Sida 2 av 7
Postat: 8 augusti 2008, 12:58:32
av ankan
Då är jag med dig. Då är vi ute efter att göra samma sak fast på lite olika sätt.
Låter onödigt avancerat att köra igenom en LM331 för att få till ett pulståg. Det blir ju tyvärr en del extra yttre komponenter då dessutom.
Har du kollat på någon av shunt-förstärkarna jag skrev om från maxim, ti och analog? Med någon av dem får man ut riktning och strömmen anpassad för PICens ADC.
Har du hittat någon mer sida på nätet som gör just vad vi ska göra?
Postat: 8 augusti 2008, 13:04:22
av AndersG
Jo, jag har kollat olika alternativ. V/F metoden har den fördelen att du inte är låst till PICens DAC som bara har 10 bitars upplösning, men nackdelen är att det behövs mera komponenter. Jag testar den modellen först helt enkelt.
Postat: 8 augusti 2008, 13:48:15
av ankan
Kodningen blir lite jobbigare däremot eftersom man ska ta redan på frekvensen på pulståget i stället för att bara se vad DAC-en har för värde.
Vill man mäta över fler shuntar behövs bara en till shuntförstärkare för varje shunt och sedan en ingång till PICen.
Postat: 8 augusti 2008, 14:36:10
av AndersG
Kodningen blir lite jobbigare däremot eftersom man ska ta redan på frekvensen på pulståget i stället för att bara se vad DAC-en har för värde.
Nej, inte alls! Det är just det som är det fina i kråksången. För en batterimätare är det mindre intressant att mäta den ögonblickliga strömmen, däremot vill man veta ström per tidsenhet. Det betyder att du behöver integrera strömmen över en tidsenhet.
Om du vill göra det med bara den inbyggda DACen så måste du sampla strömmen, addera och sedan dividera.
Om du i stället förvandlar strömmen till puls så gehöver du bara räkna pulser, en puls motsvarar sedan en del av en Ah. Om du laddar så räknar du upp och laddar du ur, räknar du ned. Jag hade tänkt använda en interrupt som styr en 40-bitars räknare. Det ger 80 gänger högre upplöning än om du använder DACen direkt.
Nu kanske detta är en pipa snus rent praktiskt sett, men som mitt elsystem ser ut så har jag rätt stir variation på både laddning och urladdning. Laddningen är en solcell och förbrukare är allt från 1W läslampor, VHF etc till Kylboken som tar några A momentant då den drar igång till 1 A setadystate då kompressorn går.
Du frågade efter mera info: Kolla följande Appnotes på Microchips sajt: AN1156, 939,626, 592
Postat: 8 augusti 2008, 14:49:11
av PeterH
Det här ska bli intressant att följa

Jag har ett liknande behov för ett planerat 12V-systemet i en sommarstuga. Bra att kunna se laddning (via elverk och solceller) samt urladdning via förbrukare (kyl, lampor och konverter). Liknar ju ett båtsystem ganska mycket så om detta blir ett öppet projekt så kanske man kan "låna" rakt av
/PeterH
Postat: 8 augusti 2008, 14:56:09
av ankan
AndersG skrev:Kodningen blir lite jobbigare däremot eftersom man ska ta redan på frekvensen på pulståget i stället för att bara se vad DAC-en har för värde.
Nej, inte alls! Det är just det som är det fina i kråksången. För en batterimätare är det mindre intressant att mäta den ögonblickliga strömmen, däremot vill man veta ström per tidsenhet. Det betyder att du behöver integrera strömmen över en tidsenhet.
Om du vill göra det med bara den inbyggda DACen så måste du sampla strömmen, addera och sedan dividera.
Om du i stället förvandlar strömmen till puls så gehöver du bara räkna pulser, en puls motsvarar sedan en del av en Ah. Om du laddar så räknar du upp och laddar du ur, räknar du ned. Jag hade tänkt använda en interrupt som styr en 40-bitars räknare. Det ger 80 gänger högre upplöning än om du använder DACen direkt.
Nu kanske detta är en pipa snus rent praktiskt sett, men som mitt elsystem ser ut så har jag rätt stir variation på både laddning och urladdning. Laddningen är en solcell och förbrukare är allt från 1W läslampor, VHF etc till Kylboken som tar några A momentant då den drar igång till 1 A setadystate då kompressorn går.
Du frågade efter mera info: Kolla följande Appnotes på Microchips sajt: AN1156, 939,626, 592
Det ligger något i det du säger., Inte dumt alls. Det är bara om man vill veta förbrukningen momentant som man måste kolla frekvensen.
Ska kolla de där noterna.
Vad är det för shunt du tänkte använda förresten?
Jag funderar på 50A 50mV som finns på conrad.
Tänkte du mäta spänningen ockspå över batteriet för att kunna presentera det och ev omvandla till effekt?
Postat: 8 augusti 2008, 16:28:02
av AndersG
Det ligger något i det du säger., Inte dumt alls. Det är bara om man vill veta förbrukningen momentant som man måste kolla frekvensen.
Egentligen inte, man kan nu mäta den spänningen som man matar in i V/F omvandlaren med PICens DAC och på det sättet få den momentana trömmen.
Vad är det för shunt du tänkte använda förresten?
Ej bestämt ännu. Använder bara vanliga effektmotstånd då jag labbar
Tänkte du mäta spänningen ockspå över batteriet för att kunna presentera det och ev omvandla till effekt?
Ja, med DACen, dessutom tänkte jag mäta ackumulatorns temperatur[/quote]
Postat: 8 augusti 2008, 18:45:21
av ankan
Nu förstår jag hur du tänker. V/F omvandlaren underlättar att hålla koll på förbrukningen och hjälper antagligen till vid ev transienter och vill man ha momentanvärdet så kopplar man förbi V/F omvandlaren skulle man kunna säga.
Tänkte du köra vanlig spänningsdelning med motstånd för att anpassa batteriets spänning till DAC-en?
Tänkte du mäta ackumulatorns temperatur bara för att visa den informationen eller tänkte du försöka kompensera det enligt diagramen för kretsarna? När båten används brukar oftast temperaturen bara röra sig mellan 15-25 grader och det påverkar väll inte mätvärdet nämnvärt.
Har du börjat fundera på vilken PIC du tänkte använda eller ska du stripa ner till minsta möjliga när projektet är klart?
Jag tycker att mastervolts meny skulle kunna vara en vägledning till hur man skulle vilja att displayen skulle reagera.
http://www.masternav.se/mastervolt/imag ... e_btm3.pdf
Postat: 8 augusti 2008, 21:17:05
av AndersG
Nu förstår jag hur du tänker. V/F omvandlaren underlättar att hålla koll på förbrukningen och hjälper antagligen till vid ev transienter och vill man ha momentanvärdet så kopplar man förbi V/F omvandlaren skulle man kunna säga.
Eller mäter båda helt enkelt
Tänkte du köra vanlig spänningsdelning med motstånd för att anpassa batteriets spänning till DAC-en?
Antagligen jo.
Tänkte du mäta ackumulatorns temperatur bara för att visa den informationen eller tänkte du försöka kompensera det enligt diagramen för kretsarna? När båten används brukar oftast temperaturen bara röra sig mellan 15-25 grader och det påverkar väll inte mätvärdet nämnvärt.
Framtida behov/funktioner. Kretsarna behöver inte kompenseras, men ackuns tomgångsspänning är direkt beroende av temp
Har du börjat fundera på vilken PIC du tänkte använda eller ska du stripa ner till minsta möjliga när projektet är klart?
Börjar väl med den 16F690 som sitter i PICkit2
[/quote]
Postat: 12 augusti 2008, 12:50:07
av AndersG
Hittade denna hall-baserade som byggsats:
http://www.mtmscientific.com/ampkit.html
Och en design från NASA som använder "min" metod. Har beställt artikeln på fjärrlån.
Postat: 12 augusti 2008, 13:03:28
av Gimbal
Har inget vettigt att tillägga, ville bara säga att det är intressant detta då jag själv borde bygga något liknande till min lilla båt, (har dock inte tid för tillfället) . Och det är just mätmetoden som är det luriga...
Postat: 12 augusti 2008, 15:54:25
av AndersG
Har inte kommet så himla långt:
Mjukvaran som räknar pulser med en 40-bitars räknare och visar den som en sträng. Har även byggt I/F-delen, men ej hunnit koppla ihop dessa ännu.
Postat: 15 augusti 2008, 23:49:44
av ankan
Intressant. Verkar vara lite veka ledare för att mäta 80A men den fungerar säkert bra.
Hur nogranna är hall effekt sensorerna egentligen och varför använda ella batteri monitorer shunt-motstånd?
Hur som helst är det spännande att se hur det går för dig med din utveckling. Själv har jag inte haft tid att börja ens. Tänkte köpa ett shunt-motstånd från conrad men frakten är på 85:- eller hur det nu var så jag avvaktar. Kommer antagligen inte ha användning för den, förän nästa sommar.
Postat: 16 augusti 2008, 13:08:49
av xxargs
Man får inte glömma bort att man kan använda befintlig kabel ett stycke som shunt och helt enkelt mäta spänningsfall över inkopplingspunkterna.
När man bygger intergrerade räknare och även hall-element så finns det alltid offsetfel i givarna (även i hallelement om det har magnetisk kärna + jordmagnetism) som gör att det sakta räknar fram även vid nollström och man måste i programmet kunna korrigera för detta.
Hallelement med hjälpjärnkärna är ännu knepigare då kärnan kan magnetiseras om lite olika beroende på strömstötars (tex ladda ingångskonding) riktning och styrka och den vägen få ett antal mA 'läckström' olika mycket gång till gång fast det inte är någon ström.
just att hantera drift pga. offsetfel är den största utmaningen när man bygger Ah-mätare, just för att även om beloppen är små så blir felresultatet väldigt stort efter tillräkligt lång tid. Även 10 mA läckström kan tömma ett stort batteri... och sådan litet offetfel som 10 mA ger 1.68 Ah fel i veckan
sedan vill man säkert föra in batteriets självurladdningskaraktäristik och peikert effekt (tillängliga Ah vid rådande strömuttag)
Postat: 16 augusti 2008, 14:35:08
av gunne
Jag håller oxå på att planera en batteriövervakare till mitt båtelmotorprojekt. Min tanke var att bara använda en bit av kabeln som shunt och sen mäta spänningsfallet över denna med en AVR. T.ex. med en Atmega16 (TQFP44) kan man väl mäta "differential gain channels" med ADn och få 7 resp 8 bitars upplösning vid 200x resp 10x förstärkning. Sen får man ju riktningen på strömmen på köpet. Detta kräver ju i princip inga ytterligare komponenter än AVRen. Borde inte det funka?