Postat: 26 juli 2007, 18:04:11
Nu har jag dragit jord-kabeln till första bästa jordpunkt, skarvat kablarna och dragit dem bak.
Fick bli MK-tråd på 1,5mm², som jag nu råkade ha hemma. Skarven blev gjorda med såndär biltillbehörsgrejor dit man sticker in två kablar och klämmer fast. Otrolig fullösning, men hade inget bättre hemma. Är inte så nöjd med lösningen, men får väl duga.
Nu skall jag bara hitta lämpligt ställe att kontinuerligt få ut 12V på. Borde finnas bak i bilen på någon säkringstavla, då ackumulatorn finns där. Vill inte koppla direkt på ackumulatorn, för då måste jag ta bort ena kabeln från den, och då frågar stereon efter en kod jag inte har. Är väl gratis att få den från service, men ändå. Fullösning också att koppla direkt på batteriet.
Bara kupévärmaren som saknas nu, så får jag koppla i enheten sedan. Skulle vara kul att hitta någon modell som är liten och har en platta man fäster i bilen. Sedan skall själva kupévärmaren gå att ta loss, så man slipper ha den ivägen på sommaren.
Johan.o: Inte för att den skulle gå sönder av det, men gillar inte att plåga den heller...
Sebastian: 30 gånger var taget helt ur luften.
Skall se om jag orkar gå genom reläna, eller om jag är tillräckligt lat för att ta till fullösningen.
Reläna sitter så, att det är ganska dåligt att komma åt dom. De är instuckna i socklar i en platta på sidan av bilen.
Kondensatorn behöver inte hålla för mera än 5 sekunder. Den startar ju alltid utan problem, också i all framtid!
Skulle man nu behöva köra startmotorn längre än 2-3 sekunder, så är nog det att handsfreen kopplar bort sig från telefonen det minsta problemet man har med bilen för tillfället.

Glömde macro när jag tog bilden, men man ser nu vad det föreställer iaf.
Fanns en lämplig jordningsplatta nära kabelkanalerna, så kopplade jorden dit.
Trevligt tänkt av Volvo att lämna ett extra hål för framtida installationer!
Klippte av en bult till lämplig längd och lade dit. När jag skulle ha fast kåpan som kommer ovanpå märkte jag att detta hål är till för att hålla kåpan på plats, så fick flytta skon ett steg ner och dela med en annan kabel. Kabeln till skon gick av före det, så lade den direkt mellan bulthatten och den andra kabeln istället.

Kabelkanalen är ganska stor så var inga problem att dra där. Röret var igentapeat i båda ändorna, så fick inte in dessa kablar dragna in i den. Buntade istället fast dem med buntband med jämna mellanrum.

Hoppades på en liten knapp här under som gör om bilen till en S60R på något magiskt sätt.
Verkar dock vara så tråkigt att 60R betyder S60 rear, för där framme står det 60/70 F.
Fick bli MK-tråd på 1,5mm², som jag nu råkade ha hemma. Skarven blev gjorda med såndär biltillbehörsgrejor dit man sticker in två kablar och klämmer fast. Otrolig fullösning, men hade inget bättre hemma. Är inte så nöjd med lösningen, men får väl duga.
Nu skall jag bara hitta lämpligt ställe att kontinuerligt få ut 12V på. Borde finnas bak i bilen på någon säkringstavla, då ackumulatorn finns där. Vill inte koppla direkt på ackumulatorn, för då måste jag ta bort ena kabeln från den, och då frågar stereon efter en kod jag inte har. Är väl gratis att få den från service, men ändå. Fullösning också att koppla direkt på batteriet.
Bara kupévärmaren som saknas nu, så får jag koppla i enheten sedan. Skulle vara kul att hitta någon modell som är liten och har en platta man fäster i bilen. Sedan skall själva kupévärmaren gå att ta loss, så man slipper ha den ivägen på sommaren.
Johan.o: Inte för att den skulle gå sönder av det, men gillar inte att plåga den heller...
Sebastian: 30 gånger var taget helt ur luften.
Skall se om jag orkar gå genom reläna, eller om jag är tillräckligt lat för att ta till fullösningen.
Reläna sitter så, att det är ganska dåligt att komma åt dom. De är instuckna i socklar i en platta på sidan av bilen.
Kondensatorn behöver inte hålla för mera än 5 sekunder. Den startar ju alltid utan problem, också i all framtid!

Skulle man nu behöva köra startmotorn längre än 2-3 sekunder, så är nog det att handsfreen kopplar bort sig från telefonen det minsta problemet man har med bilen för tillfället.

Glömde macro när jag tog bilden, men man ser nu vad det föreställer iaf.
Fanns en lämplig jordningsplatta nära kabelkanalerna, så kopplade jorden dit.
Trevligt tänkt av Volvo att lämna ett extra hål för framtida installationer!
Klippte av en bult till lämplig längd och lade dit. När jag skulle ha fast kåpan som kommer ovanpå märkte jag att detta hål är till för att hålla kåpan på plats, så fick flytta skon ett steg ner och dela med en annan kabel. Kabeln till skon gick av före det, så lade den direkt mellan bulthatten och den andra kabeln istället.

Kabelkanalen är ganska stor så var inga problem att dra där. Röret var igentapeat i båda ändorna, så fick inte in dessa kablar dragna in i den. Buntade istället fast dem med buntband med jämna mellanrum.

Hoppades på en liten knapp här under som gör om bilen till en S60R på något magiskt sätt.
Verkar dock vara så tråkigt att 60R betyder S60 rear, för där framme står det 60/70 F.
