kraftverk
Angående paraboler; bordet det inte fungera att antingen kroma en gammal parabolskål, eller täcka den med aluminumfolie (blir nog inte speciellt snyggt, men kanske fungerar)?
Och sedan solceller där LNB'et skulle sitta.
Sedan får man väl köpa till motorstyrning och se till att alltid ha den rättvänd mot solen. Men det kanske går åt mer energi än man vinner.. hehe
Mvh
speakman
Och sedan solceller där LNB'et skulle sitta.
Sedan får man väl köpa till motorstyrning och se till att alltid ha den rättvänd mot solen. Men det kanske går åt mer energi än man vinner.. hehe
Mvh
speakman
En parabolisk form som kan fokusera ljuset effektivt garanterar att man skulle elda upp solcellen. Prova att ta en liten parabolisk form som en extraljusreflektor typ Bosch bigknick utan glas, ta sedan en träpinne o sätt den igenom hålet för lampan o sikta in det mot solen. Mitt i sommaren tar det inte många sekunder förrän man tänder eld på pinnen. Det enda praktiska användningsområdet blir då att värma varmvatten eller skapa ånga för att driva en generator.
Om du tar en parabolisk reflektor och sätter en absorbator kapslad i ett lufttomt borsilikats glas rör (vakumrörs solfångare) i fokus så kommer du att kunna få höga temperaturer även vid en mulen dag mitt i smällkalla vintern. Nyttja istället den elektroniska biten till att ordna en "suntracker" som följer solens bana över himlen eller den position som ger bästa ljuset vid moln som skymmer. Med en tillräckligt stor parabolisk reflektor kommer du då att kunna producera en hel del energi även mitt i vintern. Det stora problemet blir att eliminera brandfaran sommartid. Gissningsvis så borde man sommartid kunna ta tillvara på uppemot 10Kwh/dygn per kvm yta parabol ifall man har bra komponenter.
Mikael
Om du tar en parabolisk reflektor och sätter en absorbator kapslad i ett lufttomt borsilikats glas rör (vakumrörs solfångare) i fokus så kommer du att kunna få höga temperaturer även vid en mulen dag mitt i smällkalla vintern. Nyttja istället den elektroniska biten till att ordna en "suntracker" som följer solens bana över himlen eller den position som ger bästa ljuset vid moln som skymmer. Med en tillräckligt stor parabolisk reflektor kommer du då att kunna producera en hel del energi även mitt i vintern. Det stora problemet blir att eliminera brandfaran sommartid. Gissningsvis så borde man sommartid kunna ta tillvara på uppemot 10Kwh/dygn per kvm yta parabol ifall man har bra komponenter.
Mikael
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Jodå det funkar alla tiders med aluminiumfolie. Har kokat kaffe med hjälp av en svartmålad burk och några skivor spånplatta och en rulle aluminiumfolie.speakman skrev:Angående paraboler; bordet det inte fungera att antingen kroma en gammal parabolskål, eller täcka den med aluminumfolie (blir nog inte speciellt snyggt, men kanske fungerar)?
Tänk på följande:
- Placera burken i fokus. eller det som skall värmas upp
- Ju slätare folien är ju bättre effekt
En halvgalen, småfräck idé vore väl att använda några reflektorer, heter det väl, från strålkastare på bilar och rikta dessa mot en å samma punkt som då borde bli rejält varmt om mina funderingar funkar.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
På skroten brukar det dyka upp stora kastrull-lock i rostfritt.
Dessa är lätt paraboliska samt blanka.
Biltemas krom-färg borde funka bättre än folie på ex. vis en parabolantenn
eller nedanstående.
Halvera ett oljefat på längden, men spar gavlarna (top och botten).
Borra hål mitt i gavlarna och trä igenom ett svartmålat kopparrör.
Som ovan böj en bit polerad aluminumplåt.
Ett provrör (eller ett smalt rör) rakt igenom hålet för glödlampa i en strålkastar reflektor.
Dra röret i sick-sack genom flera reflektorer.
Dessa är lätt paraboliska samt blanka.
Biltemas krom-färg borde funka bättre än folie på ex. vis en parabolantenn
eller nedanstående.
Halvera ett oljefat på längden, men spar gavlarna (top och botten).
Borra hål mitt i gavlarna och trä igenom ett svartmålat kopparrör.
Som ovan böj en bit polerad aluminumplåt.
Ett provrör (eller ett smalt rör) rakt igenom hålet för glödlampa i en strålkastar reflektor.
Dra röret i sick-sack genom flera reflektorer.
Annars så kan han forma locket på fatet som en parabol. Ta en 2-4dl stor ziplock påse med rätt blandning av acetylen o syrgas.
1dl påse räcker gott för att göra wokpanna av botten på en 20liters plåthink. Men det vore kanske inte så uppskattat av lärarna på skolan.
Annars så kan han göra en parabolisk ram av 2st spånskivor som sågas ut. Dessa sätts ihop på 30cm avstånd ifrån varandra med rundstav och i den paraboliska utsågade formen spikar han blank bleckplåt. En grillpinne anordnas i focus så kan han grilla korv. Detta projekt gjorde vi i tekniken på i högstadiet när jag gick där. Tyvärr så var det samma årstid som nu o det glömdes bort till våren/sommaren. Men det var efter en färdig ritning o skulle fungera hyffsat.
Mikael

Annars så kan han göra en parabolisk ram av 2st spånskivor som sågas ut. Dessa sätts ihop på 30cm avstånd ifrån varandra med rundstav och i den paraboliska utsågade formen spikar han blank bleckplåt. En grillpinne anordnas i focus så kan han grilla korv. Detta projekt gjorde vi i tekniken på i högstadiet när jag gick där. Tyvärr så var det samma årstid som nu o det glömdes bort till våren/sommaren. Men det var efter en färdig ritning o skulle fungera hyffsat.
Mikael
Bygg en låda med glaslock av trä, isolera med frigolit.
Dra svartlackade kopparrör i sicksack inuti lådan.
Om du har en svart kopparplåt i botten och rören lödda mot plåten så ökar ytan som tar upp värme = högre effekt.
I genomskärning (sidorna av plank):
----------------- (glas)
_o_o_o_o_o_o_ (rör + plåt)
=========== (frigolit)
_______________ (plywood)
Dra svartlackade kopparrör i sicksack inuti lådan.
Om du har en svart kopparplåt i botten och rören lödda mot plåten så ökar ytan som tar upp värme = högre effekt.
I genomskärning (sidorna av plank):
----------------- (glas)
_o_o_o_o_o_o_ (rör + plåt)
=========== (frigolit)
_______________ (plywood)