Sida 2 av 3
Postat: 1 oktober 2007, 18:45:53
av Zyxel615
Netrunner>
som även vet var han är.
Jag trodde alltid att bussföraren satt i förarsätet på bussen

Men där ser man, det kanske råder oklarheter om det!

Var är du någonstans ?
Postat: 1 oktober 2007, 19:59:58
av SvenPon
Netrunner> som även vet var han är.
Ja den var rolig
När jag får frågan i telefon i bilen "Var är du nu ?". Brukar jag svara
"Jag sitter längst fram till vänster"

Postat: 1 oktober 2007, 20:00:11
av jojje
Om du läser resten av texten, inte bara dom sex sista orden, så ser du att det är datasystemet som håller reda på vart bussen är. Tex så andra kan se när dom kan förvänta sig att bussen kommer till deras station, där dom står och väntar.
Postat: 1 oktober 2007, 20:15:55
av MadModder
De två platserna längst fram till vänster brukar vara reserverade för rörelsehindrade.

Postat: 1 oktober 2007, 20:22:39
av oJsan
Vem sitter på dom två platserna då???
Postat: 1 oktober 2007, 20:29:46
av MadModder
Ingen. Jag missade att det stod med
bil i samma mening.

Postat: 1 oktober 2007, 21:20:44
av devlin
Hej.
Föraren väljer vilken linje/tur han tänker åka - i 'data maskinen' ligger listan
med hållplatser längs linjen samt hur stort avstånd (i meter) det är emellan.
Anledninen till att använda hjulpulser är givetvis för att de är mer exakt (speciellet i tunnlar).
Föraren kan sedan med 'knapptryckning' hoppa till annan hållplats ifall han kör 'fel' (ja, även
spårvagnar har en förmåga att köra vilse ibland).
'Data maskinen' brukar ha prestanda nägonstans mellan 8088 och Pentium4.
GPS är en nymodighet som jag inte anser varit direkt tillförlitliga innan den senaste (sirf 3/mtk/...)
generationen dykt upp, speciellt inne i storstan. Hållplatsutrop på landsbygden kan däremot
fungera bra med GPS - färre urban canyons samt modernare/nyinstallerade system.
/devlin
Postat: 1 oktober 2007, 22:40:22
av AndersL
På stadsbussar i Helsingborg har de något system som visar antal meter till nästa hållplats och hur de ligger till i tiden. Vad som är "input" till systemet vet jag inte, men det verkar ju vara praktiskt (om man skulle lyckas missa en stor stolpe och eventuellt en busskur)

Postat: 2 oktober 2007, 00:34:48
av discomike
I gbg har man en platta i marken vid hållplatserna, som den verkar synka mot, iaf vagnarna, vet inte om de används längre eller annat nu.
Tiden som visas på skyltarna på stationerna är beräknad efter bussen/vagnens position, men om det står "ca" framför betyder det att de förlorat kontakten med den vagnen och tiden som visas är från tidtabellen. Såg en terminal i lördags som hängt sig i biosen å hitta ingen bootdisk
Min fråga är varför ingen kan tillverka ett vagn/buss-PA där man verkligen hör vad de ropar ut, här är det utrop mest sporadiskt av hemskt dålig kvalité (värst är när de ropar ut fel/ändringar på hållplatserna, har man tur klarar man att tyda vad dom säger 3e gången de ropar ut). Tunnelbanan i Prag är nog ett föredömme, de har en väldigt bekväm rätt hög ton kvinnoröst som är sjukt tydlig (hörs över allt brus), och alla stationer lagrades i elektroniskt minne redan på 70-talet. När de nyligen byggde ut med nya stationer försökte de ordna någon med samma röst, men man hör liten skillnad (gamla är bättre).
(I prag visar det inte hur lång tid det är till nästa tåg, dock finns det en klocka som visar för hur länge sen föregående gick.. =)

(ja hållplatsen heter Terminal Server 2 på riktigt)
Postat: 2 oktober 2007, 09:14:29
av XorXaX
Bussbolaget Dalatrafik i Dalarna använder hjulmätning. Där
kommer bussarna aldrig i tid så det felsynkar ganska
snabbt och chauffören brukar stänga av systemet efter ett tag.
Dock tror jag att den synkar om bussen stannar på en hållplats
för att släppa av och på passagerare. Men har den synkat fel
alldeles totalt så den tror att den är på en annan station än
vad den är så hjälper det inte så mycket

Tror även att
chaufförerna kan ändra vilken hållplats bussen kommer till då
jag har sett att det står "Linjeomläggning" några få gånger,
och därefter har rätt hållplats hamnat på skylten.
Däremot vet jag att Bombardiers Regina-tåg använder sig
utav GPS för att veta vilken station de kommer till.
Postat: 3 oktober 2007, 12:28:50
av strombom
Jag var tvungen att fråga SL...
Här är deras svar:
I bussen finns en dator (BussPC) som två gånger i minuten skickar en signal till en centraldator som då räknar ut när bussen kommer att komma till hållplatsen. På så sätt vet den vilken hållplats som är närmast och som ska ropas upp. BussPC kontrollerar också att bussen fortfarande befinner sig på sin linje. Om bussen avlägsnar sig för långt från den definierade linjesträckan släcks hållplatsvisningen och utropen.
På stombusslinjernas hållplatser finns det även displayer som styrs av BussPC och som talar om hur många minuter bort bussen är.
BussPC ser även till att bussen får prioritet vid trafikljus (om bussen inte ligger före i tabellen, för då slås systemet av automatiskt).
Postat: 3 oktober 2007, 14:38:12
av jojje
Jag fick först samma svar som strombom, men jag frågade vidare.
Tack för svaret, men hur vet bussen vart den är när den skickar signalen till centraldatorn, eller känner centraldatorn vart signalen kommer ifrån?
Isf, är det nån typ av peiling med flera mottagningsantenner som tar ut sändaren i en korsningspunkt?
/// Jojje
Hej Jojje!
BussPC tar hjälp av DGPS (Differnetiell GPS) med högre noggrannhet (5-10 meter) än vanlig GPS.
Enkelt uttryckt fungerar det som så att en signal skickas ut från en satellit till en mottagare på bussen. Från bussens dator skickas sedan en signal till en centraldator (som är placerad på taket till skatteskrapan på Södermalm). Utifrån bussens position beräknar datorn körtiden för bussen fram till nästa hållplats.
Vänliga hälsningar
Snöret
SL Kundtjänst AB
Postat: 3 oktober 2007, 15:38:18
av MadModder
Mer exakt svar än så kan man inte få. Case closed.

Postat: 13 oktober 2007, 14:02:27
av AMP
Det är AB Thoreb som tillverkar systemet! Dom har på sin hemsida information om hur systemet fungerar!
http://www.thoreb.se/index.php?option=c ... &Itemid=58
Postat: 14 oktober 2007, 22:01:47
av ristomemo