OffTopic:
MadModder: Jag har inte Quicktime (varken codec eller programpaketet) på någon av Windows-datorerna, men ändå får jag det felet. På Mac'arna har jag det däremot och där går det fint att se avi-filmer direkt utan att först ladda hem dem.
Quicktime alternative är annars bra, lika så Real alternative. Skulle inte klara mig utan den sistnämnda.
Ninjaspaden:
"någon som har kod/program till att köra parallax servokontroller på serial porten?"
Om du har möjlighet att programmera en PIC-krets så har Icecap en mycket bra lösning på sin freebie-sida (vilket nämnts tidigare.) Om det sedan behövs något speciellt program i datorn beror på hur du vill kunna styra servona, men man kan enkelt styra dem från ett helt vanligt terminalprogram.
Allt står egentligen i källkoden, men en kort förklaring:
En styr-instruktion börjar och slutar med "2" respektive "3". Däremellan anger man vilket servo som ska styras, följt av positionen. För att flytta servo nr 0 till position 100 så ser en komplett styr-instruktion ut såhär:
2 0 100 3
(Från serieporten skickas det egentligen såhär: 2 0 1 0 0 3.)
Ska du byta position på servoaxeln varenda minut är det kanske jobbigt att skriva det manuellt i ett terminalprogram. Då kan du istället använda vilket programmeringspråk som helst (som kan skriva till serieporten) och få servoaxeln att flytta sig precis som du vill.
Väldigt smidigt!