Re: byta ut brytarspetsarna till elektronik
Postat: 4 mars 2009, 11:28:02
Så här har det nu gått-
Inhandlade från hot spark en enhet som består av en ring med fyra små inbakade magneter.
Denna ring sättes ner på fördelaraxeln , lite glapp vid tillverkningen så vi måste sätta lim på axeln så ringen inte rörs.Kollat med liten skruvmejsel att där finns fyra små kraftiga magneter ingjutna i ringen
Pick up enheten ( är det nu en Hallgivare där inne ? ) sitter fast i en aluminiumplåt som är nästan identisk till utseende som originalbrytarna .Denna enhet monteras med värmeledande pasta
Efter diverse justeringar med fil och borr så blev avståndet mellan magnetenheten och pickup enheten kanske 0, 7 mm
Och då borde väl allt vara ok , trodde vi .Den startade mycket bra , tog varv mycket bra , allt verkade ok .Kollade tändpunkten med stroboskop, borde vara ok vid 21 grader före övre dödläge , 1500 varv
Jo , bilen gick riktigt snyggt både vid tomgång och högre varv.
Men 5km landsvägskörning gjorde slut på glädjen .
Den började rycka, gick knappt alls på lägre varv och vi fick köra med höga knyckiga varv hem .
Misstänkte tändspolen , kanske Ohmtalet var mindre än lägsta tillåtna 1,5 Ohm ,var rädd att enheten var förstörd .Men ingenting var hett eller såg brännt ut
Justerade avståndet mellan magnetringen och pick up enheten till så lite som det var möjligt , kanske bara nån tiondedels mm . köpte en effektspole med förmotstånd ( totalt ca 3 Ohm ) och då startar den igen ok .
Men vid högre varv samma fel , rycker och knycker, ojämn gång .
Frågor : är Hallelementet mycket känsligt för sliten rotoraxel ,( kan tänkas att lagren är aningen slitna )?
-vet någon nån länk till hur Hallelementet beter sig om avståndet varierar ?
- är det något galet med tändstiftskablarna Ohmtal ( se tidigare Icecaps förklaring )
- något annat fel ?
- vet någon exaxt vilken nyare Volvo som har elektronisk tändning som passar B20
undrar ralle
Inhandlade från hot spark en enhet som består av en ring med fyra små inbakade magneter.
Denna ring sättes ner på fördelaraxeln , lite glapp vid tillverkningen så vi måste sätta lim på axeln så ringen inte rörs.Kollat med liten skruvmejsel att där finns fyra små kraftiga magneter ingjutna i ringen
Pick up enheten ( är det nu en Hallgivare där inne ? ) sitter fast i en aluminiumplåt som är nästan identisk till utseende som originalbrytarna .Denna enhet monteras med värmeledande pasta
Efter diverse justeringar med fil och borr så blev avståndet mellan magnetenheten och pickup enheten kanske 0, 7 mm
Och då borde väl allt vara ok , trodde vi .Den startade mycket bra , tog varv mycket bra , allt verkade ok .Kollade tändpunkten med stroboskop, borde vara ok vid 21 grader före övre dödläge , 1500 varv
Jo , bilen gick riktigt snyggt både vid tomgång och högre varv.
Men 5km landsvägskörning gjorde slut på glädjen .
Den började rycka, gick knappt alls på lägre varv och vi fick köra med höga knyckiga varv hem .
Misstänkte tändspolen , kanske Ohmtalet var mindre än lägsta tillåtna 1,5 Ohm ,var rädd att enheten var förstörd .Men ingenting var hett eller såg brännt ut
Justerade avståndet mellan magnetringen och pick up enheten till så lite som det var möjligt , kanske bara nån tiondedels mm . köpte en effektspole med förmotstånd ( totalt ca 3 Ohm ) och då startar den igen ok .
Men vid högre varv samma fel , rycker och knycker, ojämn gång .
Frågor : är Hallelementet mycket känsligt för sliten rotoraxel ,( kan tänkas att lagren är aningen slitna )?
-vet någon nån länk till hur Hallelementet beter sig om avståndet varierar ?
- är det något galet med tändstiftskablarna Ohmtal ( se tidigare Icecaps förklaring )
- något annat fel ?
- vet någon exaxt vilken nyare Volvo som har elektronisk tändning som passar B20
undrar ralle