Postat: 25 november 2007, 22:26:54
Titta på första sidan i den här PDF'en
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07315930.pdf
På första sidan finns en principkoppling som beskriver funktionen. Några fler kopplingsexempel finns senare i databladet.
Kontrollera dioderna på sekundärsidan av trafon, om någon är kortsluten så startar inte regulatorn.
Mät spänningen över kondensatorn som sitter på kontrollpinnen, den ska vara ca 5V. Den är både matningsspänning till kretsen och återkoppling till regleringen samtidigt.
När man ansluter inspänningen så laddas kondensatorn upp innifrån kretsen till ungefär 5V sedan börjar kretsen switcha och flybacklindningen
börjar ladda kondensatorn till ca 6V då regleringen kommer igång och drar ner duty cyclen.
Om ingångskondingen släppt så finns inget som håller ner backsparkarna från läckinduktansen i trafon och det skulle mycket väl kunna bli klart över dom
700V som kretsen är specad att tåla. Det skulle kunna knäcka kretsen.
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07315930.pdf
På första sidan finns en principkoppling som beskriver funktionen. Några fler kopplingsexempel finns senare i databladet.
Kontrollera dioderna på sekundärsidan av trafon, om någon är kortsluten så startar inte regulatorn.
Mät spänningen över kondensatorn som sitter på kontrollpinnen, den ska vara ca 5V. Den är både matningsspänning till kretsen och återkoppling till regleringen samtidigt.
När man ansluter inspänningen så laddas kondensatorn upp innifrån kretsen till ungefär 5V sedan börjar kretsen switcha och flybacklindningen
börjar ladda kondensatorn till ca 6V då regleringen kommer igång och drar ner duty cyclen.
Om ingångskondingen släppt så finns inget som håller ner backsparkarna från läckinduktansen i trafon och det skulle mycket väl kunna bli klart över dom
700V som kretsen är specad att tåla. Det skulle kunna knäcka kretsen.