Kulkvarn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Krut innehåller svavel, salpeter och aktivt kol, rekommenderas *inte* att mala i kvarn själv då högexplosivt krutdamm kan bildas när rester av massan torkar.
(om man absolut vill testa, använd en mortel istället)

Nå, Talade för en tid sedan med en kille som byggt en kulkvarn, han använde cylindrar (men i dethär fallet kulor då) av bly som han gjutit från skrotade däckstyngder, dessa placeras i lämplig rörformad behållare som ev. kan luta något i vertikalplanet om så önskas. (vet ej exakt material, men plåtrör låter ohyggligt när man kör, plast kanske håller till väldigt små prylar som stentrumlare och annat om de går långsamt, men knappast om man avser bygga något större, kan ej svara på vad som skulle tänkas vara optimalt här (Kanske trä foder? som sitter i en järnstomme och går att byta enkelt ))

Tror inte det är så noga med motorn (kanske en liten fyrpolig asyncron med remskiva som utväxling kunde funka?), men var mycket vaksam på att konstruktionen inte kan skena iväg i varv eljest kan det bli mycket farligt även med riktig utrustning, krafterna som frigörs är betydligt större än man kanske anar. Svåra olyckor har inträffat pga detta.

Annars, mycket nöje! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

påtal om stora oanade krafter, min bror åker jeep, och i jeepklubben var det en bogserögla som gick av när dom bogserade med winch. och då gick bogseröglan av och chackelet gick rakt genom bilen mellan stolarna och wiren slog sönder motorhuven :shock:

(på tal om ingenting) :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fy fan...

Men... en schackel, två schacklar. Den schackeln, de schacklarna. ;)
om det var en sån här du menade: schackel
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

hmm.. ja. stavfel :roll: det var cirka 12 cm stort och ett lika stort hål rkat genom jeepen
EEPROMdanne

Inlägg av EEPROMdanne »

Grammatikfel :wink: Oj, inte så kul för jeepen :roll:

[borttaget]

Det har jag redan svarat på så det behöver ingen göra i tråden. =) /MadModder
Senast redigerad av EEPROMdanne 13 december 2008, 20:49:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Krut innehåller svavel, salpeter och aktivt kol, rekommenderas *inte* att mala i kvarn själv då högexplosivt krutdamm kan bildas när rester av massan torkar.
(om man absolut vill testa, använd en mortel istället)

När man maler krutet i en kvarn blir det mycket bättre, om man nu inte har tillgång till en kulkvarn så kan man ju alltid köra CIA Metoden.

Btb, när man tillverkar fyrverkeristjärnor vad har man i mittlen?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Japanarna kör med ris. Unitedneuclear kör med luftgevärskott, annars är det vanligt att man tar crackling stars från de där gröna bollarna och har dem som kärna att rulla vidare på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Fast vetefanken om jag skulle vilja använda "hemkokat" till att ladda svartkrutsbössan med :)

Även Husquvarnafabriken råkade tydligen då och då ut för krutdamms explosioner i processen långt tillbaka i tiden när det stampades med vattenkraft. (de riktigt gamla maskinerna påminner litet om ett uppochnedvänt eldrör till en kanon med en stamptstång som lyftes upp av en långsamt roterande axel med tappar (tror jag) och sedan fick falla ned av tyngkraftens inverkan, har för mig man använde sprit i processen, men kan ej säga om detta gav ett bättre resultat eller mer var för att få jämnare kvalitet och kortare torktid) :)

---------
Mitt tips, således, laborera gärna på egen risk, men ignorera inte riskerna eller slarva allt för mycket med säkerheten, även om allt funkat de senaste två millioner gångerna är det ingen garranti för at det också garranterat gör det den tvåmillionförsta gången, det vet jag av egen erfarenhet. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kvarnen som länkades till är en hylstummlare, även annvänd som stentummlare för smyckesstenar

svartkrut är kul, någon gång skulle jag aktivt vilja skjuta med svartkrutsvapen
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Mizzarrogh skrev:Mmm... Fast vetefanken om jag skulle vilja använda "hemkokat" till att ladda svartkrutsbössan med :)

Även Husquvarnafabriken råkade tydligen då och då ut för krutdamms explosioner i processen långt tillbaka i tiden när det stampades med vattenkraft. (de riktigt gamla maskinerna påminner litet om ett uppochnedvänt eldrör till en kanon med en stamptstång som lyftes upp av en långsamt roterande axel med tappar (tror jag) och sedan fick falla ned av tyngkraftens inverkan, har för mig man använde sprit i processen, men kan ej säga om detta gav ett bättre resultat eller mer var för att få jämnare kvalitet och kortare torktid) :)

---------
Mitt tips, således, laborera gärna på egen risk, men ignorera inte riskerna eller slarva allt för mycket med säkerheten, även om allt funkat de senaste två millioner gångerna är det ingen garranti för at det också garranterat gör det den tvåmillionförsta gången, det vet jag av egen erfarenhet. :)
Jepp man använder "sprit" i form av aceton, detta sammanbinder ämnena bättre och gör torktiden mindre.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

På den tiden då sprit ingick i framställningen användes vanlig etanol, det var även så starkspriten kom till Sverige. Etanol löser inte salpetret (kaliumnitratet) men blandar sig gärna med vatten, det var det man utnyttjade. Genom att blanda vatten salpeter, kol och svavel till en enda gegga och sedan hälla denna gegga i en stark etanollösning så drogs vattnet ut ur salpetret och salpetret rekristalliserade sig runt kol och svavelpartiklarna. Lösningen silades sedan av och torkades.

Detta ger ett krut som är mycket sämre än när man kulmaler och därför har spritanvändningen vid modern industriell svartkrutstillverkning öpphört.

Att man använder aceton har jag inte hört talats om. Däremot så brukar man köra med isopropanol när man använder den ursprungliga metoden, den som vissa kallar "CIA" -metoden. Detta för att isopropanol är billigare än etanol vid den koncentrationen man vill ha.
Skriv svar