Läsa av elmätaren mha en PIC

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Läsa av elmätaren mha en PIC

Inlägg av mrfrenzy »

Det där är en mätare som hanterar två tariffer, troligen dag och natt. Har du två poster på elräkningen? Var rädd om det isf för det finns inte många tariffer kvar ;)
Dosan där nere ger en slutande signal när tariffen aktiveras för att styra tex elpatron.

Om inte dioden skickar ut någon form av ljus eller IR så är den trasig, kolla manualen vilken våglängd det ska vara och om den saknas efter riktig mätning felanmäl.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

mrfrenzy: vad skulle han vara rädd om? sin dubbeltarrif?
Vattenfall gav oss dubbeltarrif när vi flyta hit till gården(1.5år sen), men eftersom vi inte värmer något med El(nästan) räknade jag lite på det och konstatera att det blev dyrare än enkeltarrifen...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Aah då är det ju ingen vits, men om man har stora elförbrukare som går att styra lite så kan det vara fördelaktigt.
ankan

Inlägg av ankan »

Vad spelar det för roll om det är dubbeltariff? Bergvärmepumpen tex är inte inkopplad på någon ingång som säger när det helst inte ska köra tex.

Hur som helst provade jag att använda videokameran med mörkerseende (IR) och såg att dioden blinkade. Men jag fick hålla för IR-lampan på kameran, för när den lyste började dioden blinka ojämt. Antagligen för att den tror att jag tänker skicka ett meddelande till den.

Funderar på att bygga denna:
Bild

.... men tänkte kolla först om det finns något program för linux jag kan använda för att beräkna förbrukningen med. Har nämligen en linuxserver stående inte allt för lång ifrån som jag tänkte koppla till.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det kan också vara för att din diod på kameran blinkar med en viss frekvens som inte sammanfaller helt med den på elmätaren. Tänk "filma tv".

Tyckte det där programmet rent ut sagt var skit. Fick det inte att fungera så jag körde på PIC nästan direkt. Ett par rader ASM och jag såg att det fungerade iom att min lysdiod på labbplattan blinkade i takt med den ute på stolpen. Sen var det bara att bygga på det. Programmet är onödigt avancerat tycker jag.

Serieporten är inte superlämplig för detta pga att det finns olika serieportar samt USB anslutna dito osv. Det kan fungera på en och inte alls på en annan dator.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har inhandlat en räknare för 1wire till ändamålet. Själv kör jag owfs men det finns massor av implementationer att välja på.
ankan

Inlägg av ankan »

Jag har 1-wire adapter hemma mm. Men hur hade du tänkt anävnda dig av 1-wire? Finns det något färdigt som räknar ut momentana förbrukningen?

Som v-g säger, kanske det inte är det lättaste att låta datorn räkna ut förbrukningen. Men som han skrev så är jobbet rätt lätt gjort om man låter en PIC räkna ut förbrukningen genom att kolla avståndet mellan pulserna.
Sedan skulle man kunna överföra detta till datorn via RS232 i valfritt format.

Finns det något färdigt program som skulle kunna tolka texten på serieporten sedan eller måste jag skriva något själv för Linux?

Att programmera PICen skulle inte vara några problem men att göra ett program för linux har jag noll koll. Men det kanske finns något färdigt man kan använda för att hämta informationen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det fina med det kitet är ju att den sköter räknandet i 1wirekretsen, behövs ingen pic.
Sen om du tex frågar den en gång per minut efter värdet så kan du lätt räkna ut både effekt och energi.
Det är jättelätt att grafa med tex mrtg eller rrdtool. Om du använder mrtg så behöver du bara peka den på räknaren, utifrån det så gör den själv en graf som visar energi eller effekt över tid (Vad du nu väljer), den känner själv av när räknaren snurrar över på 0 och kompenserar för detta.
ankan

Inlägg av ankan »

Har du börjat använda räknaren ännu?
Låter smidigt att slippa programmera en PIC för ändamålet. Hur gjorde du med IR-sensor? Vilken använde du, eller har du ingen IR-diod att kolla på?

Annars är det typ samma schema som gäller eller kan man koppla fotosensorn direkt till räknaren?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej jag har inte hunnit bygga ihop den än tyvärr. Du kan använda samma schema som du postat ovan. Själv har jag en LED med synligt ljus.

Här har dom en svensk beskrivning av samma produkt.
ankan

Inlägg av ankan »

Räknaren verkar visserligen bra, och även om det inte är mycket pengar så blir det klart billigare att använda en PIC som dessutom kan räkna ut momentan förbrukning.
Man skulle kunna låta en PIC räkna ut momentan förbrukning och räkna ut total förbrukning.
Sedan är det bara att fråga den via serieporten efter de olika värdena.

Fördelen med 1-wire räknaren är att det redan finns färdiga program. Nackdelen är att man inte kan få ut momentan förbrukning lika bra. Alltså den kan inte räkna ut förbrukningen genom att kolla längden mellan pulserna. Utan man får fråga efter räknarvärde och sedan 1 minut senare för att få någorlunda noggrannhet.

Finns det ingen billigare 1-wire krets som kan räkna?

Edit:

Hittade nu att det var inte särskilt svårt att prata med en PIC över COM-porten.
Bara att skicka en förfrågan med echo "jag_vill_veta_mätarställning-kommando" > /dev/ttyS0
... och sedan köra cat /dev/ttyS0 för att fånga upp svaret
Antagligen behöver man ställa in porten först med stty.

Med det i huvudet, borde det bara vara att sätta upp ett cronjobb som kör ett script som hämtar mätarinställning tex varje timme, för statistik och sedan låta en hemsida göra en förfrågan till porten direkt om man vill få fram momentanvärdet.
Senast redigerad av ankan 14 februari 2009, 17:23:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Över hur kort tidsperiod behöver du veta momentan förbrukning? Elmätaren rapporterar ju inte effekt, utan energi, så att mäta en låg effekt över kort tid är omöjligt.

Att läsa av räknaren tar troligen en sekund, så om du gör det var tredje sekund får du relativt momentan förbrukning, noggrannheten får du räkna ut själv ;)

Men hur ska du presentera denna information? Jag ser ingen större vits att ha högre upplösning än en minut, därför tog jag det som exempel. Det blir också väldigt enkelt att helt enkelt köra mrtg i cron, och eventuell fördröjning på en tiondels sekund mellan frågorna påverkar inte resultatet märkbart.

Du kan köpa DS2433 för $5 hos digikey, men då måste du köpa drygt 2000st...
Ska man bara ha en så är $23 troligen billigare än tiden att programmera en PIC.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Min mätare spöar ju era ( :mrgreen: ) iom att jag har 10 000 pulser per kw. Min maxtid är väl en 16 sekunder vill jag minnas dvs kommer pulserna mer sällan slår det "runt" och därmed ger ett felmeddelande. Men för att få samma skala på en med 1000 pulser /kw måste man ju mäta upp till 160 sekunder och det kanske inte är helt smidigt, iofs om man mäter kontinuerligt så har man ju det "förra" värdet att visa vid förfrågan.

Jag kör dock "aktiv" pollning dvs den mäter när jag ber om det :vissla: Dock går det betänkligt långsammare vi låg förbrukning.

Programmet i PICen, om man bara vill räkna och ta tid mellan pulserna, är ju väldigt simpelt.

Det som egentligen krånglar till det är att man vill visa värdet på displayen och därmed måste omvandla och ha sig. Vill man bara veta förbrukningen kan man ju skicka räknevariablerna och på så sätt spara många rader kod.

Även den minsta PIC klarar detta med lätthet kan jag garantera. Värre då om man ska dit med display osv ;)

Det är faktist smidigt med den riktigt momentana mätaren. Kan lätt se förbrukningen på olika prytlar när man så önskar. Kruxet är att värdet svänger hela tiden pga olika belastning i alla prylar så man får passa på sent på kvällen när det är stabilt.

Egentligen skulle jag vilja kalibrera min mätare men har ännu inte kommit på något bra sätt att få 100% korrekt värde. :humm:
ankan

Inlägg av ankan »

DS2433 har väll ingen räknare vad jag förstår utan det är väll bara DS2423P som har det och den har slutat producerats.
Det där kitet är säkert bra men är mrtg gjort för denna tillämpning med uträkning av förbrukning osv?

L-G:
Matar du picen med spänning från com-porten eller hur har du löst det?

Jag tror jag ska testa bygga ihop L-G's projekt, men jag kommer nog antingen låta PICen skicka data vid förfrågan eftersom jag vill få ut olika saker (Antal kWh totalt, Momentan förbrukning, beräknat på periodtiden), eller så skickar jag all data hela tiden separerat med kommatecken tex.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nja jag har också en som ger 10k /kWh, tänkte inte på att TS faktiskt bara hade en tiondel av det.

Hmm, vad är det du behöver kalibrera? Om du baserar datat på antalet blink och klockan går rätt så borde det ju bli rätt?

2423P ska det vara ja, och tyvärr produceras den inte längre, men det finns massor i lager runtom i världen.

MRTG är gjort just för att polla en räknare med ett bestämt tidsintervall, och utifrån det beräkna ökningen av räknaren per tidsenhet och presentera detta i trevliga grafer. Om man kör mrtg med standardinställningarna en gång per minut kommer man alltså få en graf som visar effekten med en samplingstid på en minut.
Skriv svar