"Puffsugare" (nu även kommersiell modell)
Re: "Puffsugare"
POS, jag funderade på en alternativ lösning på ditt filterproblem (om du inte absolut vill bygga en cyklon altså
).
Jag var ju och hämtade fräsen i Tibro idag, och när jag skulle ställa in den på jobbet för mellanlagring ett par dygn så var dörrbladet som den står på för långt för att stänga dörren till vår lastkaj, så jag tog en kapmaskin och skar av dörrbladet några decimeter. När jag sedan skulle dammsuga upp det med våran "industridammsugare" (jo tjena, chefen är för snål för att köpa "riktiga" prylar. Det här är någon halvbillig Kärsher, eller liknande) så slog det mig. Den "slår" nämligen ur filtret ca två gånger i minuten. Detta gör den med en klaff som blockerar luftflödet mycket kortvarigt tre gånger i ganska snabb följd. "Boom boom boom"
En sådan variant kanske kan vara ett alternativ?

Jag var ju och hämtade fräsen i Tibro idag, och när jag skulle ställa in den på jobbet för mellanlagring ett par dygn så var dörrbladet som den står på för långt för att stänga dörren till vår lastkaj, så jag tog en kapmaskin och skar av dörrbladet några decimeter. När jag sedan skulle dammsuga upp det med våran "industridammsugare" (jo tjena, chefen är för snål för att köpa "riktiga" prylar. Det här är någon halvbillig Kärsher, eller liknande) så slog det mig. Den "slår" nämligen ur filtret ca två gånger i minuten. Detta gör den med en klaff som blockerar luftflödet mycket kortvarigt tre gånger i ganska snabb följd. "Boom boom boom"

En sådan variant kanske kan vara ett alternativ?
ove: Ska kolla igenom den sidan, kan vara läsvärt om man ska bygga själv.
Walle: Jag har hört om den typen av lösning förut, det är ju lätt att bygga en manuell adapter mellen fräsen och dammsugaren och prova det, jag kör lite den varianten nu dvs stängera av dammsugaren korta stunder och slår som %¤& på burken.
Hoppas du är nöjd med köpet, kommer nog mer om den lite senare va?
Walle: Jag har hört om den typen av lösning förut, det är ju lätt att bygga en manuell adapter mellen fräsen och dammsugaren och prova det, jag kör lite den varianten nu dvs stängera av dammsugaren korta stunder och slår som %¤& på burken.

Hoppas du är nöjd med köpet, kommer nog mer om den lite senare va?
Kanske en dubbel variant? Cyklon som tar hand om det grova, och "filterslagare" som slår det fina ur filtret vid lagom intervall?
Eller det kanske är som p-piller och pessar på samma gång? 
Japp, jag har skrivit ett nytt inlägg i den gamla köptipstråden, men jag kommer nog lägga upp en ny projekttråd
Självklart länkar jag till din byggtråd så det framgår vilken fräs det är som ska igång igen
Du hade fler än en tråd om den fräsen va?

Japp, jag har skrivit ett nytt inlägg i den gamla köptipstråden, men jag kommer nog lägga upp en ny projekttråd

Tror bara det var en byggtråd, sen har den kanske skymtat förbi i nån annan tråd såklar.
För ett par månader sedan så var Bill Pentz cyklon uppe på diskussion i en tråd på Byggahus.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... -penz.html
Hänger där också en hel del, då snickeri är min andra hobby.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-ma ... -penz.html
Hänger där också en hel del, då snickeri är min andra hobby.
Citat från Clear Vue's hemsida:
The only requirement is that your container be sealed completely and be strong enough to withstand the vacuum created by the shop vac.. Any leaks will cause an updraft and prevent the cyclone from working properly.
Läs PDF-filen som jag länkade till.
En korrekt utformad cyklon kan vara öppen nertill.
En korrekt utformad cyklon kan vara öppen nertill.
Ni som provat en "riktig" cyklon (köpt proffsmodell eller en välgjord DIY), fungerar det verkligen med slipdamm? Jag tycker dammet borde sugas upp i röret medans något tyngre partiklar ramlar (slungas) ner i hinken? Om dammet sugs upp så faller väl idén lite, det är ju dammsugarfiltret man inte vill ska bli igentäppt..
.

När jag provade i min slarvigt gjorda testgrej så funkade mjölet överlägset mycket bättre än "tunga" lite större saker ur skafferiet.
Men det var ju inget längre test utan bara ett halvt glas.
I princip inget alls gick igenom.
Men nån har väll provat lite mera på nån fräs tex?
Men det var ju inget längre test utan bara ett halvt glas.
I princip inget alls gick igenom.
Men nån har väll provat lite mera på nån fräs tex?
Jag kunde inte låta bli att filma ett test med 1/2 deciliter mjöl (men det får vara sista köks-testet annars blir jag snart utslängd hemmifrån)
Jag har ett hushållspapper som filter så man kan se hur mycket mjöl som går igenom fel väg.
Och som alltid när jag filmar nått så råkade jag ha kameran 90gr fel
och i motljus...
FILM

Jag har ett hushållspapper som filter så man kan se hur mycket mjöl som går igenom fel väg.
Och som alltid när jag filmar nått så råkade jag ha kameran 90gr fel

FILM
Senast redigerad av POS 11 januari 2009, 15:20:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte provat en cyklon, men jag har läst PDF-filen som jag länkade till. Där står det typ att cykloner används främst där det handlar om att avskilja damm, eftersom de är jättebra på det.PeterH skrev:Ni som provat en "riktig" cyklon (köpt proffsmodell eller en välgjord DIY), fungerar det verkligen med slipdamm?
Cykloner utnyttjar alltså en massa intressanta fysiska fenomen när det gäller strömning.
Nån typ av cykloner var bäst för partiklar med en storlek UNDER 100 um. Det om något är väl "damm":-)
Nu har jag hittat och köpt en Kommersiell cyklonavskiljare!
Den ser ut som om den vore tagen direkt ur en Tv-shop reklam från 90:talet
Storleken på cyklonen motsvarar väll ungefär en pet-flaska och spånbehållaren är på en dryg liter.
Jag har gjort samma tester med puffar och mjöl och jag skulle säga att det blev sammma resultat också!
Mjölet är det som funkar allra bäst och det hamnar nästan bara i rätt behållare.
Den här ska jag prova på min fräs med mdf-damm nästa gång jag fräser nått, för det är ju det jag ska ha den till
I kartongen.

Allt som följde med.

Så här är det väll tänkt att man "kan" göra

Det gröna är cyklonen och den transparenta delen är spånbehållare.

Den ser ut som om den vore tagen direkt ur en Tv-shop reklam från 90:talet

Storleken på cyklonen motsvarar väll ungefär en pet-flaska och spånbehållaren är på en dryg liter.
Jag har gjort samma tester med puffar och mjöl och jag skulle säga att det blev sammma resultat också!
Mjölet är det som funkar allra bäst och det hamnar nästan bara i rätt behållare.
Den här ska jag prova på min fräs med mdf-damm nästa gång jag fräser nått, för det är ju det jag ska ha den till

I kartongen.

Allt som följde med.

Så här är det väll tänkt att man "kan" göra

Det gröna är cyklonen och den transparenta delen är spånbehållare.

Senast redigerad av POS 11 januari 2009, 20:08:08, redigerad totalt 1 gång.
Re: "Puffsugare" (nu även kommersiell modell)
Ser att det är en Electrolux, vad får man böta för en sån? Var köpte du den?