Det finns ett mycket fint material som heter Corian och görs av DuPont. Det är lite halvgenomskinligt och går att få i många färger.
Jag har sett väldigt coola ljusintallationer med LED:s som ligger strax under ytan på det. http://corian.se/Corian/sv_SE/index.html
Efter som detta är ett utbildningsprojekt så kanske man kan söka spons från DuPont, de verkar jobba en del med designers och konstnärer.
Det ska tydligen finnas kopior på detta material också, det är lite krångligt att få tag på orginalet, det verkar bara vara vissa speciella leverantörer som får sälja det.
Postat: 3 januari 2009, 14:41:20
av ghost_rider
tack för tippset!
hittade en gammal videosnutt som vi spelade in när vi testkörde väggar och fällor för första gången.
Postat: 3 januari 2009, 15:56:45
av Meduza
Plexiglas med solskyddsfilm på undersidan?
är ju en klassiker med lysdioder bakom, visst man behöver lite starkare lysdioder, men snyggt är det
Postat: 4 januari 2009, 12:03:18
av gunne
Jag har själv byggt en stor 7-segmentsdisplay med just plexiglas och solfilm och det blev verkligen bra. Man ser inte dioderna igenom om de inte lyser men när de lyser syns de riktigt bra. Men i detta fallet skulle jag nog använda riktigt glas istället för att få det lite lyxigare och reptåligare. Billigt!
Postat: 4 januari 2009, 13:43:59
av ghost_rider
du har inte möjligtvis en bild att dela med dej?
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 januari 2009, 13:01:53
av ghost_rider
vi har nu diskuterat lite ang själva spelplanen och vi vill göra det riktigt slim.
är det möjligt att få ett kretskort gjort som har måtten 1x1 m? eller ska man dela upp det i flera små för att sedan koppla ihopa dom?
sladdtrassel vill vi inte ha.
om man desigar layouten på kretskortet vad skulle tillverkning kosta (ungefär)?
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 januari 2009, 13:13:41
av Meduza
Visst går det att få stora kretskort gjorda, men då det är utanför specialstorlekarna kan det bli mycket dyrt...
Tror det är billigare att dela upp det på flera mindre kort och koppla ihop med lämpliga snabbkontakter.
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 januari 2009, 13:37:16
av ghost_rider
hmm, det var det vi misstänkte.
för det finns väl inget annat alternativ om man vill göra det så tunnt som möjligt? o utan sladdar överallt.
vad är det för snabbkopplingar du pratade om?
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 januari 2009, 14:40:44
av tlvb
Enklast är väl kanske vinklade stift och hylslister. T.ex. stift på norra och västra sidorna av kortet, och hylsor på södra och östra sidorna. Kör ni enkelradiga stiftlister, borde bygghöjden på dessa bli samma eller kanske t.om. lägre än andra kretsar (om ni kör hålmonterat).
Sätter ni upp en för projektet global standard för vad respektive pinne har för funktion, skulle ni kunna byta plats på korten utan att det slutar fungera.
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 januari 2009, 14:53:16
av Nerre
Om korten nu inte MÅSTE vara lika stora som varje "cell" så skulle jag nog överväga att vända flatkabel för att koppla ihop dem.
Då kan man i princip bygga ett "bakplan" med flatkabel och kontakter och sen trycker man bara dit korten på kontakterna (man monterar alltså kontakter på baksidan av korten).
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 23 januari 2009, 15:00:14
av ghost_rider
hm, det känns mer som att det kommer bara att byggas ihop en gång o öppnas vid ev. fel. men annars var ideen med en global standard bra.
nu såhära i efterhand så skulle det nog kännas bättre om någon mer insatt skulle kunna rita upp ett schema till kretskorten (vi känner inte att vi har kunskapen, risken är bara att vi gör ngt fel ) . Men det är ett senare projekt, men om det är någon där ute som känner sig manad så skicka ett pm!
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 9 mars 2009, 10:26:36
av ghost_rider
sådär, dags för en uppdatring!
efter lite tester och liknade har vi kommit fram till följande:
brädspelet ska ha en cirkulär utformning med en eller flera cirklar innui vartandra som ska snurra oberoende av varandra. i cirklarna finns det 16 segment och tanken är att man ska kunna röra sin spelpjäs mellan dom olika ringarna genom inpassning av t.ex pilar på de olika segmenten
nu . problemdax!
imed att vi vill ha en eller två cirklar som snurrar så ska detta drivas på ett bra sätt, ngt som är så exakt som möjligt, stegmoterer har vi tänkt på , men vi väll även att spelbrädet ska bli så tunnt som möjligt. liggande servomoterer med nån form av snäckväxel?
det andra problemet är imed att vi kommer ha intilligens i dom roterande delarna så ska dessa få ström och andra signaler, har tänkt lite på cirkulära metallskenor som släpar (lite likt tåg/ spårvagns strömöverföring). eller har någon något bra förslag som inte trassar sig?
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 9 mars 2009, 17:40:31
av Fräsen
En stegmotor (Nema 17) tar inte upp mer höjd än ni klarar av att hålla er inom. Eftersom ni ska ha runda skivor så går det att sätta ett remhjul på insidan som stegmotorn går emot. Att göra egna släpkontakter för signaler är rätt svårt utan att få störningar. Ni kan ju lika gärna ha kablar och låta programmet bestämma att den inte for rotera mer än kanske 1.5 varv, för ni behöver väl inte ha den som ett roulettehjul?
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 9 mars 2009, 20:50:16
av Onkelborg
Jag skulle vilja dela upp problemet med släpkontakterna i två delar:
1) Matningsspänning
2) Signaler
En idé på signalfronten är att göra någonting med IR?
På strömfronten har jag två förslag:
a) släpkontakter, ganska enkelt, men det lär väl säkert bli roliga störningar
b) Transformator, man borde kunna göra en transformator kring centrum? Kanske lite overkill?
Re: Examensarbete brädspel (hjälp)
Postat: 10 mars 2009, 10:37:49
av ghost_rider
nja, helst skulle vi vilja att den snurrar enbart på ett hål o då blir det mer ett rolettbords likande lösning.