Min mätare spöar ju era (

) iom att jag har 10 000 pulser per kw. Min maxtid är väl en 16 sekunder vill jag minnas dvs kommer pulserna mer sällan slår det "runt" och därmed ger ett felmeddelande. Men för att få samma skala på en med 1000 pulser /kw måste man ju mäta upp till 160 sekunder och det kanske inte är helt smidigt, iofs om man mäter kontinuerligt så har man ju det "förra" värdet att visa vid förfrågan.
Jag kör dock "aktiv" pollning dvs den mäter när jag ber om det

Dock går det betänkligt långsammare vi låg förbrukning.
Programmet i PICen, om man bara vill räkna och ta tid mellan pulserna, är ju väldigt simpelt.
Det som egentligen krånglar till det är att man vill visa värdet på displayen och därmed måste omvandla och ha sig. Vill man bara veta förbrukningen kan man ju skicka räknevariablerna och på så sätt spara många rader kod.
Även den minsta PIC klarar detta med lätthet kan jag garantera. Värre då om man ska dit med display osv
Det är faktist smidigt med den riktigt momentana mätaren. Kan lätt se förbrukningen på olika prytlar när man så önskar. Kruxet är att värdet svänger hela tiden pga olika belastning i alla prylar så man får passa på sent på kvällen när det är stabilt.
Egentligen skulle jag vilja kalibrera min mätare men har ännu inte kommit på något bra sätt att få 100% korrekt värde.