Sida 2 av 3
Postat: 29 november 2007, 19:17:30
av dennis
Håller med ensten och Khaki, det borde bli jämnare värme i rummet om du suger in luft uppe vid taket och blåser ut den nere vid golvet.
Postat: 29 november 2007, 19:27:40
av Meduza
Även jag håller med på den punkten, mycket bättre att ta luften lite högre upp och blåsa ut den nere, upp kommer den varma luften av sig själv rätt snabbt!
Postat: 29 november 2007, 19:34:22
av Eriond
Ok, som jag sa, jag har ju möjligheten att vända på fläktarna.
Själv tror jag att "jämnheten" i värmen beror på hur snabbt luften gör en hel cykel. Utan forcerad cirkulation, dvs. bara ett element, så hinner den varma luften inte komma lika långt i rummet.
Om man tittar på den forcerade varianten, så tror jag inte att det spelar någon större roll om luften kommer ut upptill eller nertill, så länge det går tillräckligt fort. Jag har gjort springan upptill så att den exakt motsvarar arean hos insuget vid fläktarna. Därmed hoppas jag uppnå ett hyggligt koncentrerat flöde som når långt ut i rummet.
De komersiella fläktkonvektorerna jag har kikat på har sina utblås upptill.
Jag ska prova bägge varianterna, men först måste jag få till kontrollern.
/Eriond
Postat: 29 november 2007, 21:20:21
av MadModder
Sant ang. fläktkonvektorelement, men det kommer fortfarande vara kallt vid golvet.
För att luften ska kunna dras ner från taket (snabbare än den själv faller) av din fläktstyrda luftström ska det till bra mycket mer än små fjuttiga 12V-fläktar. Självdraget som blir genom ett varmt element är tillräckligt högt för att bladen på blommorna i mina fönster ska fladdra. Jag känner luftströmmen i ansiktet om jag lutar mig ovanför, så tiden för en hel cykel är nog kortare än du tror.
Jag röstar för att du skickar luften nedåt genom elementet.
Postat: 29 november 2007, 21:28:48
av bengt-re
Fläktar och PWM är trist numera, men hav förströstan.
enklast och inte så energieffektivt är att köra motstånd av olika värden och sänka strömmen via motstånd med en ULN2003 eller FET. Fungerar mycket bra på alla elektroniska fläktar. Slösar lite energi, men men - fungearar iaf.
PWM kan fungera. Erfarenhetsmässigt så går de flesta småfläktar bra med PWM på omkring 16kHz - fråga mig inte varför, men lägre frekvens på piper fläkten och högre så går den inte alls eller illa. Testa om du vill - jag har fått det att fungera bra på 3 olika (olika farbrikat också) med just 16kHz PWM. Kör dock inte ULN som switch vid 16kHz då det blir för mycket switchförluster då på grund av att den är långsam. Välj hellre en skapligt snabb N-kanals MOSFET då. Och jo, sensesignalen blir kass med denna lösningen tyvärr..
Postat: 29 november 2007, 22:04:21
av Eriond
@bengt-re: Skulle du kunna sno ihop ett schema som visar "
köra motstånd av olika värden och sänka strömmen via motstånd med en ULN2003 eller FET"? Jag har alltid undvikt FET, men börjar inse att de är mycket lämpliga för att styra ut en variabel spänning vid lite högre effekter.
Men som sagt, jag har brist på erfarenhet på den punkten.
Är en/två R2R-stegar ett bra alternativ för att styra FETarna eller skulle ni rekomendera en
digital pot?
/Eriond
Postat: 29 november 2007, 23:30:22
av dennis
bengt-re skrev:Och jo, sensesignalen blir kass med denna lösningen tyvärr..
Går att lösa enkelt med ett RC filter på sense signalen
Postat: 30 november 2007, 01:14:55
av declint
Varför behövs öht en sense-signal?
Man borde väll kunna mäta upp på något smidigt sätt vilken pwm-dutycycle som leder till olika varvtal och helt enkelt strunta i återkoppling via sense-signal.
För övrigt borde det väll inte vara något problem att PWMa en fläkt. Om man har en klocka på 16MHz på sin AVR/PIC leder det till en frekvens på ca 62kHz och den borde väll vara rätt enkel att filtrera då rotationshatigheten hos en fläkt är såpass låg som den är.
Fläktstyrning
Postat: 30 november 2007, 08:28:38
av Eriond
Här kommer en liten men
bra genomgång från Maxim om olika sätt att styra en fläkt; för- och nackdelar med olika tillvägagångssätt. I slutändan vill de givetvis att man ska köpa deras 6650/6651 fläktcontroller, men nog ska väl en 20MHz PIC grejja det om det är dess huvuduppgift?
Analog Devices har även de en
bra sammanfattning över hur man styr fläktar. I denna finns följande bild på en linjär drivkrets. Tyvärr framgår inte inom vilket område insignalen skall vara, och inte heller vilken op-amp som är lämplig.
Varför man ska använda sense-utgången? Tja, det finns många och bra skäl: läs igenom dokumenten ovan så förstår du.
Hej och hå, nu börjar jag med schemat över kontrollern. Jag får väl lämna FET-styrningen tillsvidare. (eller tills jag hittar ett bra kopplingsexempel)
/Eriond
Edit: Lade till info om/från AD
Postat: 30 november 2007, 15:36:40
av limpan4all
Varför inte bara köra på fullfart eller variera varvtalet efter vad du tål av ljudnivån och sedan låta radiatorns termostat sköta regleringen?
Postat: 30 november 2007, 19:17:30
av PHermansson
Sense används väl mer i kritiska applikationer där en fläkt som står stilla leder till brand & rök. I denna konstruktion har det ju mindre betydelse om en fläkt stannar, det gör ju bara att det blir lite kallare på golvet.
Första resultat....
Postat: 30 november 2007, 20:43:36
av Eriond
Har nu kopplat dem quick 'n dirty till en
batterieliminator med justerbar utgång för att testa lite olika varvtal. Lådan är gjord i 12mm spånskiva, så den är ganska stabil, men det finns tendens till resonans vid vissa varvtal. Dessutom visar sig ett annat fenomen som beskrivis i Maxims app-note, nämligen "fan beating", dvs. att de två fläktarna håller bara nästan samma varvtal. Skillnaden dem emellan skapar ett lågfrekvent wof-wof-wof-wof ljud, lite som en helikopter på tomgång.
Det ska bli intressant att se hur man kan fixa perfekt synkronisering mellan fläktarna. Säkert är det frågan om att jutera några millivolt för att få dem i synk, men det gör att jag måste tänka om gällande upplösningen på analog-styr-modulen (den är långt ifrån färdigplanerad), för att få till så små ändringar.
8 bitars D/A i spannet 7-12V ger steg om c:a 19,5mV men jag blir osäker på om det räcker. 16 bitar skulle å andra sidan ge steg om 0,076mV och det är väl hysteriskt finkornigt. 12 bitar blir rätt lagom med c:a 1,2mV/steg.
Ska söka runt efter 12-bitars D/A-omvandlare med SPI eller I2C interface.
/Eriond
PS. Efter bara 6 timmars körning har jag en jämn, men ganska sval värme i större delen av källaren, inte bara i garaget där konvektorn sitter. Verkar lovande!

Postat: 30 november 2007, 21:02:25
av Eriond
Det gick ju snabbt... Hittade Microchips MCP4922 på ELFA, som är en dubbel 12-bitars rail-to-rail omvandlare. Jag antar att det betyder att den kan lämna hela spannet mellan 0 och 5V som utspänning.
Med lite tur kan man koppla den direkt till schemat ovanför... Ska bara lista ut vilken slags op-amp AD syftar till (jag är helt kass på op-ampar, det är en stor vit (skam)fläck i mitt elektronikkunnande.)
/Eriond
Postat: 1 december 2007, 01:41:32
av MadModder
Lite nyfiken på vilket håll du testade att vända fläktarna under ditt test.
Postat: 1 december 2007, 15:25:54
av Eriond
De sitter i det planerade läget, dvs. de suger in luft från golvet och driver den uppåt.
Har upptäckt en bra (?) bieffekt av konvektorn. Genom att sätta en wundebaum i utblåset har jag nu sluppit "källarlukten". Det får duga tillsvidare, till våren då jag ska dränera om allt iaf.
/Eriond