Den blinkande golfbollen!

Berätta om dina pågående projekt.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

jo.. eller att köpa en TLC556 eller vad den hette med dubbla timers som drog typ 160uA som jag hittade igårkväll.. desvärre så fanns inte tiden att införskaffa en sådan :-(

men om man av en händelse nån gång skulle bygga en till så kan man ju ta det..

eller kan man ju helt enkelt kasta in en liten pic i den så man kan få lite olika blinkmönster :-)
hebbe
Inlägg: 162
Blev medlem: 29 maj 2003, 00:45:20

Inlägg av hebbe »

Kul bygge :-)
Skall den vara en prydnad, eller är det lyse så att man kan golfa på kvällen ;-)

En PIC12C50x (8-pinnar) skulle kunna lösa hela problemet ganska bra. De drar bara några microampere vid 3V och 32KHz kristall (ref elfakatalogen). Sedan kan den 'stänga av' med en sleep instruktion när den blinkat färdigt, och då drar den ännu mindre ström.

Den kan väckas upp från sleep när någon IO pinne ändras (brytaren).
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Den här är bara prydnad.. En present till en golfintresserad..

om man hade fått för sej att slå till den med en golfklubba så hade den antagligen splittrats i 1000 bitar....
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Jo, det tror jag också att den skulle, kraften i ett slag från en golfklubba kan räcka för att slå en boll genom en telefonkatalog (det handla om enorma krafter).
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

[Discaimer: Jag är ingen vapenexpert så nedanstående kan möjligen vara fel. Men jag har försökt att används sunt bonnförnuft när jag tänkte...]

Haha, var har du sett det nånstans? Om du kan slå en golfboll genom en telefonkatalog så borde den gå rakt genom en människa som kommer ivägen oxo. Låter väldigt osannorlikt såvida inte telefonkatalogen bara har ett par sidor.

En golfboll väger 46 gram och har en normal utslagshastighet på 40 m/s vilket ger 36 joule i energi. Det är ju en del förståss, men jag tror inte att det räcker att driva en fet golfboll genom en normal telefonkatalog. Som mest kan man komma upp till kring 76 m/s vilket ger 132 Joule, inte ens det räcker långt.

Jaktvapen verkar ligga på långt över 1000 för att dom ska vara godkända i många sammanhang.

Det är lite skillnad med att trycka en spetsig 5-7 millimeters kula/projektil med hundratals eller tusentals joules energi genom en telefonkatalog i jämförelse med en 40 mm runt klot med 50-150 joule energi.

EDIT: Fixade till en mening som var svårtolkad...
Senast redigerad av matseng 11 februari 2004, 15:10:18, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rickeboy
Inlägg: 678
Blev medlem: 13 augusti 2003, 09:12:17
Ort: Göteborg / Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

matseng>> Du har så rätt... om det nu är en golf boll han menar kraften i ett slag från en golfklubba kan räcka för att slå en boll genom en telefonkatalog han skriver faktiskt "kan räcka för att slå en boll" dvs i stort sett vilken boll som helst... men å andra sidan betvivlar jag att han i stort sett skulle kunna ta vilken boll som helst och fortfarande misslyckas grymt med å försöka "skjuta" den igenom en telefonkatalog... det går liksom inte...

//Rille
Bird of Prey
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 januari 2004, 07:59:06
Ort: Långsele

Inlägg av Bird of Prey »

Jag är ledsen om jag har uttryckt mig lite oklart, det jag menade var en golfboll (eftersom tråden handlade om golfbollar trodde jag att det var klart). Men appropå telefonkatalogen: det förutsätter att spelaren är skicklig och att telefonkatalogen inte är alltför tjock. Det finns, åtminstone här uppe, en tunnare lokal telefonkatalog...
molle
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2005, 15:40:03

Inlägg av molle »

Hehe kul idé me blinkande golfbollar, men d finns faktiskt att köpa så att man slipper lägga två veckor på att öppna en boll och greja. Dessutom går det att spela på bollarna precis som vanligt.

Finns på www.flashituf.com

//Molle
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

molle: Visst är det trevligt när företag inte tar sig på allt för stort allvar, kolla stryrelsen här: http://www.flashituf.com/index3.html
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Skall det verkligen vara http://m1.418.telia.com??? funkar inte för mig men om jag byter ut "m"-et mot ett "w" funkar det.


Kulig idé!
Skriv svar