Men, en inpassfråga, är det verkligen därför vissa livsmeddel, till synes utan påtaglig orsak ökat sanslöst mycket i råvarupris den sista tiden?
(hovever, aktiverar man saker som den jordbruksmark norr om dalälven som lades ned på 80 och 90 talet här (eller, mer korrekt, sk. "polarjordbruk" världen över) så får man ju faktiskt tillbaka en del av den buffert som fans innan, bör ju rimligen inte vara konstigare än tex. elkraft, dvs tar man bort batterierna får man räkna med problem uppstår förr eller senare, om vi då tänker tex. att en stor del av sydamerkia nu upptas av sockerrör så bör ju sas en av kontakterna dras ur utan att förbrukningen minskat. (om det nu är hela förklaringen, vilket jag har svårt att tro)
Så, ja, etanol hade funkat under förutsä'ttning det inhemska behovet kunnat täckas helt, eller åtminstone nästan helt av tex. skogsråvara producerad i norden. Men som vanligt kunde man inte låta bli att istället importera billig etanol utifrån, självfallet lär då producenterna utöka produktionen så länge detta betyder vinst.
Dock är det fortfarande ett väldokumenterat faktum att mycket av den etanol som importeras hit fortfarande framställs av råvaror som dels kan ha odlats på ett ur miljösynpunk i längden icke hållbart vis, dels stöder man även indirekt ett förlegat system med underbetald arbetskraft som tvingar in folk i slaveriliknande system som man har svårt att tro fortfarande existerar. (En ganska högt uppstatt person i sammanhanget sammanfattade saken ganska väl i en interviuv i en skogstidning (har tyverr glömt vilken) På frågan varför man ej införskaffat moderna maskiner när man höll på att uppföra ny, moderna fabriker för etanolframställning menade denne på att detta helt enkelt berodde på att den arbetskraft man hade att tillgå var såpass billig att det helt enkelt inte lönade sig att införskaffa moderna (och mer effektiva) maskiner.
Antar att man här gärna vill tro att söndags steken kommer från pampas slätter och boskap som gått där sedan urminnes tider osv...
och detsamma om sockerrör.
Tyverr är ju verkligheten inte alltid fullt så romantisk...
Kort sagt, altså fortsätter vi att importera lågpris etanol kommer vi med största sannorlikhet att förr eller senare styra in hela projektet i en återvändsgränd.
Nu har vi ju också fått facit i hand på saken, tydligen...
--------------------------
Måttliga mängd vatten i tanken, K-sprit heter lösningen.
Den största nackdelen jag kan märka vid normal körning med väldigt hög etanolinblandning till äldre motorer (i detta fall volvos B-20... serie, förvisso en ganska robust och okänslig motor som inte är så kräsen... ) är att motorn ibland har en trendens att sega ned och hacka tex då man i låg fart växlar från ettan till tvåan, osv... Detta har ju med alkoholens lägre bränslevärde att göra, gissar jag, högre inblandning av vatten torde förstärka effekten i form av större rellativt effektbortfall (gissar jag i allafall, låter ju åtminstone logiskt...).
Vill man koka eget, så är det nog riktiga thermostater och dito värmeelement som gäller, kanske inte renskurad soptunna och vedkaminen i farfars källare (åtminstone inte utan ordentlig thermometer och bra koll)...
Men, som grym säger, toleranserna är rätt stora, rätta mig om jag har fel, men toleranserna mot vatteninblandning bör väl här vara betydligt större än om det tex gällt bensin, väl?