Idag har vi fått mycket roligt gjort och här följer en liten uppdatering.
Ludvig jobbade under (främst) förmiddagen med pedalstället. Tanken är att det ska gå att justera pedalerna för olika
långa förare varför vi har satt två gångjärn under pedalplattan. Med flertalet borrhål genom bottenplattan samt bultar
genom denna och gångjärnen kommer vi att få olika lägen som pedalstället kan låsas vid.
Pedalstället fixeras sedan med en spännrem, här är en bild på spännremmen fäst med en popnit i framkant på simulatorn.
För att säkra att golvet håller att stå på limmade och nitade vi fast ytterligare en plywoodskiva på det ställe där man
gärna placerar hela vikten vid i- och urstigning.
Vi nitade också dit VESA-fästet vid monitorramen. Nu börjar den inre vaggan likna något.
Så, äntligen har vi kommit till den här uppdateringens höjdpunkt.
Den mellersta vaggans alla hål för axelfästen är borrade och fyrkantsfilade. Detta för att vi ska få i vagnsbult som blir
fint på ovansidan. Efter det har vi skruvat fast axelbockar vid mellanramen och placerat denna på några lådor för att ge
frirum undertill.
Vi lyfte efter det i den inre vaggan, men insåg till vår förskräckelse att inget stämde och att den inre vaggan verkade
slå i den mellersta vid dödläget. Genom en snabb fundering insåg vi att vi hade skruvat dit lagerbockarna på
mellanramen fel och därför fick det stora mellanrummet, för utväxling, på fel sida av föraren. Att byta plats på hela
lagerbockssammansättningen (tre lagerbockar och ett axelstål) och inte bara skjuta axelstålet i bockarna är viktigt
eftersom inget vi har inhandlat är symetriskt och av den anledningen glider lagren bäst när de sitter som de var utmätta
att göra.
Vi fick alltså skifta dessa och sedan passade konstellationen som handen i handsken.
Lagerbockar åtdragna (förvisso inte med dubbla muttrar ännu) var en vacker syn!
Ludvig var inte sen att prova simulatorn även om han till en början verkade lite tveksam. Ola testade även han att
snurra runt lite, men detta finns det dessvärre färre bilder av.
Som synes är det en ganska hög frihetsgrad i simulatorn. Vad som är lite tråkigt är dock att den inre vaggan tar i
mellanramen om den lutas alltför långt fram, vilket omöjliggör ett helt varvs rotation. Vi har dock mer än tillräckligt
för bilspel som är vår huvudsakliga tillämpning.
Vi fixerade den ena sidans axelstål mot den inre vaggan för att kunna utföra mätningar av vaggans rotation i förhållande
till mellanramen. Detta löste vi helt sonika med en gängstång rakt genom axelstålet och in en liten bit genom ramen.
Här kommer nu en bild av Vegas inre vagga och mellanram i all sin prakt.
Vår planeringstavla har nu uppdaterats med lite fler saker och några saker har strukits. Vi gör som synes framsteg!
Robert var lite offside idag eftersom han inte kom till projektlokalen utan istället såg till att få saker gjorda för
motorstyrningens räkning.
På morgonen åkte Robert till Elfa i Järfälla för att hämta ut komponenter till motorstyrningen.
Bland dessa komponenter fanns ett kopparlaminat, dit kretsen trycktes med hjälp av en laserskrivare enligt
denna teknik.
Viss ifyllning av ledningsbanorna behövdes göras för hand,
innan kortet slutligen etsades.
Och så här blev slutresultatet:
Och med det vill vi avsluta dagens projektrapport, men det kommer troligen en ny imorgon eller senast dagen därefter!
/Daniel