peter555: T1 alltså? Kan någon förklara hur den strömförsörjer + och - till mottagaren? Jag menar det är ju bara en utgång och en diod mellan dom? förstår inte.
xxargs: Det är T1 som har brunnit, de andra har klarat sig så vitt jag vet, eller det är bara den som har ett synligt brännhål iallfall..
Du har även helt rätt, mitt under D1 verkar det gå en "sammanfogning", vad kallas det? ett hål som leder strömmen mellan övre och undre banan.. Iallfall, logikkretsen får sin ström från T1 efter D2, precis som mottagaren.
När jag studerar kortet från sidan så ser jag en till "sammanfogning" mellan negativa batteri ingången och som sedan går upp under T1. Och då C2 också går in under T1 så borde dessa vara ihopkopplade. Och då borde den logiskt sett gå in i T1's andra ben. VOILA, schemat fulländat!

tror jag..
försöker sätta ihop en sammanställning:
T1 är nu helt inkopplad, och får ström från batteriet, som håller mer ström och behöver en större stabilitetkondensator(tror det heter det, den som gör det stabilt med ström om batteriets kraft skulle svacka)..
PICen får ström från T1 som är stabiliserad via C1 kondensatorn som är mindre då det bara är 5V här.
I(?)R F7805 är som xxargs så snällt hjälpt mig att få reda på en MOSFET. Som styrs av PICen. Och ökar/minskar(PWMar den?) strömmen beroende på Picens signaler från batteri - och kör ut det på hela högersidans utgångar. Som sedan går igenom motorn och ut på +.
-------
har jag förstått det rätt? Isåfall är jag väldigt nöjd och jag märkte att det faktiskt var riktigt roligt att följa banor, söka datablad, läsa pinouts och titta egenskaper!
Alltså behöver jag en ny +5V regulator!
Updaterat Schema:
http://aycu24.webshots.com/image/23703/ ... 802_rs.jpg
Datablad för F7805:
http://www.irf.com/product-info/datashe ... rf7805.pdf
Datablad för 12C508:
http://www.chipcatalog.com/Datasheet/A0 ... 2B34E5.htm
(OBS! Ber om ursäkt om jag blandat ihop ström och spänning osv, visste inte riktigt vad jag skulle skriva, menar spänning dock kom jag på nu..)
EDIT:
Ville veta lite mer om voltregulatorn och kollade på Rohm.com, och lyckades lokalisera vilken det var. Den heter BA05CC0FP och här följer lite fakta som borde stämma om jag lyckades läsa databladet rätt:
Type: 1A Low Dropout Voltage Regulator (Adjustable Voltage)
Features: Maximum Output Current: 1A
High Input Voltage: 35V, Built in Over Voltage Protection
Sedan lyckades jag inte hitta så mycket mer om den, förstår mig inte på databladet, det är rörigt enligt mig:
http://www.rohm.com/products/databook/g ... ries-e.pdf
EDIT2:
Kollade upp vad en liknande mottagare som jag har drar:
Operating Voltage 3.6 - 6.0 volts DC
Current Drain 9 mAh +/- 10%
EDIT3:
Letade runt på elfa och tror att jag har hittat en lämplig ersättare, dock inte SMD men det borde väl inte göra någon skillnad:
L7805CV / 73-262-42
Den har +5V ut och max 1,5A
Max inspänning 35V exakt som den andra.
Min Utspänning: 5mA
Spänningsfall: 2 V typ
Strömförbrukning: 8 mA max
Har en sånhär hemma så matchar den så har jag en väldans tur! Vad tror ni?
EDIT4: Sista editen innan jag måste tvinga mig i sängs!
Fartreglaget är ju faktiskt väldigt simpelt, och såvitt jag förstår så är det MOSFETen IRF7805 som bestämmer hur mycket det klarar! Man kanske även borde byta ut C1 mot en vanlig hålmonterad ellyt så att den klarar av att lagra lite mer spänning om det skulle bli ett spänningsfall. Alltså, hur skulle man kunna modifiera den för att klara större motor, bara att byta ut MOSFETen till en som klarar högre strömmar? Och sist, vad är det igentligen PICen gör? Skulle det gå att bygga ett eget fartreglage utan att programmera en PIC? Har en wisp och ett gäng picar men för att vara ärlig så får jag inte riktigt tummen ur, och jag förstår mig inte på assambler ännu..