorn om spänningen blir för hög. Är man säkrad mot överspänning då? Bilmotor finns också i planerna. En elektronisk varvtalsregulator på gasen borde funka. med lagom hysterens.
Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 22 april 2009, 11:16:17
av JanErik
Skulle det inte gå att driva motorn på 50 Hz med en frekvensomriktare (t.ex. moddad så att DC-bussen kan matas direkt), så gasar man på mera varv med bensinmotorn och överskottsenergin kan tas ut ur elmotorn?
Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 22 april 2009, 15:24:47
av blueint
Med en styrelektronik kopplad till förbränningsmotorns tändstift, ett bilbatteri och elektrisk last skulle det förmodligen gå att använda en ordinär AC asynkronmotor som generator.
0) Styrelektroniken kan då stanna förbränningsmotorn genom att klippa elen till tändstiften.
1) Magnetisera elmotorn med batteriet.
2) Driva förbränningsmotorn med batteriet och elmotorn för att starta (växelrikta batteriet).
3) Växelrikta för elektrisk AC last.
4) Driva sig själv med batteriet.
En hake är dock om det går att magnitisera elmotorn, och
sedan temporärt använda den som startmotor innan den används som generator. Annars är det snöre eller separat startmotor som gäller.
Men det känns som att t.om komponentkostnaden för styrelektroniken närmar sig vad ett "jula kvalité" aggregat kostar?
Men annars skulle det fungera?
Re: Motor som generator 1 eller 3 fas
Postat: 22 april 2009, 17:46:27
av 1802
Bilmotorn har egen generator, startmotor och batteri. Gräsklipparmotorn har snöre. Och om motorn bryts(säkerhet) så sjunker nog 220V spänningen snabbt, och motorn hinner inte stanna.