Sida 2 av 2

Postat: 17 augusti 2007, 17:42:31
av Micke_71
Nja att mäta det korrekt utan skador är svårt. Mätaren komm o flytta på sig så hastigheten kommer att väga tyngre än kraften.

Men å andra sidan så är det likadant i verkliga livet också. Man knuffar inte någon på käften eftersom det bara skulle fjädra undan, ju mera hastighet desto mera energi överför man i träffzonen utan att hela objektet viker undan.

Ett liknande projekt fanns i AOE för många år sedan. Där hade man folie och esd-skum för IC kretsar mellan. Men det visar bara på komprimeringen av skummet.

En tjock vattensäck och en tryckmätare som registrerar stötvågen i vattnet. ?

Mikael

Postat: 17 augusti 2007, 18:02:18
av nole
Som jag inledande skrev är det faktiskt inte nödvändigt* att mäta det
korrekt, utan det viktiga är att få ut ett värde som är konstant (likvärdigt
varje gång du sparkar lika fort/hårt) för att kunna mäta vilka sparkar/slag
som är mest effektiva när man gör dom på olika sätt samt hur man själv
utvecklas med sin träning.

Om någon slår ett slag som är dubbelt så hårt som datat indikerar gör inget
bara den inte visar att mitt nästa lika hårda slag är dubbelt så hårt.

Vad jag har förstått om accelerometrar borde dessa kunna skapa denna
funktion om jag inte missar något? D.v.s att de borde alltså visa med vilken
hastighet(g) de förflyttade sig när föremålet träffades?

Då det finns en typ av spark/slag tränings saker som kallas mits, vilket är
som en rektangel med ganska hårt skum som efter träff återgår till sitt
ursprungliga läge. Borde man kunna montera X antal av dessa
accelerationsmetrar i en sådan och då få ett konstant värde så länge inte
någon förutsättning ändras?

*Även om det hade varit otroligt intressant att lyckas få ett korrekt värde.

EDIT: Jo Speakman har rätt det är klart jag menar ett linjärt värde vore det konstant hade det ju inte ändrats :D (behåller dock konstant för att inte göra tråden förvirrande) Tack Speakman.

Postat: 17 augusti 2007, 18:06:46
av speakman
>> ...att få ut ett värde som är konstant...
Du pratar om ett linjärt värde...

Postat: 17 augusti 2007, 18:32:06
av anrhm
När man mäter anslagskraften i synthar mäter man tangenternas hastighet. Varje tangent aktiverar två switchar som sitter en bit ifrån varandra. Tiden mellan switchaktiveringarna talar om hur fort tangenten rör sig dvs hur hårt man slår an tangenten.

Så mät handens/fotens hastighet alldeles innan träff. Eller mät strykpåsens hastighet efter träff.

Det är väl så boxpåsarna på Gröna lund funkar... Åk dit och reversengineera en sån. :)

Postat: 17 augusti 2007, 18:50:11
av Micke_71
anrhm skrev:När man mäter anslagskraften i synthar mäter man tangenternas hastighet. Varje tangent aktiverar två switchar som sitter en bit ifrån varandra. Tiden mellan switchaktiveringarna talar om hur fort tangenten rör sig dvs hur hårt man slår an tangenten.

Så mät handens/fotens hastighet alldeles innan träff. Eller mät strykpåsens hastighet efter träff.

Det är väl så boxpåsarna på Gröna lund funkar... Åk dit och reversengineera en sån. :)
Att mäta påsens hastighet är inge bra. En amatör som är trött o knuffar mer än han slår har mer gung i säcken än den som har klipp i nyporna o viker hela säcken runt näven.

Den typen av mätning visar att flickan på 10år knuffar hårdare än jag slår med ett basebollträ.

Accelerometer kan vara en bra lösning

Postat: 17 augusti 2007, 19:06:13
av Knotas
Det lättaste sättet att få ett korrekt mätresultat i detta fallet är med hjälp av en kraftgivare.
Finns i massor av utföranden, googla på kraftgivare eller force transducer.

Vad du ska välja beror på dina krav, plånbok, eventuell befintlig mätutrustning och hur mycket egen tid/kunnande du vill använda på att lösa problemet.

Postat: 17 augusti 2007, 19:09:19
av Icecap
Faktisk är detta med hastigheten inte så dumt om man bara mätar den rätt ställe.

Idéskiss: en cirkulär platta med en pinne i mitten, plattan ligger precis under träffytan och man mätar hastigheten på 5mm intrång t.ex. Själva mätenheten sitter en bit inne i säcken i ändan på pinnen.

Postat: 19 augusti 2007, 11:54:30
av Henrik Kjellberg
anrhm skrev:När man mäter anslagskraften i synthar mäter man tangenternas hastighet. Varje tangent aktiverar två switchar som sitter en bit ifrån varandra. Tiden mellan switchaktiveringarna talar om hur fort tangenten rör sig dvs hur hårt man slår an tangenten.
Det var precis min tanke när jag såg tråden ;)
Micke_71 skrev:Att mäta påsens hastighet är inge bra. En amatör som är trött o knuffar mer än han slår har mer gung i säcken än den som har klipp i nyporna o viker hela säcken runt näven.

Den typen av mätning visar att flickan på 10år knuffar hårdare än jag slår med ett basebollträ.

Accelerometer kan vara en bra lösning
Det gör hon definitivt inte! Här snackar vi hastigheten de första två tre millimetrarna, och där ger ditt basebollträ mångdubbelt högre hastighet än din lilla flicka.

Postat: 19 augusti 2007, 15:56:31
av steppen7
Ingen som nappade på min piezo-idé? Det är ju som en accellerometer fast enklare och billigare, kolla här:

http://www.fotografstaffan.se/blandat/piezo.avi

Här har jag 10V/div så det är en rätt hög utsignal...