Sida 2 av 3
Postat: 27 november 2007, 09:56:25
av Pjoms
Ett annat alternativ är att bara sätta ett, eller flera,
NTC-motstånd i serie med trafon/lasten, men nackdelen är att motståndet blir ruskigt varmt i drift.
Kan kanske vara ett alternativ om man enkelt vill "mjuka upp" en befintlig nätdel utan att göra några större ingrepp. Men nackdelen är som sagt värmen...
Postat: 27 november 2007, 09:58:57
av sweFredrik
Helt underbart H.O, tackar så mycket!
Nu fattar jag precis vad du menar med dioderna tvärs över säkringen! Även mjukstarten verkar fullt begriplig.
Kan inte detta fina schema få en hedersplats i Wikin? Det är ju som sagt inte det enklaste att söka rätt på inläggen i detta fina forum, mycket fin information som går förlorad.
Postat: 27 november 2007, 11:15:11
av sweFredrik
En liten fråga igen. Säkringen mellan nätet och själva mjukstarten, T4A, är den en specialare? eller finns den som automatsäkring för DIN skena också måntro? står T för trög kanske?
Postat: 27 november 2007, 11:37:55
av H.O
Yes, T=Trög.
ELFA verkar inte ha automatsäkringar på 4A för DIN skena, 3A BORDE funka men det är på gränsen, 6A funkar ju men ger dig inte mycket skydd mot långvarig överbelastning.
Jag var mer inne på
33-300-81 till exempel. Kombinera med tidigare nämnd nätbrunn om du vill vara smidig eller köp en
panelhållare.
Annars finns
dessa automatsäkringarna också. Men använd inte dom på
likspänningssidan då dom bara är specade till 28VDC.
Postat: 30 november 2007, 20:06:52
av sweFredrik
Så, då har jag fått hem alla delar från Elfa, givetvis så missade jag hållare kondingen samt säkringarna, men det blev en extra resa till deras butik idag!
Jag rälnade ut ström begränsningsmotstånden för Geckosararna och vill för att vara på den säkra sidan kolla med er.
Motorerna nedräknade till 4,2 A
R=(47*I)/(7-I)--> (47x4,2)/(7-4,2)= 197,4 / 2,8 = 70,5 --> 70 kOhms motstånd ? För det är väl inte 6,3 som det skall räknas med?
Postat: 1 december 2007, 10:47:56
av H.O
Yes, 70k verkar stämma om du ska ha 4.2A
Postat: 1 december 2007, 10:56:29
av prototypen
Hager gör automatsäkringar för DIN skena och 4 A.
Protte
Postat: 2 december 2007, 00:23:42
av sweFredrik
Tack för tipset protte, men det blev de billigare glasrören.
ett problem dock, jag har nu kopplat ihop allt fram till likriktarbryggan. Och så långt allt gott, mjukstarten verkar funka för säkringen håller
Mäter jag över trafon så får jag 48 V precis som utlovat, men mäter jag över bryggan med "plus-mätelektroden" till plus på bryggan, och på samma sätt med minus så får jag: DC 43,7 bara på kul växlade jag över till AC mätning, och fick då till min förvåning 96 V AC! Om jag nu skiftar och sätter plus-elektroden till minus på bryggan och tvärt om, så får jag -43,7 V DC, och 0 VAC.
Vad är det för fel här? Det jag kan komma på är jag med ovan hand har lödat fast kablar på stiften på bryggan, kan jag kanske värmt sönder den? Tanken var ju flatstfit men hade inga hemma
Vore tacksam för input här för tanken är ju att den skall visa närmare 70 VDC!
Ps. citizendildo, jag läste ditt svar, har missat det innan. Tack för tippset, kan skall ta det försiktigt!
Postat: 2 december 2007, 00:35:49
av Borre
Om du inte har någon glättningskondensator visar mätaren inte rätt, så har du inte det koppla dit en på några hundra µF och mäta igen.
Postat: 2 december 2007, 00:55:44
av MadModder
Man får en ruskigt hemsk vågform efter en likriktarbrygga om man inte har någon belastning. Vet inte vad som händer, men det blir spikar och skit, och kollar man med oscilloskop ser det ut som halvvågslikriktning, med dubbla spänningen

Jag sätter alltid ett motstånd parallellt med plus och minus efter en brygga. Det behöver inte gå många mA där. Då ser vågformen ut precis som den ska. 47k borde gå bra för dig.
Men ren likspänning får man inte utan kondensator.

Postat: 2 december 2007, 12:05:52
av sweFredrik
Ok, Jag tänkte att jag skulle vara på den säkra sidan och mäta innan jag kopplade in kondensatorn, den är på 22000 uF. Men då verkar allt vara i sin ordning då? Ingen kondensator som exploderar pga av detta? Och jag har nu kollat så att jag är 100 % på att plus går till plus

Postat: 2 december 2007, 12:23:42
av MadModder
Ska du bara mäta räcker det med en liten konding på 100µF för att se så det ser riktigt ut.
Mjukstarten är inte bara bra för att starta upp transformatorn, utan även för att ladda upp kondingen långsamt. Den lever längre då.
Postat: 2 december 2007, 12:26:21
av Mindmapper
Kondingen exploderar inte om den är avsedd för 70V med marginal. Du verkar ha koll på polariteten. Hoppas spänningen ökar som den ska.

Postat: 2 december 2007, 14:11:20
av sweFredrik
Japp nu blev det bättre. 65 VDC precis enligt dimentioneringen. Svajjar något men antar att det är försumbart. Det jag tycker är märkligt, att vrider jag multimetern till AC istället, så visar den fortfarande över 130 V! Är det min billiga multimeter som inte går att lita på eller skall det vara så här?
Nästa fråga är: Efter att jag brutit strömmen igen så håller den runt 50 VDC, och det är ju så klart för att kondensatorn är laddad och jag inte har "använt" något som dragit ur den. Men det kanske inte är så lyckat att ha den laddad, eller? Hur gör jag för att "nolla" den igen?
Postat: 2 december 2007, 14:21:34
av sweFredrik
Ok, var lite snabb där, googlade lite och hittade Oscars förklaring i FAQ delen här på forumet. Jag provade själv att sätta multimetern i "diod" läge eller vad det heter, den som piper när man har kontakt, och det verkar fungera något så när, men sakta och bara ner till 3V DC.