Sida 2 av 2

Postat: 7 september 2008, 14:11:48
av bearing
Är du säker?

Maxmomentet är väl typ tre gånger nominella på en asynkronmotor, då borde väl dubblering av frekvensen bibehålla en marginal på 50% i alla fall.

Men, ja, 50 st 12V-batterier blir ju en del pengar och kilon ändå. Billig motor fast dyrt batteri.

Postat: 7 september 2008, 14:37:53
av GFEF
JanErik
>Fel på trefasmotor (lager/släpringar)?

Motore med släpringar
Släpringar åtkomlig under luckor vid motorens fri ände (stora) eller i en rund burk på fri ände (små)
Har två koplings boxar för inkomande kablar

Ar gamala stora motorer

Jag har endast sett en släpringad motor mindre än 10 [kw].
En vedkap avseda att brukas med vanligt hushållsel men innna den var klar hade de flesta tilltänkta kunder gått över till oljeeldning.

Postat: 7 september 2008, 17:51:44
av Mizzarrogh
Släpringar. Mmm... De hos oss är ena riktiga as i alla fall, Har ej sett nytillverkade sådana jag heller,

Men rent generellt vad gäller äldre motorer, bygger nog, med den tidens teknik på att när massan väl gått i gång så borde det ske en relativ utjämning massa/effekt, gissar jag, så jag är för min del inte alls övertygad att de nödvändigtvis är sämre, däremot så blir det ju (antar jag, verkar ju i alla fall logiskt) mer relativt bortfall om man tex kör täta start/stopp intervaller, däremot borde det väl vara en fördel med mycket massa om man kör längre intervaller på mer eller mindre konstant varvtal, dessutom kan ju en stor roterande massa i viss mån kompensera för ryckvis belastning (i tex vissa maskiner, då motorns massa ihop med ett tungt svänghjul, altså samma princip i ett äldre (småskaligt) kraftverk då man kan kompensera medelst ett svänghjul med mycket massa på generator axeln för att utjämna eventuella ryck, sas.) . (Men det har nog inget med motortyp att göra i detta sammanhang)

(Men skall vi ha tex en snabb bil eller ett flygplan måste man ju kompromissa av andra skäl, delvis pga att förhållandet massa/vikt då ju blir mer kritiskt. Men, som exempel, är det som bekant mer ekonomiskt att köra ett monstruöst tungt ånglok än ett litet och lätt om det gällre längre sträckor, samma om en stor resp en liten båt tävlar, dvs, först åker man nog ledigt om med den mindre, men sedan blir man troligen snart omseglad av den större (eller på vägen, för att illustrera principen. kan vi ledigt bränna om en fet märcha med en shelby cobra, men vi kommer att få soppatorsk betydligt tidigare pga den rellativt sett högre förbrukningen) )

Väldigt kortfattad beskrivning, så om den inte är korrekt beror det på att det är kraftigt förkortat.