Ström genom kroppen. Orsak?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Är det inte så att fastighetsägaren är skyldig att el-sanera hyresrätter idag, dvs jordat i alla rum?
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej igen
Jag ska ge ett exempel:
Hade en elektriker som satte in eluttag i en utbyggnad på vårat hus. När jag sen skulle tapetsera tog jag bort uttaget Eftersom jag tyckte elektrikern klarade jobbet på alltför kort tid skruvade jag också ur kontaktinsatsen. Det räckte att jag tog i insatsen för den skulle lossna från trådarna. På vissa avisoleringar var nästa halva mängde kardeler avklippta. Avisoleringarna var ca: 1cm längre än de behövde vara. Jag gick igenom alla uttag och kontakter och gjorde ett riktigt jobb. På det viset fick jag både försäkring och en bra installation. Man får ju byta uttag om man vet vad man gör. :D

Det är inte bara elektriker som gör så här. En rörmokare fick jag nästan använda våld för att förhindra att han skulle sätta upp ett vattenelement också i ett nyinrett duschrum med bruna plugg i en gipsvägg. Det håller. sa han. Jag fick själv mäta ut var reglarna satt och motvilligt skruvade han upp det på de två reglarna. Han fick böja rören än gång till och det var väl det han ville slippa.
För att inte tala om han som installerade persiennerna......

Problemet är att konkurensen är så hård att det blir slarvjobb för kunden vill inte betala för mera tid. Även om man som jag brukar göra säger till dem att ta en timma extra och gör ett bra jobb har de oftast överbokat dagen så de ändå bara slarvar över jobben

Det blir ofta mycket bättre om man gör det själv. Man kan ju ta tid på sig.
Och jag bor hellre i ett hus med bra gjorda oförsäkrade elinstallationer än i ett med dåligt gjorda försäkrade. För vad har jag för nytta av en försäkring om jag är innebränd.

Håkan
Användarvisningsbild
unzuf

Inlägg av unzuf »

Låter ju skrämmande att man inte kan lita på att jobbet blir bra utfört när man betalar för att en elektriker ska göra jobbet. Jag håller med HåkanO att det är bättre att göra det själv - OM man vet vad man gör - så blir jobbet inte lika tidsbegränsat = bättre utfört.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag släpper inte en hantverkare över tröskeln. De flesta jobb som är gjorda av sk. yrkesfolk brukar se för jäv-ga ut och långt från mina krav.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

till oss kom det några dårar från IVT och skulle installera en värmepump, och av ren snålhet så hade dom dragit en kabel för kort så att den låg över datorn i värmepumpen som gjorde att den inte fungerade som den skulle. sen efter några veckor kom dom tillbaka och påstog att datorn var trasig, dom bytte den och lyckades vända på polenra till matningen som resulterade till att den nya datorn brann upp.
(jäkla klåpare)
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Anodspänning på gamla rör

Inlägg av SvenPon »

Då skulle Ni vara meds när man hade 500 - 1000 V DC på anodtoppen på rör.

Helvete man fick smällar så man höll på att svimma.
Mycket flimmer där. Men det är allvarligt man tål bara ~30 mA genom hjärtat.

En hand i fickan gäller när man fibblar med högspänning. se gamla TV.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är normalt inte skadligt med strömmen från en felfri apparat med Y-kondingar. Det som inte alla tänker på är vad som händer när många saker kopplas samman. T.ex. dator, laserskrivare, färgbläckspruta och nätansluten scanner. Då blir det den sammanlagda strömmen från alla apparaternas Y-kondingar och den kan börja närma sig det område där det räcker till för klockringning i kyrkan om den som rör vid det hela är svag.

Jordat uttag är det enda som gäller.

Jordfelsbrytare i detta sammanhang kan lätt leda till att denna löser ut felaktigt om man t.ex. har en gemensam brytare till alla apparaterna. Går det hela via en online-UPS så finns normalt inte detta problem med felutlösande jordbrytare och skulle det hända har man tid på sig att trycka in den igen.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lösningen är mao att låta elektrikern sätta upp installationen. Och sen gå igenom den när han gått..? och vara med under installationen så att det inte blir helgalet.
VA installationer får man väl helt vara med och köra "micromanagement".

Övriga installationer bör man kunna klara själv.
peter555

Inlägg av peter555 »

SvenPon: Jag glömmer aldrig när jag satte handen över filterkondingen till anodspänningen på ett dylikt slutsteg. Känslan av att lyfta från golvet och den brända fläsklukten efteråt har etsat sig fast i minnet.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

En elektriker som skulle prata om elsäkerhet i vår klass (estet) när jag gick på gymnasiet påstod att jordade kontakter inte gick att sätta i ojordade uttag och att ojordade kontakter passade i jordade. :shock: Han trodde inte på mig när jag sa att han hade fel.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

sacka om elsäkerhet :wink:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det något smart kuggtest för att utröna om elektrikern är lämplig?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

be dom räkna ut en faskomenseringskondensator för en 3fas elmotor på 2.2kw som är lastad till 30% :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Med dokumenterad laplace transformering! :-)

Är det rimlig nivå, dvs ingår det i elektrikers utbildning ..?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

uträkningen ingår i utbildningen, däremot har jag inte stött på någon elektriker som kan göra det rakt upp och ner
kollade i kursmaterial för elektriker förra ret när jag gick en annan kurs på en gymnasieskola

tror inte det finns några universalfrågor som kan skilja agnarna från vettet :wink:
Skriv svar