Sida 2 av 8

Postat: 6 juni 2007, 10:54:52
av MadModder
Nice. Nu fattas bara en pulverlackering av resten av maskinens alla delar... :D

Postat: 6 juni 2007, 11:04:52
av pcmper
He Heresten av maskinens alla delar... Man måste ju börja med något ju :D

Jag är lite impad av hur LaRdA fick till den där smörjburken, verkar vara svarvad i ett stycke (fyrkantstål?) och sedan med gängor på toppen, snyggt jobb må jag säga :bravo:

Postat: 6 juni 2007, 16:47:08
av LaRdA
Burken blev faktiskt ganska bra, fast jag fuskade och använde ett mindre ämne som jag svetsade fast en bit plattstång under, blev mindre att svarva bort så så sätt.
Jag hade hoppats på att få remhjulen igår, men tydligen så får jag vänta tills på torsdag med dom.

MadModder: Det känns som lite väl mycket arbete med tanke på att jag då skulle bli tvungen att skrapa/blästra bort all befintlig färg från den innan pulverlack, men däremot så kommer kanske vissa utsatta delar att bli det.

Postat: 9 juni 2007, 05:28:29
av LaRdA
Nu så har jag fått några av remhjulen, resten av sakerna skulle komma på måndag.
Det jag har gjort är att borra och brotsch hålet för motoraxeln eftersom dom kom helt utan hål, sen körde jag kilspår och hål för stoppskruven.
För att spänna upp hjulet i svarven utan att skada flänsarna så svarvade jag en ring i aluminium vars innerdiameter motsvarade ytterdiametern på remhjulen, den ringen tog jag sedan och kapade i tre delar.
Nu lite bilder.
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: 9 juni 2007, 09:41:22
av pcmper
LaRdA alltihopa är fusk, man kan inte "köra" kilpår själv och man kan inte få det så snyggt och fint som bilderna visar, troligvis har du väl fuskat med passbitarna till kilspåren själv också :?:



Kan jag inte själv kan ingen annan heller så då är det fusk :badgrin:

Postat: 9 juni 2007, 10:48:10
av Jim_the_one
Klart att det går att köra upp kilspår själv, finns verktyg för detta http://www.verktygsboden.se/?id=64786

Annars så kan man göra det direkt i svarven om man kan låsa fast spindeln på ett tillföredställande sätt.

Postat: 9 juni 2007, 11:03:07
av MadModder
Suck... man skulle ha en stor maskinhall istället för att använda köket och ett trångt garage med simpla verktyg... :(

Postat: 9 juni 2007, 11:06:59
av Jim_the_one
Håller med madmodder. Fast jag håller på att snacka mig in på underhåll på jobbet så man kan få använda deras maskiner.

Postat: 9 juni 2007, 11:24:18
av pcmper
För att återgå till lite alvar, är det på andra bilden uppifrån som Du fixar kilspåret :?:
Brotchar Du axelhålet till exakt diameter eller räcker det inte med att borra hålet bara :?:

Det är ju helt och hållet ett proffsjobb Du gjort :)

Postat: 9 juni 2007, 11:31:30
av Jim_the_one
Det vill till ett ruskigt stabilt och bra borr för att det ska bli tillräkligt bra hål för att kunna användas på en axel direkt utan att brotcha.

Ett borrat hål är lite trekantigt (om man har ett vanligt 2skär borr. Sen är det väldigt svårt att få till rätt tollerans utan en brotch.

Tycker att det ser ut som han fixar kilspåret på den andra bilden, det vore rätt "osmart" att inte brotcha direkt i svarven när man borrat hålet.

Postat: 9 juni 2007, 15:49:55
av LaRdA
pcmper Ja det är i andra bilden jag fixar kilspåret, se längre ner för verktyget jag använde.
Hålet borrar och brotchar jag i svarven, sen hade det även varit möjligt att sätta upp verktyget för kilspåret i svarven men jag gjorde det i pelar-borrmaskin istället. Sen vad du menar med "fuskat med passbitarna till kilspåren själv också" vet jag inte , men jag gjorde iallafall kilarna själv av kilstål som jag körde i kapen.
Jag gjorde dom någon tiondel större så att man fick dra ett par drag med filen för att få bästa passning.

Jim_the_one Helt rätt på alla punkter.

Sen fick jag också breakout kortet igår, har inte hunnit prova det mer än att se att det lyser vid spänning.
Bild
Bild

Postat: 9 juni 2007, 16:17:58
av Tekko
Mmmm mkt snyggt. :tumupp: Du har för mycket fritid :razz: :lol: :wink:

Postat: 9 juni 2007, 19:15:24
av pcmper
Fuskat är skånsk besserwisserhumor. Tag dig inte av det, jag är helt impad av ditt jobb :)

Du skall tydligen prova med servon till den nya fräsen, kan bara bli bra med dom jobben du åstadkommer.

Postat: 9 juni 2007, 20:04:25
av LaRdA
Hehe ok, det hoppas jag med :)
Men nu har jag provat med servo på x och det funkade riktigt bra, matar över 5500mm/min utan problem och det är när jag kör på ett labbagg som max ger 60v och 2A , servona är typade för 72v och 8.5A kontinuerligt så det borde finnas lite kraftreserv. :lol:
Här är en film på när jag testar, matar som högst 5600mm/min . Det mesta ljudet kommer från remmarna nu och dämpas mycket när man sätter på skyddsplåtarna.
5500mm_min.wmv 15,6Mb

Här är den högst tillfälliga uppkopplingen, ska tillverka höljen att sätta bak på servona för att skydda encodrarna.
Bild

Postat: 9 juni 2007, 20:30:53
av lgrfbs
Trevlig video!
Den fräsen blir nog bättre än orginal :wink: