Sida 2 av 5

Postat: 28 maj 2007, 23:56:13
av Tony
Beräkningen stämmer.
Sätt en 1k i serie med poten så inte transistorn på ben 7 ryker upp om någon vrider poten till 0.

Det reläet är gjort för 24V drivspänning (18-36V), förmodligen drar reläet på en obelastad 12V trafo men det är risk att reläet faller när spänningen sjunker (pumpen startar). Resultat: Brrrrrrrrrrrrrrrrrrumm eller clicketicliketiclick..

Elfa# 37-028-18 har 12V spole (9-18V)
De här reläerna tål 1A, jag vet inte hur mycket ström din pump drar (jag gissar på 0,5-1A) i så fall är det ok annars så skulle du kunna ta t.ex. 37-154-63 det tål 16A och spolen vill ha 8,4-21,6V (33mA @ 12V).

Vad menar du med RL=10K? RL betyder LastResistans dvs. reläet i ditt fall.

Fast du sätter såklart reläet mellan Out och GND*, kom ihåg skydsdioden i
antiparallell.

*(muppen som ritade databladet recyclade antagligen schemat för astabilt mode efter att ha byggt en billarm-attrapp)

Postat: 29 maj 2007, 00:14:30
av whynot
Skulle ta tidreläet från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382445 för att ställa tiden och en vanlig dygnstimer för att ställa hur måna gånger Du ska vattna om dan då kan Du vattna kortare stunder fler gånger om motorn blir varm. Bra valmöjlighet och enkelt att koppla.

Postat: 29 maj 2007, 00:37:26
av jojje
Eller en sån här från Kjelle för 129:-

Relä Biltema

Postat: 29 maj 2007, 05:56:45
av SvenPon
Eftersom du arbetar med 12 V så skulle jag snegla på Biltema relä
http://www.biltema.se/ artikel 42-145 (rejäla doningar)

Postat: 29 maj 2007, 08:01:07
av chrille112
Tony; Ok, ska leta reda på ett motstånd till poten, tack för tipset :) Diod har jag tänkt att sätta enligt exemplet på den här sidan: http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm
1N4148 + 1N4001. Vilken otur med reläet, så långt tänkte inte jag. Tror du att output orkar sänka det här på biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88081
Bor en bit iväg, och tänkte försöka slippa göra en till beställning på Elfa.

whynot: Tack för tipset, men lite dyrt tycker jag?
jojje: en sådan skulle fungera utmärkt, hade inte sett den förut. Men det är ganska kul att bygga själv också :roll:

Postat: 30 maj 2007, 01:01:43
av Tony
Bilreläer brukar dra 150mA, NE555 kan ge 100mA.
En transistorswitch mellan 555:an och bilreläet är en lösning.

Sänka? utgången är hög när 555 har triggat så du driver reläet.
En sak de inte nämnt på sidan du länkat till:
Skyddsdioden skall tåla lika mycket ström i framriktningen som reläet drar.
Till ett bilrelä blir det alltså två 1N400* (1N4148 tål 0,1A).

Biltema relä

Postat: 30 maj 2007, 07:27:40
av SvenPon
Jag har har exakt ett sådant bygge med detta relä.
Jag använder Biltemas standard Transistor BD 139 som switch.
1500 ohm till basen från + 12 V och den styr reläet ok.

Som "flybackdiod" till reläet använder jag Biltemas standarddiod 1N5406 3A
Tänk på polvändningen där.

Postat: 30 maj 2007, 08:00:04
av chrille112
Sven: Biltemas standardtransistor och standarddiod, har du möjligtvis artikelnummer eller länk till dem?

Jag hoppas på att få grejer från ELFA idag så att jag kan koppla upp grundkopplingen och mäta lite. Känner mig väldigt ringrostig på elektronikämnet, därav alla konstiga frågor...

Postat: 30 maj 2007, 12:17:15
av prototypen
Tony skrev:Är det en vanlig spolarvätske-pump så är det ok, den kan köras länge men om det är en högtryckspump (används oftast till lyktspolning) så är det max 5s eller så.
Bild eller inköpsställe + art.nr. så ser jag vilken sort du köpt.

Jag skulle plugga en vanlig dygnstimer i väggen, sen en 9V eller 12V transformator i timern.

En 555:a kopplad som monovippa (timer) men utan C2 (ben 5) kommer att självtrigga vid spänningstillslag. Trigg kopplas till +, resten enligt schema i databladet.

En ostabbat 12V trafo ger ca 17V 555 tål 16V så sätt ett par dioder i serie eller ta en på 9V (12V i praktiken).
Tony har inte alla kopplingar till 555, att låta den tjuvtrigga kanske funkar med ett fabrikat.

Koppla ihop pin 2 o 6 till timekonding och restistansen, 7 lämnas fri, 5 med eller utan kondensator. Detta funkar alltid. Vad som händer är att timekondensatorn är oladdad vid spänningstillslag och triggar pin 2 pinne 6 slår ifrån vid 2/3 Vcc och sedan kan inget i hela världen tjuvtrigga den en gång till. Spänning från så lång tid att kondensatorn laddas ur är enda sättet att starta om.

Relä direkt på utgången var ett problem med den bipolära 555, om 555 matar ut ström till relät så kommer utgången att gå ca 0,7 V negativ och då hänger sig 555 och vill inte fortsätta. Lösningen är en diod i SERIE med pin 3 OCH den vanliga flybackdioden över reläspolen. Hur CMOS varianten funkar vet jag inte då jag nästan aldrig använder 555 numera.

Prototypen

Postat: 30 maj 2007, 12:26:00
av prototypen
Tony skrev:Bilreläer brukar dra 150mA, NE555 kan ge 100mA.
En transistorswitch mellan 555:an och bilreläet är en lösning.

Sänka? utgången är hög när 555 har triggat så du driver reläet.
En sak de inte nämnt på sidan du länkat till:
Skyddsdioden skall tåla lika mycket ström i framriktningen som reläet drar.
Till ett bilrelä blir det alltså två 1N400* (1N4148 tål 0,1A).
NE555 ska vara specad till 200 mA men CMOS varianten klämmer väl ur sig en 10 mA.

Varför använda Biltema relä (bilrelä)(ja Biltema blir ju glada) reläspolen drar alldeles för mycket ström. Mellan 555 och motorn(pumpen) sätt en effekt MOS transistor (IRF540) med en flybackdiod över motorn, jodå dioden ska tåla strömmen men titta på stöttåligheten för dioden (1N400X tål väl en 100A enstaka puls).

Mata helst 555 med en stabiliserad spänning (LM7812), jag har skjutit alldeles för många på orglerad spänning, verkar vara känsliga för lite överspänning.

Prototypen

ClasOhlson dioder.

Postat: 30 maj 2007, 13:38:46
av SvenPon
Sven: Biltemas standardtransistor och standarddiod, har du möjligtvis artikelnummer eller länk till dem? .

Jag blandar ihop "koddar och morötter" dom kommer från Clas Ohlsson

BD139 som switch

Postat: 30 maj 2007, 14:25:33
av SvenPon
Här kommer min gamla uträkningen för BD139 som switch

12V & 80 ohm = 150mA. (Reläspolen)

Hfe = 40: 150ma / 40 = 3,75mA bas-ström

Alltså måste basen drivas med minst 3,75mA, vi rundar av till 4 för mättnadens skull.

Vi styr med 5V och då blir det 5-0,7V (4,3V) över basmotståndet, detta ger 4,3 / 0,004 = 1075 ohm = 1K.

Postat: 30 maj 2007, 15:11:07
av chrille112
Tack Sven! Får åka in och handla lite på Classe :)

Ska jag då ansluta skyddsdioden på output och sedan till basen på transistorn? Vart ska jag ansluta den andra dioden, 1N4148?

Prototypen, de har en 5 V spänningsregulator på Classe, 78S05 resp. 78S12 (http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... ?id=251656) 5V-varianten borde väl fungera utmärkt?

Flybackdiod

Postat: 30 maj 2007, 16:12:46
av SvenPon
Den diod jag skriver om är en sk "Flybackdiod" 1N5406.

Den skall ligga över reläspolen på så sätt att dess catod(minussida) ligger mot spolens + matning och anod(plussida) mot minussidan.

Detta pg av att det allstras höga spänningar över spolen när den vänder riktning. Dvs i vårt fall blir strömlös.

Kolla gärna för vägledning 555

Postat: 30 maj 2007, 17:56:35
av SvenPon