Lämplig elmotor till båt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bild

Ge mig ett bud på klabbet

Permanentmagnet motor
12VDC / 41A ½hp
1800rpm
Bild

½färdig venturitrumma och propeller finns ju också

tecno@glocalnet.net
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar, men den e nog lite svag för mig... Vill väl ha minst 3kW i allafall.

Går det att lösa att ha batterierna parallellt och seriellt samtidigt eller kopplar man om det med en strömställare/relän? Tanken är ju att ha en enda batteribank både till motor och vanlig förbrukning.

Vad händer om man kopplar t.ex. fyra batterier i serie och sen kopplar förbrukarna över endast ett av batteriet? Jämnas laddningen ut automagiskt?

Kod: Markera allt

|---------------------- 48V ----------------------|
|                                                 |
---[+     -]---[+     -]---[+     -]---[+     -]---
    |     |
    |-12V-|
När man använder propellern för att ladda under segling, laddar man då batterierna i serie eller parallellt? Det känns ju inte som om motorn kommer snurra så snabbt så man får upp 14,4*4 ~ 60V, eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror på vad det är för maskin. Är det en separatmagnetiserad så beror ju spänningen på magnetiseringen. Att bara belasta ett batteri är ingen bra ide. När man toppladdar jämnas det ut. Men det är ingen lösning jag skulle köra på. Antingen en step down till en 12V lina eller samma späning för motor och övrig el skulle nog vara bättre.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ja, det är ju helt klart lockande att köra allt på 12V. Problemet är att man får så stora srömmar och därmed förluster i motorstyrningen. 12*I = 3kW => I = 3000/12 = 250 A kontinuerligt. Strömmen blir ju en fjärdedel vid 48 V => 60 A kontinuerligt.

Som du säger kan man ju ha en step-down till förbrukningen. Det är inte så många ampere det handlar om till det, kanske max 5. Men hur löser man laddningen då?

Man kanske skulle kunna ha parallellkopplade batterier och en step-up till motorn istället? Hur svårt är det att bygga en DC-DC-omvandlare för 12 V->48 V eller 12-V>72 V? Den ska ju också klara strömmar på en 100A lixom.
bearing

Inlägg av bearing »

Du skulle ju kunna ha ett extra batteri till övrig el.

Är nog enklare att bygga en batteriladdare för 48 volt än en så kraftfull step-up.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det blir nog 48V batteribank och sen en DC-DC-omvandlare till förbrukarna. 48V-laddare finns ju att köpa och går som sagt även hyffsat enkelt att bygga.

Kan man koppla 2st 24-12V omvandlare (som t.ex. denna) i serie till 48V på primärsidan och parallellt på sekundärsidan? Utbudet på 24V>12V är mycket större än 48>12V.

Jag har fortfarande inte riktigt luskat ut hur propellerladdningen fungerar. Kommer den upp i så hög spänning att man kan ladda batterierna i serie? Detta beror ju på vilken typ av motor det är såklart men jag tänker på en "pancake"-motor a la Etek eller Perm. Jag har läst om de flesta komersiella varianterna (OZecodrive, Thoosa etc) men jag lyckas inte ta reda på hur propelleråterladdningen löses rent tekniskt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om jag hadde haft 48 så skulle jag vilja ha hårdvaruomkopplare mellan 12 24 48 och sedan pulskvotsstyra däremellan, för att slippa så höga strömmar vid låga varvtal
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur menar du nu?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hadde jag valt en batteribank på 4 batterier 48v så hadde jag valt att kunna koppla om detta så man kan få 24 och 12 v genom att på ett krångligt sätt kunna koppla om batterierna , så slipper man många problem med höga strömmar om man t.e.x vill köra vid 6v då skulle man ha 12,5% pulskvot

en annan fördel är att man kan välja lägen med 0% i förlust i regleringen
inte så mycket kanske men ändå

och man kan köra smidigt med fel i regleringen på dom fasta lägena
bearing

Inlägg av bearing »

Men det blir väl inte höga strömmar, eftersom motorn är induktiv, så på den korta pulstiden hinner strömmen inte bli så hög. Eller?
whynot

Inlägg av whynot »

Har en kompis som köpte en Perm PMG 132 för någon vecka sen till en elbåt ~10 m lång, blir i aluminium.
Den ska gå på 24 V och blybatterier till att börja med och ett Honda elverk som reserv. Han köpte motorn i Tyskland.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då vill vi gärna att han skriver en tråd om sitt projekt, eller får du ta hand om den saken, har han båten färdig eller är den i byggstadiet?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Och jag taar jättegärna hans mailadress/MSN/ICQ etc så att vi kan snacka. Jag har försökt kontakta Perm men dom svarar inte på mail :(. Kanske får ringa, men min tyska är inte så bra... :?

Edit: Jag är full, men... Jag har kontaktat Perm, Etek /(B&S) och LEMCO men dom är inte så serviceintriktade. Pratar gärna med din vän.
whynot

Inlägg av whynot »

Han har gjort en modell i skala 1:10 nu för att kolla hur den ligger i vattnet och ska också
mäta upp hur tungt den går i vattnet i en mindre bassäng av pressenning.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag har inte fått fram så mycket nytt på sistone men jag har snöat in lite mer på Permmotorn. Anledningen till det är att jag vill ha direktdrift för att få en enkel och förlustfri installation. Motorn måste ha tillräkligt lågt varvtal för att kunna köras direkt vilket Perm PMG 132 har.

Jag har också insett att jag inte hinner bygga en helt kontroller till i maj när grejjerna måste vara på plats eftersom jag måste syssla med annat oxå (mekatronik HK). Tror det blir till att köpa kontrollern och sen bygga själva kontrollpanelen själv. Tanken är att ha ett gasreglage i sittbrunnen och en 7-segmentsdisplay som visar varvtal/batterikapacitet/laddning/etc.

Jag funderar på att köpa kitet längst ner på denna isda. 11 000 spänn ungefär landar det väl på med frakt.

Nu är frågan hur jag skall mäta varvtal/ström/spänning. Kontrollern, en Sevcon Millipak 4QD, verkar hyffsat avancerd med dataIO. Jag lyckas dock inte hitta några tekniska data på den. Tror ni man kan få ut ström och varvtal ur den?

Annars kanske man kan mäta strömmen med en spole kring matningen; som en tångamperemeter. Det handlar väl om en 10-300A.
Skriv svar