Sida 2 av 3

Postat: 12 januari 2008, 16:17:03
av thisismyname
Det "Flussmedelborttagningsstift" jag syftar på är det från Conrad.se.

Gå in på Conrad.se och gå på Verktyg, Lödteknik --> Lödning --> Lödningstillbehör --> Lödningsrengöringsmedel.

Där hittar du ett "Flussmedelborttagningsstift" för 99 kronor. Där står även att det inte lämnar några rester.

Sen fanns det nå Cover Mask 100. Beskrivningen av denna löd så här (orkar inte skriva allt):
Used to keep recesses on the PCB free of liquids and solder. This may be used on individual contacts, holes or the entire surface of the board.

Postat: 12 januari 2008, 22:20:08
av xxargs
Skulle närapå säga att det är fysikaliskt omöjligt att ta bort fluss med filtpenna bara genom att måla runt lite...

Om det övh. skall ta bort fluss och inte bara smeta runt så handlar det om att pensla/stryka på avseddd ställe, stryka av spetsen mot absorberande papper, pensla/tryka på ställeet igen, styrka av mot papper igen typ 20-50 tal gånger och halva pennan uttorkad bara för en liten fläck.

För att det övh. skall rengöra så måste hela tiden lösningmedel flöda ur pennan mot något mer absorberande och på så sätt dränera spetsen från anslamlad upplöst flussmedel.

På Clas i sjön så köpe jag en DVD-penna med svart penna och en 'rader/tvättpenna' som användes enligt ovanstående procedur - och jag säger bara det - man får hålla på som fasen för att få bort den svarta färgen helt - en trasa med lite isopropanol gör 100-faldigt snabbare och bättre jobb på en DVD-skivyta

T-sprit, T-röd avråder jag ifrån att använda - den innehåller så mycket vatten och annat skit (bitrex, färgämnen mm.) att ytan ladrig blir helt ren efterås samt bitrexen hamnar på fingrana långt efter användande med besk smak vid hanterande av korten även långt efter tvätten.

Använd metanol och industrisprit om du övh. får tag på detta, ren isopropanol (köps på apotek, kanske i färgaffärn), Biltemas 'elekronikregöring' är ren isopropanol med lite HFC134b (drivgas) uppblandad, men själv föredrar jag blomsprutan med ren isoprpoanol just för att kunna justera sprutbilden under tvätten.

lite skitigare varianter är konc. vindrutespolarvätska som till stor del är just isopropanol, men har lite färgämnen och tensider utöver detta.

T-röd hör till avdelningen 'mycket skitigare' alternativ - välj något annat om möjligt.
.

Postat: 12 januari 2008, 23:40:14
av thisismyname
Okej, för att få bästa resultat så skall man göra som ni säger, men allt jag är ute efter är att kretskortet skall funka efter jag är klar med det.

Jag har tidigare suttit på XboxHacker.net och Team-Xecuter.com och dom säger att det enklaste är att applicera No-Clean fluss med en flussmedelspenna och sedan bara löda alla punkter och sen är det bra med det. Problemet jag stötte på var nu att tennet inte har No-Clean fluss och då frågar jag mej själv, "behöver jag ta bort flusset som vissa gånger stänker från tennet ???".

Allt jag vill är att kretskortet skall fungera som vanligt efter jag är klar med det och jag vill inte att några flussmedelsrester skall sabba det !!!

Så jag frågar nu er om jag behöver göra denna oerhört jobbiga procedur för att allt skall funka eller om det bara är det mest optimala att göra ???

Dvs jag är inte ute efter att ha ett superduperrent kretskort bara att det skall funka. Hade tennet innehållt No-Clean fluss från början hade jag aldrig ens öppnat tråden. Meningen med No-Clean fluss är ju förutom att rengöra lödpunkten att man till skillnad från andra flussmedel inte skall behöva städa bort det på kretskortet efteråt.

Postat: 12 januari 2008, 23:58:55
av Icecap
Då den fluss som är i lödtenn är "Mildly Active" (om du inte har något specialtenn) behöver man inte att tvätta bort det alls.

Enda det kan ställa till med är i mycket fuktiga omgivningar kan det bli klibbigt och frätta mycket lite, dock är det ett problem att olika saker kan klibba fast i det, hår t.ex. är ledande (se där, det visste du inte!) och det kan alltså vara dumt med fastklibbad hår i elektroniken.

Men om du har kretskortet i "normala" omgivningar och låter bli att klippa dig med kretskortet eller omedelbart över det lär levtiden på resten av elektroniken & mekaniken vara det som avgör slaget, inte lite flussrester.

Postat: 13 januari 2008, 16:13:21
av thisismyname
Men om det ligger flussrester mellan två ledare (du vet dom där små små linjerna som går mellan kretsarna och alla småhål, dom linjerna som kopplar allting samman), kan det blir kortslutning då, typ att flussresterna leder elektricitet mellan också flyger allt åt helvete ???

Postat: 13 januari 2008, 16:30:57
av Icecap
Fluss leder inte.

Kolofonium-baserat fluss är den "vanliga" bruna som i militärvärlden heter Alpha 711-35 och som är en RMA-fluss (Resin, Mildly Active).

Den är icke-ledande vid normala fuktighetsförhållanden, om du blöter ner den och då beror den ledande förmåga på fukten och de föroreningar som flussen utgör.

Så essensen är: Om du inte använder en mycket speciell lödtenn med en mycket avancerat fluss i behöver du inte att tvätta bort det. Vill du ha "utökad" levtid på kretskortet bör du dock tvätta bort det, torka kortet ordentligt och lacka det med lämplig lack. Borttvättningen är enkom för att lacken ska fästa ordentligt.

Tydligt och klart?

Postat: 13 januari 2008, 18:10:57
av thisismyname
Ja !!!

Nu vet jag att jag inte behöver tvätta bort flusset, men sa du att det där svarta som ibland hamnar i flusset är ledande ???

Så här är det iallafall för mej att vissa gånger stänker det inget fluss alls, vissa gånger stänker det och lillpölen blir genomskinlig och andra gånger blir den lite svart/brun. När jag då tar med aceton så försvinner det svart/bruna men jag ser att flusset smetas ut istället för att det försvinner helt. Jag skall sluta med aceton och börja med nåt av det ni tipsade om istället.

Fast för det mesta så blir småpölarna genomskinliga. Fast det händer att det hamnar lite brun/svart skit i pölen. Är det ledande ???

Sen om jag har fattat dej rätt så är fluss ledande i flytande form men inte när det har stelnat.

Postat: 13 januari 2008, 21:56:45
av Icecap
FUKTEN som kan sitta på flussen kan förorenas av ämnen i flussen och då bli ledande, flussen in sig är det inte.

Det svarta är bränd fluss och tyder på lite väl hög värme och/eller för lång lödtid.

Postat: 13 januari 2008, 23:57:52
av thisismyname
Så då behöver jag inte oroa med för att det där svarta (bränd fluss) är ledande.

Och vad för FUKT skulle kunna sitta på flussen, fluss i sig är ju en vätska så jag får väl säga att hela flussen är fuktig ??? Det är ju inte så att jag stänker vatten på flussen precis. Och flussresterna stelnar nästan direkt.

Postat: 14 januari 2008, 07:11:51
av Icecap
Är fluss en vätska??? Där lärde jag något nytt!

Jag har alltid uppfattat fluss som ett torrt ämne som ibland är löst i lämpligt lösningsmedel för att medge t.ex. pensling, t.ex. kan RMA-fluss vara löst i alkohol.

Postat: 14 januari 2008, 18:08:49
av thisismyname
Nej jag tror inte att du har lärt dej nåt nytt, för du vet säkert mer än mej om lödning i allmänhet och olika lösningsmedel osv osv. Men då är ju den där "FUKTEN" du pratar om den vätska som flusset är i, som kommer ut ur flusspennan när man använder den. För det är en typ av alkohol det ja.

Och då tolkar jag det som att flussmedlet kan bli ledande :S !!!

Eller ???

Postat: 14 januari 2008, 18:55:15
av Icecap
"Fukt" som jag skriver det i de tidigare inlägg består av VATTEN! Destillerat vatten är inte ledande men det sekund det blir förorenat går det snabbt. Om vatten hamnar mellan 2 punkter som har mer än ca: 2,5V i spänningsskillnad kommer vattnet att sönderdelas men innan hinner det att dra loss lite metallioner och blir därför ledande.

Skilja på flytande och "fuktigt" i betydelsen "vatten".

Det kan vara jag som missuppfattar men det känns som att du VILL missuppfatta eller läser lite knasigt.

Men alltså, för att vara tydlig: "fukt" = vatten, "blött" = vatten.

Postat: 14 januari 2008, 19:10:36
av thisismyname
Jahaa... Men då behöver jag inte alls oroa mej eftersom vätskan i flusspennan inte är vatten och jag inte precis tar med mej kretskortet in i duschen.

Och NEJ jag vill absolut inte missförstå dej, men jag har sabbat ett kretskort (funkade i tre dagar och la sedan av av okänd anledning) och vill ha precis allting helt klart för mej innan jag börjar med nästa.

Har jag förstått dej rätt nu ??? :D

Postat: 14 januari 2008, 22:29:01
av xxargs
spriten i flusspennan innehåller garanterat några % vatten - alkoholer har alltid en smula vatten som följeslagare oavsett hur mycket de destilleras. Är det ren etylalkohol så är det faktiskt hela 4% vatten i den..

---

Har du försökt felsökt denna kort som slutade fungera - felsökning är en del av elektronikbyggande och lärorikt återkopplande till det man gör.

Oftast är fel av den typen kopplad till utförande och lödarbetet, speciellt som nybörjare, inte så ofta till trasiga komponenter (undantaget skador beroende på felvändningar och av elektrostatiska knäppar). Därför är det viktigt att hitta dessa fel då sådant indikerar att man måste vara nogrannare med lödutförande samt börja känna igen när lödningarna är mindre bra gjorda. 'kallödninga' som dåliga lödningar oftast kallas, kan ibland vara väldigt svår att hitta då dom kan se bra ut - tills man tittar riktigt noga med lupp och ser att vätningen mot padden under inte är övertygande och kanske visar sig vara helt isolerad mot paden - vi prata om tusendelars mm.

Att du får svartbränd fluss indikerar också att du inte fått in rutinen ordentligt ännu - dvs. kör för varmt/kallt, torkar inte av spetsen tillräckligt ofta, kör för länge på en lödpunkt och flusset kolar (vilket också kan ske om spetsen är för kall) och ändå ge kallödning...

Lödning är nämligen något man måste träna på (lagom värme, lagom tid, lagom mycket lödtenn, använd extra fluss) och det ingår att man skaffar sig en backlogg med många dåliga lödningar i sin historia - därför är det också viktigt att felsöka efter dessa för att lära sig snabbare...

När jag praktiserade på Ericsson för herrans massa år sedan så satt jag och andra praktikanter i 3 veckor i sträck och träningslödde, avsynade och kontrollerade sitt eget arbete 8 timmar om dagen innan dom övh. släppe ut oss på på produktionsytorna - så viktig är träningen och lödkunskapen i produktionsmiljö..

---

Det du skall kompettera din utrustning med, är en spruta (med spets) med sirapsliknande flussmedel och dutta på där det behövs lite extra, Det underlättar oehört för bra lödningar och hjälper tex. undvika lödloppor på tätpinnade kretsar och ser till att det blir ordentligt tennvätt vid kontaktytorna - till detta räcker tyvärr inte alltid flussmedlet i lödtennet då mängden flussmedel och dess ytspänningsarbete är väldigt viktigt för att det skall bli loppfritt och ge snygga och lagom mängt lödtenn på lödpunkterna.

Själv var jag hårdnackad 'bara flussmedlet i lödtennet' ala Ericssonskolan jag gick under många år tills någon visade mig vad extra fluss kan göra för att underlätta arbetet, och såhär efteråt är det helt obegripligt att man inte provat det tidigare - flussprutan, liten flaska isopropanol, en bunt tops, avlödningsfläta, tunn lödtenn (på samma stomme som lödflätan), pincett med smala spetsar samt lupp hör till de viktiga verktygen i min lilla reseverktygsmapp idag - lödpenna går nästan alltid att fixa fram på plats, men resten....

Postat: 15 januari 2008, 19:38:38
av thisismyname
Jaa du, det har jag funderat på i ett år nu och har kommit fram till att det kanske var för att jag var och duttade med bomull däri när jag skulle rengöra.

Det kan ha fastnat litegrann från bomullet på kretskortet också blev det väll ledande och orsakade nån kortslutning så nån krets flög åt helvete.

Nu använder jag inte bomull längre utan en No-Clean flusspenna för att rengöra före lödning och det är fan mycket lättare att få lödtennet dit det skall och lödningarna blir mkt bättre nu med flusspennan.

Så jag antar att nästa kretskort kommer att gå mycket bättre att greja !!!

Vad heter det där sirapsliknande flusset du snackade om ???

Mitt nuvarande fluss är helt flytande. Är det bättre på nåt sätt med trödflytande fluss ???