Vad brann?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det kanske står .22J 100, inte .22 J100? ;)

Vad är kondensatorns funktion? Om den binder ihop kollektorerna (mittenbenet) på transistorerna så bör det vara polypropylen. Iofs så skadar det nog inte att använda polypropylen i vilket fall som helst.
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Jag hoppsa på att hoppar igång igen men tänk också på att kol leder ström och det ser ut att finnas en del sådant där trissorna satt. Slipa av ytan på kortet och ohm-mät så det inte bryggar över.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det står visst .22J100 ser jag nu. Som redan skrivits en konding på 0.22µF och 100V. Den är nog som snubber konding eller kanske någon slags resonans konding men ta någon som har låg förlust eller bara ta någon i högen så att säga men blir kondingen varm efter en liten stund så får det bli någon annan.[/b]
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

låg förlust, är det polypropylen det?
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Hm. Att detta skulle vara så lurigt. Är ju en lite extrem applikation, och jag saknar komponentkunskap.

Kondensatorn kopplar ihop transistorernas kollektorer.

Vad gäller polypropylen så har elfa dessa. De rekommenderas ju till och med till monitorer men räcker inte ända upp vid benavståndet 5 mm. Och benavståndet på kortet är 5 mm.

Polyester då?
Elfa har också dessa som inte har en arbetsspännning på mer än 63 V för 220 nF. De har också dessa, som iofs verkar funka. Men hur är det med pulståligheten?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det är ju inte några jättehöga effekter det rör sig om, det kan säkert funka med polyester nu när det inte fanns polypropylen i rätt storlek. Du kan ju prova och se om den går varm. Det står ju inte heller på den som satt där vad det var för något, är ju inte säkert att det är polypropylen ens.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Fel benavstånd är ju inte så svårt att lösa? Bara att böja lite...
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Fixad!

Satte i en sån här med rätt värde. Skärmen verkar funka bra nu.

Nu har jag bara ett litet problem...Jag skulle gärna vilja kolla om kondingen går varm. Men, något säger mig att jag inte bör sticka in några fingrar där bakom när skärmen är igång, och inte heller inom några timmar efter att jag slagit av den. Hur kollar man då om nåt blir varmt :oops:
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Transistorerna hittade jag här.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

med en ir-termometer kanske :wink:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den där kondingen tror jag inte att du behöver kolla. Om du däremot köpt någon vanlig enkel konding utan några speciella egenskaper så möjligen men inte med denna som jag ser det. Den där har både pulstålighet och lågt inre motstånd så den skall nog klara sig fint skall du se.

Tar du det bara försiktigt och sätter ett finger på kondingens topp så får du ingen ström i dig. Men du alltid ha igång skämen en stund så att allt hinner värmas upp. Dra sedan ur sladden så skall det inte vara några spänningar kvar runt om kondingen i alla fall och om denna då blev varm så är den värmen kvar en stund så du utan problem kan känna den.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Öppnade och kände, och allt verkar funka bra. Nu är frågan: Vem vill köpa den 19" CRT jag nu fick över? :D
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Hm. Skärmen sjunger lite, iaf när den är avstängd. Jag misstänker att det beror på att den nya transistorn inte är fixerad mot kondensatorn med en klick klet som den förra var.

Nu är frågan: Kan jag limma fast transistorn i kondensatorn? Eftersom det kanske är höga frekvenser och så känner jag mig lite osäker på om nåt vanligt lim kan förändra kretsens beteende. Dessutom tänker jag på brandrisken. När den förra transistorn brann så självslocknade den ju, men vad hade hänt om fixeringskletet hade varit epoxylim? Eller kontaktlim?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kontaktlim hade luktat illa om det blivit väldigt varmt. Om det antänds så låter det "frääs" och blir en svart gegga. Inget att rekommendera alltså. Epoxy vore nog bättre. Härdad Epoxy smälter mest när det blir väldigt varmt. Vet inte hur det reagerar vid en öppen låga, men det är nog inte nyttigt. Det bästa lim-valet vore ett vattenbaserat lim.

Limma inte transistorn direkt mot kondensatorn, ifall transistor blir varm. Sätt något isolerande mellan dem isåfall. Säker på att det är transistorn som låter? Jag skulle istället ha misstänkt de gula transformatorerna eller en lödning.

Om det är transistorn som låter så hade jag nog provat med lite värmeledande pasta. Det är vibrationsdämpande. Dessutom isolerar det inte värmen, som färg eller lim kan göra. Ifall ljudet kommer från transformatorer eller en komponent som inte sitter fast (pga långa ben) så borde vattenbaserad färg fungera fint.

En liten tanke på slutet:
Kikade på en flaska Casco trälim. Det verkar inte vara brandfarligt. Vet däremot inte om det sitter kvar så bra när temperturen stiger.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Hm... färg? Pasta? Som du ser på bilderna så sitter alltså transistorn en 3-4 mm ifrån kondensatorn, hur menar du att pasta skulle kunna användas för att överbrygga gapet?
Skriv svar