Sida 2 av 3
Postat: 14 oktober 2004, 10:15:03
av matseng
Jo, fysisk storlek och pris är minst lika vikiga faktorer.
Snabbheten kan man ofta komma runt genom att ge tusan att använda ett interpreterande spräk när man programmerar och i stället köra med ett språk för "real men" - dvs assembler. Fast lika ofta så kan man få en bra hastighetsökning genom att använda sig av bättre / mer lämpade algoritmer för det man vill göra istället för att koda i assembler. Och att använda hårdvaran på et trelevant sätt - timers, interrupts och pwmhårdvara kan avlasta mjukvaran från mycket onödigt slit.
Postat: 14 oktober 2004, 10:18:35
av MicaelKarlsson
Instämmer.....
Har testat och kunde halvera exekveringstiden med två olika algoritmer för positionering. Bonus blev förutom snabbhet, halverad kodstorlek och snyggare kod, stabilitet i beräkningarna.
Postat: 14 oktober 2004, 13:50:56
av Michel
Har du kollat på
Cygnal's (eller silicon labs som dom numera heter) C8051F120 t.ex. ?
Här finns den kretsens
PDF om du är intresserad.
100MIPS 8051 med 128k flash och 8k ram
JTAG - ISP och debug
Intern oscillator / PLL
16 * 16bit MAC
AD
DA
PGA
Komparator
SPI
UART
I2C
Timers
Brownout
Watchdog
Externt bussinterface
Kort & gott - nästan allt man behöver i en och samma krets.
Finns även med alternativa konfigureringar som t.ex. CAN och USB.
100MHz och 70% av instruktionerna exekvieras på en eller två klockcykler.
Whee...!

Postat: 14 oktober 2004, 13:53:32
av Rymdninja
ni låter eran ingengörssida vinna över eran nerdsida..inte bra....
vad hade Starwars varit om de hade resonerat som ni? Hur många coola citat hade inte fått dumaps ur startrek om pris och prestanda varit viktigare än tuffhet?
Nej...så klart att jag håller med er (egentligen).....
peace
Postat: 14 oktober 2004, 13:57:46
av MicaelKarlsson
Känner fartvinden ända hit
Får väl ta mig en titt på den, kanske till och med testa om ekonomin tillåter...
Postat: 14 oktober 2004, 13:58:02
av matseng
Näääähh...
En riktig nerd kan alla detaljer om sina prylar och kan utnyttja dom till fullo...
En vanlig luser använder en Mega128 för att bygga drivningen för ett enda gatuljus till sin modelljärnväg.
Och är man en riktigt geek'ig nerd så bygger man sina microcontrollers utav ttl-logik istället :-)
Postat: 14 oktober 2004, 14:00:15
av matseng
MicaelKarlsson skrev:Känner fartvinden ända hit :D
Ubicom har ju sin SX 5?-serie. Deras 75 Mhz'are brukar tydligen gå att öveklocka till 100Mhz dom oxo.
Frågan är hur dom hamnar prismässigt till i jämförelse med AVR eller Cygnal?
Postat: 14 oktober 2004, 14:54:09
av MicaelKarlsson
matseng skrev:
En vanlig luser använder en Mega128 för att bygga drivningen för ett enda gatuljus till sin modelljärnväg.
Mega128? Är inte det lita mesigt med bara 53 I/O. Om man tar en mega6450 så får man 68 I/O och 32 externa interrupt, fast lite mindre minne får man ju.
Postat: 14 oktober 2004, 15:00:07
av Rymdninja
då kanske man rent av kan styra 2 gatljus....
Postat: 14 oktober 2004, 15:00:51
av peranders
Vi på jobbet har kört mycket med Microchip och PIC men har tröttnat på detta och gått äver till Atmel AVR. Får man bara till programmet på en PIC så funkar det bra utan tvekan. Problemet uppstår när programmen blir stora, dvs mer än 256 resp. 2048 instruktioner... och det är inte mycket. Jag vet det finns fräschare PIC:ar men inte till låga priser.
AVR har linjärt minne och det är bara att dundra på med kod. Programmeringsdosan är billig och även starterkitet, sensationellt billigt vill jag påstå. Även en fattig stiudent har råd om han prioriterar.
Postat: 14 oktober 2004, 15:19:05
av MicaelKarlsson
Rymdninja skrev:då kanske man rent av kan styra 2 gatljus....
Mjoooo.... Men varför inte satsa vilt och köra på tre....

Postat: 14 oktober 2004, 15:27:22
av matseng
Nästan-citat från diverse medlemmar på forumet:
"Nänänä... nu blir det för jobbigt här. En processor kan ju bara göra en sak i taget. Om man kör en Sleep så stannar ju allt så det blir svårt att styra flera gatuljus samtidigt. Borde man inte kunna lösa det med att ha flera processorer som kommunicerar via en gemensam specialbyggt kommunikationsprocessor och sedan bara låta varje enskild processor ha hand om ett gatuljus.. Men det verkar svårt det också. Jag vet hur man blinkar med EN lysdiod, men hur tänder jag två samtidigt, lixom röd och gul lyser ju samtidigt ibland? Kan någon vara snäll och visa mig exakt hur jag ska göra? Och måste jag koppla in båda pinnarna på lysdioderna - räcker det inte med en för strömmen? Och så har jag hört att set sitter en processor i mobiltelefoner, jag har en gammal SH888 här. Kan jag inte ta ut processorn ur den och bygga en programmerare av några kabler för den och ha den som styrenhet. Jag har aldrig hållt i en lödkolv eller programmerat något, men kan jag inte ändå ha som förstaprojekt att bygga om min Nokia 9010-telefon till en gameboy eller så?"
Jaja, alla har vi ju varit nybörjare :-)
Postat: 14 oktober 2004, 15:33:56
av MicaelKarlsson
Bygga om en Nokia till gameboy låter som ett fint projekt att börja lära sig löda och programmera på......
Högtflygande planer måste jag säga, själv skall jag ta upp kampen med Motoman och ABB på att bygga industrirobotar.
Postat: 14 oktober 2004, 15:38:56
av Rymdninja
om du behöver ha gjälp med några blinkande dioder på robotarna så kan jag fixa det

Men bara en åt gången då...
Postat: 14 oktober 2004, 15:42:44
av MicaelKarlsson
Rymdninja>>Tack, det skall jag lägga på minnet! Våra robotar kommer slå hela världen med häpnad. Speciellt med EN blinkande lysdiod vid basen.
