Sida 2 av 3
Postat: 25 juni 2008, 06:54:24
av danei
Tråkigt att folk som svarar inte tycks läsa frågan.
Han vill ha nirmala signaler när det är tyck som insprutningen är byggd för. När trycket går över det så ska det ligga kvar på 3V och ett extra sprut ska komplettera med den extra bensin som behövs.
Prototypen och Andy har rimliga lösningar, limpan och knugen har inte läst tråden de svarar i.
Postat: 25 juni 2008, 08:15:27
av San
Har funderat ut en möjlig lösning, kan någon elektronik kunnig verifiera att detta kan funka. Lägger mig på 2,7 istället för 3 volt som jag nämnt tidigare. Har för mig att 2,8 volt motsvarar atmosfärstrycket.
http://www.hellhopp.se/mapsensor.htm
Postat: 25 juni 2008, 08:21:28
av San
danei har helt rätt
Original ECU/databox klarar bara upp till 3 volt ( ca 0,2bar laddtryck ) på ingången från MAP-sensorn. Över 3-volt går den in i felsäkert läge. När turbon laddar som mest så lämnar MAP-sensorn ca 4 volt, jag vill maxbegränsa detta till 2,7 volt. För extra bränsle under laddtryck har jag en annan MAP-sensor kopplad till en extra styrbox som klarar hela signalområdet 0-5 volt.
Postat: 25 juni 2008, 08:26:58
av danei
Var det inte samma sensor?
Ditt skema funkar inte, som jag tolkar det. Det blir ju ett steg ner till noll när du når 2,7V Jag har inte kollat dtablad på kretsen.
Vad är det för fel på prototypens förslag?
Postat: 25 juni 2008, 08:56:16
av prototypen
danei skrev:Tråkigt att folk som svarar inte tycks läsa frågan.
Han vill ha nirmala signaler när det är tyck som insprutningen är byggd för. När trycket går över det så ska det ligga kvar på 3V och ett extra sprut ska komplettera med den extra bensin som behövs.
Prototypen och Andy har rimliga lösningar, limpan och knugen har inte läst tråden de svarar i.
Helt rätt Danei men frågeställningen är inte helt klar. Även jag har föreslagit lösningar som inte tycks fungera. Jag har föreslagit en spänningsdelning och därmed ommappning men det föll inte i god jord. Att begränsa med en zener verkar heller inte funka då det sitter mer saker som ska ha 0-5 v signal från givaren.
Ett enkelt blockschema (i wordpad eller ritat på papper och avfotograferat) skulle göra att fler inte behöver gissa) Att få en uppgift om ut och ingångs impedanserna är väl bara att drömma om.
San: den där lösningen tror jag inte på och jag har sett mycket under ca 38 år som elektroniknörd.
Svårt fall, Protte
Jag har försökt att rita ett blockschema men ny dator med nytt "ritprogram" som inte kan spara som .jpg, skrivaren vill inte fungera och att fota med kameran vet jag inte hur det blev, återkommer i detta fall.
Postat: 25 juni 2008, 09:05:50
av San
Två sensorer, en original som ger signal till databoxen och en annan som ger signal till en extra styrbox. Extra grejorna funkar som de ska det är original databox som inte klarar mer än högst 3-volt på ingången innan den går in i felsäkert läge. Går inte att programmera om eftersom det är Honda originalgrejor.
Det blir väl inget steg ner till noll??? När MAP-sensorn lämnar 2,7 volt så släpper zenerdioden igenom denna spänning till ECU:n, samtidigt dubblar jag denna spänning för att dra 5-volts reläet som då bryter signalen från MAP-sensorn. Eller har jag tänkt helt fel??
Antagligen inget fel på prototypens förslag men jag har svårt att visualisera hans koppling.
Postat: 25 juni 2008, 09:14:34
av San
Enkelt uttryckt så behöver jag "bara" en grej som släpper igenom spänningar mellan 0 och upp till 3-volt även om inspänningen skulle vara mer än 3-volt. rejen får inte förändra spänningsnivåerna i detta intervall för då får databoxen fel signal i förhållande till det aktuella undertrycket i insugningsröret.
Postat: 25 juni 2008, 09:14:38
av danei
När signalen blir 2,7V så får din krets 0V
När den blir 2,8 får din krets 0,1V
När signalen är 3,4 är det fortfarande 0 efter nästa diod.
När signalen är 3,5 så blir den 0,1V.
Så jo det blir ett steg ner till 0
EDIT:Försök till visulaisering
Kod: Markera allt
_______ ________
| ____ |
MAP |-----|____|----------| SPRUT
_______| | |_______
|
__
V 3V Zener
|
|
GND
EDIT2: prototypen han svara först. Se nästa inlägg.
Postat: 25 juni 2008, 09:17:04
av prototypen
Ursäkta mitt förra inlägg tog tid då det inte finns allt i min nya. Min kära gamla MAC, 8 år gammal kan fortfarande mer.
Texten om ommappning får ni numera bortse ifrån.
Protte
Postat: 25 juni 2008, 09:41:29
av San
Har gjort ett enkelt blockschema över styrningen
http://hellhopp.se/blockschema.htm
Postat: 25 juni 2008, 09:49:58
av San
Jag har inget problem med extra grejorna, de funkar perfekt. Det är original databox som inte är programmerad för signaler över 3-volt och den går inte att mappa om.
Postat: 25 juni 2008, 09:55:38
av Icecap
Och sedan en lite sak som en del verkar glömma: zenerdioder har INTE speciellt "skarpa knä", de har temperaturdrift och därmed är det ganska oanvändbara till detta.
Välj istället en shuntregulator som kan ställas precist (t.ex. TL431).
Postat: 25 juni 2008, 10:08:34
av prototypen
Men det är helt avgjort Min lösning med zener men byt ut som Icecap föreslog till en shuntregulator och ställ den på 2,99 volt. Motstånder R är fortfarande olöst och beror helt och hållet på vad givaren ger för ström och vad ingången på orginal styrningen kräver för ström.
Protte
Postat: 25 juni 2008, 10:31:03
av danei
Jag kan bara hålla med.
Lite konstigt att skriva två svar efter varandra utan att kommentera de senaste svaren.
Postat: 25 juni 2008, 10:40:56
av Andy
Finns det data på hur mycket belastning som får läggas på utgången?
Jag tänker då på en ev. TL431 som gärna ska ha 5mA över sig för att bli riktigt stabil, finns det 5mA tillgängligt utan att spänningen påverkas så blir det en bra lösning.