Sida 2 av 3

Postat: 29 augusti 2007, 12:29:58
av blackadder
precisionen ligger ju inte direkt i glappet mellan gejdrarna men du kan ju få problem med vibrationer om du har för mycket spel.

Finns det ingen form av kilar eller låsning till skruvarna?

Tycker det verkar konstigt om det bara är skruvarna som ska dras åt lagom hårt, det kan ju lossna när som helst.

Jag skulle nog satsat på shims i så fall och dra skruvarna ordentligt.

Postat: 29 augusti 2007, 13:24:30
av ChrioN
Kilarna är väl dom orangea bitarna? Ursäkt min okunskap. Sen undrar jag vad shims är. :P

Såhär ser ritningen ut, med "highlightat" område vid skruvarna:
Bild

Postat: 29 augusti 2007, 13:53:58
av Mizzarrogh
Utgör kilarna själva glidytan, eller sitter de under denna och klämmer fast dessa? :humm:

shims är i princip metallbitar (tex remsor, eller i detta fall brickor) med en viss bestämmd tjocklek, tex 0,10 mm, etc...

Postat: 29 augusti 2007, 14:03:47
av ChrioN
Kilarna är faktiskt glidytor. Glidytan är den ~45-gradiga ytan som du ser på det highlightade området i bilden.

Postat: 29 augusti 2007, 14:31:07
av Jim_the_one
Jag har aldrig själv justerat sånt här på någon maskin (inte än iaf)

Men jag kan tänka mig att en momentnyckel inte vore helt fel.

1. Ställ in ett lågt värde på momentnyckeln
2. Skruva åt alla bultar,
3. Kolla glapp
4. Ställ in ett lite högre värde på momentnyckeln
5. Skruva åt alla skruvar
6. Upprepa från steg 3 tills man är nöjd

Men det borde finnas någon sorts låsning på bultarna.
Om du skulle få för dig att pilla dit chims så ska dom ligga mellan kilarna och underlaget dom skruvas mot, då kan man inte skruva för hårt.

Och till sist (fast egentligen först) se till att olja ytorna ordentligt inte bara när du justerar utan jämt. På dom flesta lite större maskiner finns det centralsmörjning, annars så finns det små smörjnipplar.
I en annan tråd fanns det några goda råd om vad för sorts olja man ska använda.

Postat: 29 augusti 2007, 14:35:55
av ChrioN
Tackar. Det var jag som startade den oljetråden tror jag...
Grejen är att jag har aldrig oljat maskinen, den har stått i cirka 5 år och har använts kanske 50ggr, ungefär 10 gånger de senaste 3 åren.
Nu är den dock rejält oljad, men jag funderar på att plocka isär bordet och göra rent, den gamla oljan har blivit svart och äcklig.

Inte så välskött, jag vet, men jag tror (hoppas) inte att detta har medfört några större problem då det är ganska rejäla grejer. Eller vad tror ni?

Postat: 29 augusti 2007, 16:58:26
av Henry
Det kan vara en CNC fräs på 20 ton för 20 mille men hanteras den inte rätt så kommer dess precision att blir kraftigt lidande till slut. Men så kan det då vara ett enkelt hemmabygge för några 1000-lappar som håller i år efter år bara för att den hanterades som det skulle och smordes upp som när det behövdes. Alltså storleken har ingen direkt betydelse men visst generellt så håller ju högkvalitativa grejer normalt längre vid dåligt underhåll än billiga grejer.

Om det är hopp om säg 0.01 mm precision eller bara 0.1 mm kan i princip bara slitytorna uttala sig om men är dom slitna så kan ev en spänning av skruvarna rädda en del och om inte så är det nog inte så mycket mer att göra än att slipa om dom eller skaffa nya eller kanske chimsa det hela. Personligen så hade jag nog med stor sannolikhet plockat ner hela bordet i atomer så långt det gått och torkat bort allt gammalt fett och smuts och kontrollerat alla slitytor om dom sett ok ut och sedan smort upp alla ytor med något bra smöjmedel. Om inte så kan man inte garantera att man får det bästa.

Postat: 29 augusti 2007, 17:27:10
av blackadder
om inte annat så får du ju gjort ren maskinen ordentligt.

Vad jag menade med kilar var att dom befintliga kilar (344 på ritningen) även kilar längs med (Y-led) så att man genom att trycka dom fram eller tillbaka justerar ev. glapp. (skruvar med stor skalle i varje ända)

dom fräsar jag har skruvat med har varit uppbyggda på detta vis.

det borde ju i så fall vara avlånga hål för bulten.

Postat: 29 augusti 2007, 19:59:04
av Motormannen
Appropå hydrauliska linjärdon så pajade vi ett för 300kkr på jobbet i dag...
Hopp, till reparation...

Postat: 29 augusti 2007, 21:00:59
av grym
brukar vara kilar man kan skjuta längsled för annspänning, annars får man som som sagt fixera dom på något sätt, med shims eller att kunna låsa bulten med kontramutter

att olja en glidlagrad maskin är bland det viktigase man måste göra

Postat: 29 augusti 2007, 21:07:20
av Mizzarrogh
Till rengöring kan jag varmt rekommendera kronans kristallolja (vet dock ej var man får tag på liknande nuförtiden) Annars vanlig dieselolja brukar göra susen. :) (glöm inte lägga på ny olja sedan ;) )

Jo, som påpektas mycket viktigt att gejdrarna är väl inoljade, dock brukar det inte vara fullt lika kritiskt med cordinatbord och liknande som med maskingejdrar i kontinuerlig rörelse, men det är bra att ha i åtanke.

Postat: 29 augusti 2007, 22:43:48
av Jim_the_one
Jag kan ju upplysa om att "mina" maskiner på jobbet (relativt stora NCsvarvar) har sånna här gejdrar. Maskinerna är från 82-83 och gejdrarna har ALDRIG behövts repareras. Och det har enbart körts gjutgods i dessa maskiner. :)

Men det har väl gått åt en å annan liter olja genom åren :lol:

Postat: 30 augusti 2007, 05:24:55
av ChrioN
Om tolleransen på bordet ligger på 0.1mm blir det till att köpa ett nytt bord.
Det vore dock synd, för bordet har (hade) ganska imponerande specs, max 0.02mm/300mm bl.a.

Postat: 30 augusti 2007, 12:28:58
av Mizzarrogh
Bör gå att planslipa, 0,1 är inte värre än att det bör gå att fixa.

Postat: 30 augusti 2007, 17:57:35
av ChrioN
Vi får se hur det går, jag ringde faktiskt upp en kille som hade en annons ute på blocket med samma fräsmaskin som jag har, och han var väldigt hjälpsam och beskrev hur man justerar glappet till obefintligheten.
Om någon är sugen på en fin gedigen svensk fräsmaskin så kan jag verkligen rekommendera denna maskin, dom tillverkas fortfarande så reservdelar är lätt att få tag på.
Här är annonsen om någon är sugen
http://www.blocket.se/vi/12923582.htm