Sida 2 av 3
Postat: 27 oktober 2008, 22:40:26
av kimmen
Nä jag såg just att han skrivit det...
Postat: 27 oktober 2008, 23:03:43
av worthingtoni
Oblivion skrev:Du kan ju annars bara plocka bort slutrören, signal ut har du ju fortfarande på preamp out.
Kod: Markera allt
Har funderat över det tidigare men var rädd för att det kanske var något som var skadligt för stärkaren. Men det kanske inte alls är någon fara?
[quote="kimmen"]Men slutstegsdisten vill han kanske ha?
Jag såg dessa motstånd på tradera:
http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=75725881
skickade ett mail till säljaren och frågade vad det var, 18st 15 ohm 50W. De kanske skulle vara användbara för dig? 4 i parallell och sedan två såna grupper i serie blir 7,5 ohm. :)
"Hej.
De väger ca 1800g Tillsammans
så jag kommer att skicka dessa billigast i posten gröna kuvert 59kr eller 80 Tror att de går i 59kr har inga hemma just nu så jag kan kolla men max 80kr
Om inte du handlar mera
flänsarna är 150x10025ca det sitter 6st resistorer på varje allt som allt 18st märkta Arcol Danotherm HS50/ 15R +- 5% 84,01 Så de är 15ohm minst 15w eller mer kan inte den betäckningen men kan ju vara 50w (HS50)?."
edit: Aha, så du tänkte använda preamp out? I så fall är ju borttagande av slutrör en lösning.
Jag funderade på att köpa dem men jag har ju redan skaffat motstånd för att bygga två 1800W konstlaster så det känns lite onödigt.[/quote]
Det ska jag verkligen kolla upp! Det är alltså ingen fara för förstärkaren om jag kör den i 8 ohm och motståndet är 7.5 ohm?
Tack alla för hjälpen hittills!
Postat: 27 oktober 2008, 23:10:54
av kimmen
Ett "8 ohms" högtalarelement har en impedans som varierar mellan kanske 6 och 40 ohm beroende på frekvens och den lägre gränsen ökar med c:a 50% när elementet blir varmt av att spela starkt. Så 7,5 ohm i stället för 8 är ingen betydlig skillnad alls.
Postat: 27 oktober 2008, 23:21:46
av worthingtoni
Där ser man! Då får jag allt lägga ett bud på de dära
Tack så mycket för tipset!!

Postat: 2 november 2008, 16:24:34
av worthingtoni
Smart som man är så missade jag motstånden på tradera.
Har dock kikat runt lite på elfa och funderade på om detta kunde fungera:
Hade tänkt mig att montera allt i en rackenhet på 19" så jag enkelt kan montera den bland alla andra gitarrprylar. Rackenheten borde väl ha någon slags kylande effekt eller?
Jon
Postat: 2 november 2008, 18:00:33
av kimmen
Visst är det dessa:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 063002.pdf
Det ser ut som du behöver en kylfläns som kan hålla temperaturen till 150 grader eller kanske runt 100 grader om jag förstått databladet rätt.
Ganska knöligt att rekommendationen är hur stor metallbit man ska fästa resistorn på och att det inte finns något värde på termisk resistans som man kan räkna ut hotspot-temperaturen med.
Ska du in med det i en racklåda kommer du nästan garanterat behöva fläktkylning om du inte kan sätta kylflänsar längs baksidan eller sidorna på lådan med bra luftflöde genom.
Postat: 2 november 2008, 18:07:38
av Oblivion
men fortfarande, varför inte bara testa att ta bort slutrören? då behöver du ingen dummyload, du tar ju ut signalen innan dessa ändå?
Postat: 2 november 2008, 19:07:03
av kimmen
Ja varför inte?
Postat: 2 november 2008, 20:51:52
av MadModder
Flyttat.
Frågor av det här slaget avhandlas under "allmänt".
Postat: 2 november 2008, 21:48:04
av worthingtoni
Funderar på att testa det. Ingenting som bör gå sönder om slutsteget inte har några rör inkopplade?

Postat: 2 november 2008, 22:13:08
av JimmyAndersson
Nu har jag inte provat på just den här modellen, men på t.ex Marshall går bra att plocka ut signalen på pre-amp och inte ha någon högtalarlåda inkopplad. Man bör dra ner utvolymen till noll och bara köra med gainen.
Men jag tror att du har hamnat på lite fel väg här.
Om du plockar ut signalen på preamp-out så är inte slutsteget inblandat. Om du använder konstlast så är inte högtalarlådan inblandad. Alltså missar du ju allt som du ville spela in impuls-responsen ifrån.
Ska man göra en impulse-respons från en högtalarlåda så finns ingen annan genväg än att micka upp den.
Vill du göra en impulse-respons från hela förstärkaren så skulle du kunna använda en transformator på utgången istället för konstlast. Nackdelen är att transformatorn kommer färga ljudet en aning. Det är inget som direkt hörs, men det kan vara viktigt att känna till om man vill göra en så exakt kopia av förstärkaren som möjligt.
Förresten: Vad använder du för mjukvara? Jag har använt Sonic Foundrys grejjer tidigare (är flitig Soundforge-användare), men har börjat kika på lite freeware-program nu.
Postat: 2 november 2008, 23:05:54
av worthingtoni
Har nog varit lite slarvig i vad jag har för ändamål

Jag skall alltså inte spela in en impuls-respons utan skall använda mig av färdiga sådana.
Lite surt med just Peavey att de har lagt standby före försteget istället för efter. Vissa tillverkare har lagt standby efter försteget vilket gör att preamp-out fungerar med standby aktiverat och således behövs ingen last för slutsteget.
Jag har tyvärr inga rekommendationer för mjukvara men kolla in:
http://www.ultimatemetal.com/forum/andy-sneap-151/ där finns det en del killar som gjort grymma impulse-responser.
Postat: 3 november 2008, 00:05:59
av Stuggi
Jag skulle inte rekommendera att du använder en dummy-load, de är ganska kända för att spränga dyra rör-förstärkare.
Postat: 3 november 2008, 00:56:22
av JimmyAndersson
Varför spränger de rörförstärkare? Tycker inte att förstärkaren borde uppfatta ett högtalarelement och en konstlast speciellt annorlunda, men jag har å andra sidan inte så stor erfarenhet av rörbyggen.
Worthingtoni:
Ah, nu förstår jag hur du ska göra.

Egentligen skrev du det tidigare, men jag missuppfattade lite.
Det är inte så att du helt enkelt kan ha högtalarlådan inkopplad men ha utvolymen nerdragen? Troligen har du redan tänkt på det, men jag skrev det ändå för att få ur mig den tankegången.
Tack för länken!

Fanns en hel del kul där. Bl.a favoritackord-tråden.

Postat: 3 november 2008, 00:58:25
av kimmen
Ja det låter ju väldigt konstigt, men det skulle ju kunna vara att man inte hör hur mycket förstärkaren är överstyrd så att man kör den 20dB över klippning eller nåt liknande

Då blir det nog överhettade transformatorer ganska fort...