Postat: 4 november 2008, 22:41:37
Du måste nog upp i en motor som ger ett ganska högt moment direkt och begränsa varvtalet med elektronik istället för med utväxling.
En utväxling har alltid en verkningsgrad.
Beroende på om motorn eller lasten driver kommer verkningsgraden att hamna på olika sidor av ekvationen. Du får varierande moment beroende på om motorn driver eller bromsar.
Visst kan man ha en remväxel på 2-3 ggr men en växellåda på 50 eller 100 i utväxling är bara att glömma. Dvs du måste ha en motor med mycket högre effekt än en som teoretiskt skulle klara 250Nm nerväxlad till 10rpm.
Lite siffror som jag GISSAR mig fram till
Remväxel 3:1 -2:1 har en verkningsgrad på 99-99.5% dvs momenthysteres på 1-2%
Fin planetväxel 10:1 95-98%
Kuggväxel 10:1 90%
Högkvalitativ snäckväxel 20:1 60% från motorn; 10% från utg axel till motor
Snäckväxel 40:1 <50% framlänges <0% baklänges dvs självhämmande går inte att dra baklänges
En utväxling har alltid en verkningsgrad.
Beroende på om motorn eller lasten driver kommer verkningsgraden att hamna på olika sidor av ekvationen. Du får varierande moment beroende på om motorn driver eller bromsar.
Visst kan man ha en remväxel på 2-3 ggr men en växellåda på 50 eller 100 i utväxling är bara att glömma. Dvs du måste ha en motor med mycket högre effekt än en som teoretiskt skulle klara 250Nm nerväxlad till 10rpm.
Lite siffror som jag GISSAR mig fram till
Remväxel 3:1 -2:1 har en verkningsgrad på 99-99.5% dvs momenthysteres på 1-2%
Fin planetväxel 10:1 95-98%
Kuggväxel 10:1 90%
Högkvalitativ snäckväxel 20:1 60% från motorn; 10% från utg axel till motor
Snäckväxel 40:1 <50% framlänges <0% baklänges dvs självhämmande går inte att dra baklänges