Postat: 9 september 2007, 01:04:42
Kan nämna att gränsen för låga spänningar går vid ca 200 V. MOSFET:ar använder man för spänningar upp till ca 100-200 V. Med hörge spänningar använder man IGBT:s pga att de klarar betydligt högre spänningar än MOSFET:ar.
Om man nu tar Prius som ett exempel på en "el-bil" så använder man IGBT:s trots att batteri spänningen är relativt låg (200 V). Men för att öka effektiviteten så använder man en step-up transformator och kör motorn på ca 500 V. Alltså måste man använda IGBT:er.
För låga spänningar har IGBT:er ca dubbla framspänningsfallet relativt en motsvarande MOSFET.
Om man nu tar Prius som ett exempel på en "el-bil" så använder man IGBT:s trots att batteri spänningen är relativt låg (200 V). Men för att öka effektiviteten så använder man en step-up transformator och kör motorn på ca 500 V. Alltså måste man använda IGBT:er.
För låga spänningar har IGBT:er ca dubbla framspänningsfallet relativt en motsvarande MOSFET.