Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vore kanske intressant, åker 6 km till jobbbet , men vvill int cykla, är för lat och har med mig för mycket saker o.s.v , till sådant vore en sådan liten elbil helt klart funktionabel, speciellt om man laddar batterierna på jobbet :twisted: :lol:

jag tippar att jag klarat 90% av åkandet med en sådan bil
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Åker också ca 5km till jobbet varje arbetsdag med för mycket grejor för att cykla. Sen hur kul är det att cykla i skitväder.
Men frågan är om det är så roligt med förenklade krockprov etc. En annan fundering är om 6st importeras, räknas det då som privat. Men bortser man från byråkratin runt ikring ser jag mest bara fördelar
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Meduza skrev:För er som bor i stockholms innerstad så är det kul att veta att genomsnittsfarten i innerstaden är runt 11km/h...
..Det kan ju kanske vara för att stillastående köer vid rusningstrafik drar ner snittet en del.. Jag bor i innerstan och jag skulle tro att mitt snitt snarare ligger på 35-40 eller så, räknar vi in essingeleden i "stan" är det nog snarare runt 60.

Jag tror det i praktiken blir omöjligt att regga en sådan här som bil för en privatperson, enda chansen är om den redan är godkänd i ett annat EU-land och då redan har alla papper.. det tror jag dock inte att den har.

..Och innan någon säger nåt om deras fasters brors frisör som byggde egen bil och reggade in den.. det är en ENORM skillnad, vi har extremt snälla regler i detta landet för ombyggda och amatörbyggda fordon, vad som däremot är väldigt klart och tydligt i dessa regler är att fordonet MÅSTE vara byggt av den som reggar in det, man får alltså INTE registrera ett fabriksbyggt fordon som amatörbyggt fordon.

Är fordonet fabriksbyggt och inte är godkänt inom EU (eller USA skulle jag tro) så kommer det i praktiken vara omöjligt att registrera in det för en privatperson, visserligen är det ju lättare med ett elfordon efterssom man slipper miljöbiten (det är otroligt dyrt att få avgascertifieringar osv på en ny motor) men man har ändå hela den övriga apparaten att tröska igenom.

..Och, även om det skulle gå så är det en väldigt viktig sak som någon annan tog upp, vinter.. vi har typ ner till -25 grader kallt en stor del av året i detta landet, i en bensin/dieselbil så använder man restvärme från motorn till att värma upp kupen, på en elbil kan man inte göra det..

..En annan viktig sak som någon tog upp är säkerhet.. vill man köra sina barn i en bil med samma säkerhet som en papplåda ? ..jag skulle inte vilja det, om jag nu hade haft barn, men jag skulle inte vilja köra mej själv i den heller :)

Jag är dock inte negativt till konceptet som sådant, även om jag tror mer på pluginhybrider.
whynot

Re: Köpa Elbil från Kina!

Inlägg av whynot »

FredrikNestor skrev:Hej alla miljömedvetna elektroniknördar! :)

Enligt rykten så kostar det ca 2000 dollar för en container från Kina tilll Sverige. Med lite andra avgifter så skulle det bli ca 18000kr.

En 40HQ container rymmer 6 st elbilar av denna modellen.

[/url]
Fick pris på en 40`HQ container från Kina förra veckan på $4000.00
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Tyvärr blir man en stoppkloss i trafiken i stockholm. Tranebergsbron ska jag över varje dag för att komma till jobbet (och några 10000 andra också). Uppförsbacke och _minst_ 65Kmh.

Jag skulle nog köpa en direkt om jag bodde längre söderut då den troligen helt saknar kupevärmare.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man kan inte räkna med att egenteligen kalla det bil i fråga om hastigheter och säkerhet,, mera som en tvåmans eumoppe med tak, för min del så räcker säkerheten gott, normalt sett så räknar jag en trafikstockning om jag lyckas se tre bilar samtidigt någonstans, då inkluderat min egen :D , så risken för bil-bilkrock är ringa, och hastigheterna är så låga att viltolyckor är inte så farliga

man kanske får välja mera aktivt om man har en sådan, valet mellan vanlig och elbil, färdvägar och så vidare, riktigt kalla dagar så kanske man tar den vanliga bilen o.s.v

jag skulle kunna tänka mig en eldriven eumoppe med, men försäkringarna är orimligt dyra
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle nog kolla efter en elbil som använder bränsleceller. Betydligt mer kraft i dom.
Dom har inte blivit fullt marknadsförda fn eftersom bränslecellen bara har halva livslängden än den eftersökta.

Kanske man kan få en fabriksbil räknad som amatörbygge om man byter tillräckligt mycket?
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

FredrikNestor skrev:Klena 6500mil?!? Det är väll helt ok. Batterierna kostar 120 dollar styck, och det går åt 6 st, det blir alltså ca 5000kr. Dvs ca 0.77kr per mil. Så totalt kostar bilen alltså 0.77kr + elförbrukning ca 1kr = ca 2kr/mil, och då kör man helt miljövänligt! Tänk på det! :) Egentligen borde man betala MER för att köra miljövänligt, men med den här bilen betalar man mindre.
Vad är definitionen på miljövänligt i ditt fall?
Blybatterierna som byts ut är väl inte miljövänliga? Fabriken i Kina som bygger bilarna, vad har de för utsläpp? Transporten av bilarna till Sverige, är det elfartyg? Elen som laddar bilen, hur framställs den? Bilens förväntade livslängd, håller den 10 år och måste sedan bytas ut mot en ny?

Visst den bränner inte fossila bränslen (om inte elen produceras med sådana) men "helt miljövänligt" är väl att ta i.

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Man Kanske kan få köpa dom som byggsats direkt från Kina? Då får man dessutom in fler i containern :D

En sak som vore toppen var om man hittade en elbil med motorerna monterade direkt i hjulen/fälgarna (typ som Volvos konceptbil byggd på C30). Det har fördelen att man slipper bromsar som kan krångla och att man dessutom utnyttjar bromseffekten för att ladda batterierna... Inga bromsok, inga klossar, inga bromsledningar inga drivaxlar och högre markfrigång samt lägre(?) vikt!

/PeterH
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man bör noga ha mekanisk reservbroms ifall motorns lindningar behagar gå av => ingen broms. :D
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Hej igen.
Har fått ett mail från säljaren på fabriken nu, och fått svar på en del frågor. (gäller bil nummer 1, dvs den mindre snygga, men som duger gott och väl tycker jag)

Priset (dvs USD5500) inkluderar batterier, kupevärmare, och CD/radio, och laddare för 110/220V.
Perfekt med kupevärmare :). Jag har i och för sig inte tänkt använda bilen på vintern, men kan vara skönt med värme på hösten och våren.

Man kan kanske inte jämföra säkerheten i en sån här elbil med en vanlig personbil. Men jämför man med t.ex. en motorcykel, så lär ju säkerheten vara bra mycket högre. Och det finns faktiskt en del som skjutsar sina ungar på motorcykeln.

Jo jag vet att om man tittar på hela kedjan, från produktion och transport osv, så är det ju inte helt miljövänligt. Men det finns det ju ingen bil som är.
Jag tycker i alla fall att det känns bättre med en elbil än en diesel/bensinbil!

Mindmapper, vad innebär förenklade krockprov?

Det där med att man köper 6 st borde inte vara några problem. Det är ju ett gruppköp. Var och en har köpt sin egen bil, men vi kan betala i en klump, och be fabriken ge oss ett varsit kvitto osv. Det enda vi gör då är att vi delar på containern..

Men ja, det är mycket att kolla upp. Den som känner sig intresserad får gärna leta efter svaren på frågorna som dyker upp. Skriv svaren här bara :)

Fick några fler bilder på bilen:

http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... knew11.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew9.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew7.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew2.jpg
http://i166.photobucket.com/albums/u101 ... zknew1.jpg

Ser riktigt bra ut tycker jag, för att kosta 35000kr :)
Bilen kan fås som vänster eller högerstyrd om ni undrar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Står det vilken effekt kupevärmaren har? :D
FredrikNestor

Nej, jag vet ingen effekt på kupevärmaren, men det är nog tillräckligt, det borde de ha tänkt på. För mycket effekt vill man ju inte ha heller, då lär batterierna ladda ur fort :) Men det borde räcka med 1kW eller nått sånt antar jag, bilen är ju inte så stor. Man får värma upp den med kupevärmare innan man åker. :)
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Skulle inte kupevärmaren på en sådan här bil vara typ gasoldriven. Eller kanske bensindriven :lol:

Å andra sidan värmer man upp bilen ordentligt borde den väl hålla hyfsad temp på en kortare tur. Skulle också behöva en jobbåkare. Får se om jag får råd

Håkan
FredrikNestor

Kupevärmaren i Norska elbilien buddy, drivs av parafin eller lampolja.
Vill man så kan man säkert installera en sådan om man är lite händig.

Och för er som är emot blybatterier, pga. vikt eller att de inte är lika miljövänliga som moderna batterier, det går ju faktiskt att köpa elbilen utan blybatterier, och sedan köpa vilka batterier man själv vill, om man nu vill lägga typ 100 000kr på batterier. Men om några år är de nog nere i halva det priset, det forskas ju väldigt mycket kring detta.
Skriv svar