Sida 2 av 2

Postat: 17 november 2008, 14:33:36
av grym
pic kan funka, men föredrar hård logik och ännu hellre analogteknik ;-)

Postat: 17 november 2008, 16:22:55
av peter555
Om du vill ha analogt kan du mäta sönderfallen i bakgrundsstrålningen de är slumpmässiga. :)

Postat: 17 november 2008, 17:07:59
av Walle
Att mäta sönderfallen i bakgrundsstrålningen är en bra idé om man verkligen behöver en äkta slumpgenerator :) Det säljs väl kommerciella slump-generatorer som bygger just på den principen?

Det här funkar också: http://inventgeek.com/Projects/alpharad/overview.aspx

Postat: 17 november 2008, 19:30:21
av Andax
Om du vill göra den med hård logik är ju iden med två kristaller som v-g föreslår idealisk.

Säg att du har en klocka som går på flera MHz och en som går på några Hz (beror lite på hur många bitar man ska ha i räknaren och hur långt tid man vill kunna slumpa fram).

Om du låter den snabba klockan driva räknaren när du håller in knappen så kommer räknaren hinna med flera varv och man kan anta att värdet en har när man släpper knappen är slumpartat (dvs att den som tycker inte kan påverka det).

Sen låter man den långsamma klockan räkna ner värdet och genererar då den önskade slumpmässiga tiden.

Om den snabba oscillatorn har en frekvens på säg 10 MHz (Vilket är rimligt att driva vanlig logik med) och att du har en 10 bitars räknare (dvs 1024 steg) så hinner den räkna ca 10000 hela varv per sekund.
Skillnaden på tiden man håller inne knappen är säkert många millisekunder vilket gör att man får svårt att fuska. Räknaren hinner ju runt 10 ggr för varje millisekund så ska man kunna ens styra om tiden ska vara kort eller lång måste man släppa knappen med en precision på 50 mikrosekunder!!!