Sida 2 av 3
Postat: 13 maj 2007, 15:59:00
av Sparkz
[sarcasm mode on]
Absolut inte, danei! Du vet väl att vi hatar bilder här.
Postat: 13 maj 2007, 16:02:58
av Snabelost
Självklart skall du leta upp och länka till bilderna!
/Magnus
Postat: 10 augusti 2007, 00:18:11
av Greven
Vill bara berätta att på en lastbil så vrider sig drivaxelen 3/4 varv när man drar igång ,(gäller Scania) den ligger nog på en 70 mm i diameter
snacka om styrka o seghet .
Postat: 10 augusti 2007, 10:20:28
av Bosen
??? drivaxeln??? jag hänger inte riktigt med....
Postat: 10 augusti 2007, 12:14:58
av jojje
Det är två axlar, som börjar i mitten och går ut, en till varje hjul.
Den som går från växellådan till bakaxeln heter kardanaxeln.
Postat: 10 augusti 2007, 14:03:54
av Bosen
jovisst... jag vet vad en drivaxel är.. men att den skulle flexa 3/4 varv tror jag helt enkelt inte på... Axeln är härdad så den skulle spricka om den flexar mer än 1/4 varv.
Postat: 10 augusti 2007, 17:24:33
av Greven
Har inte själv kollat det, men Scania påstår att det är så .
Postat: 10 augusti 2007, 17:26:05
av danei
Vad har du för källa på scania?
Postat: 10 augusti 2007, 17:27:26
av jojje
Bara att höra med någon som kör Dragrace. Där är allt optimaliserat till tusen pga vikt, och väldigt stora krafter.
Har föresten en kompis som jobbar på Scanias motoravd. men han har nog gått hem vid det här laget. Får se om jag får något svar tills på måndag.
Postat: 10 augusti 2007, 20:36:32
av Andy
Drivaxlar är sällan eller aldrig härdade mer än i ändarna där det finns splines och liknande, om dom vore det skulle dom smälla av som en bit glas.
Postat: 10 augusti 2007, 23:13:10
av Greven
Det händer i bland att dom går av (fast sällan)
,fassan körde sönder sin när han skulle gå igång i en ganska kraftig backe , (pga av att en personbil trodde han ägde hela vägen)
Drivaxelen gick av , men den var inte så dyr (runt 7-9 tusen )tror jag
problemet var att när den gick sönder så blev det en sån -ävla smäll
av rekylen så att den slog sönder hela diffen oxo o så vart det 30 tusen till.
Postat: 10 augusti 2007, 23:42:42
av jojje
Då hade det varit billigare och bättre att bara låta personbilsägaren tro att han ägde vägen resten av den dagen, eller ...???
Postat: 12 augusti 2007, 09:47:51
av blackadder
tror nog vägen hade lutat lika mycket dagen efter

Postat: 13 augusti 2007, 20:32:33
av Greven
Det blir inte mycket till lön om man ska stå kvar i backen hela dagen

Postat: 13 augusti 2007, 21:08:06
av jojje
Nä, det är klart. Tjänar man mellan 37-39 tusen om dagen, då kan jag förstå det.
Men å andra sidan, så var det väl just det farsgubben fick göra. Stå kvar resten av dagen + lite till, bara för att visa personbilsägaren vart skåpet skulle stå.
