Jag kan använda en dator beror helt på vad skillnaden i kostnader blir men är inte en vanlig dator väldigt ostabil på tidmätning? Det var därför jag tänkte använda en microprocessor.
Kan tillägga att jag har dator liggandes bara det att jag inte har en aning hur jag ska få det att funka då!
//Daniel
Det går väl att köra allt rakt in på paralellporten?
Dock så behöver man ett OS där man har realtidsåtkomst till portarna,
inte några varianter ala moderna windows där alt går genom operativstsystemets drivare...
Snyggaste lösningen vore ju med ett par fototrissor kopplade mot en optisk fiber som man drar ut
dom här 400 metrarna, i andra änden har man en sensor med egna batterier
(ett bunt laddningsbara AA-celler räcker långt) som när den detekterar att ljuset bryts så skickar
den en ljussignal genom fibern som får fototrissan som sitter mellan en signalpinne och en
jordpinne på paralellporten att dra och jorda pinnen...
Går naturligtvis att göra samma sak med kopparkabel och vanliga trissor, men man får räkna med
ett rätt rejält spänningsfall och försöka undvika störningar på en 400m lång kabel...
Vill man ha 400m kabel så är det nog CAT-5 som är lämpligt pga att det är såpass billigt och bra,
i kombination med ett sändar och ett reciver-chip för antingen rs485 eller någon annan typ.