Sida 2 av 4

Postat: 4 april 2007, 15:47:59
av JimmyAndersson
Jag skriver ihop en komponentlista för kondingarna. :)

C1: 100µF elektrolyt. Ska klara ca 20V.
C2: 10nF keramisk. Ska också klara ca 20V.
C3: Likadan som C2.

Resten (C4 till C10) : 10µF elektrolyt. Här går spänningen upp en hel del, så helst bör de klara 63V för att vara på säkra sidan, men det borde gå med 50V.

De keramiska får gärna vara "flerlagers" eftersom de har lägre brus, men om du inte har sådana så går det bra med helt vanliga.

Postat: 4 april 2007, 15:55:57
av Kezo
Kanske jag som har fel, men är inte 1N4148 en småsignalsdiod och 1N4001 en likriktardiod? Fast det funkar kanske ändå?

Postat: 4 april 2007, 16:00:59
av Limen
Vad händer om man sätter en obalanserad mikrofon i ett balanserat uttag?

Postat: 4 april 2007, 16:06:02
av Henry
Båda är förstås likriktardioder men 1N400X är till för långsamma signaler medan 1N4148 är en switchdiod och är mycket snabbare. Jag vet inte vilken frekvens det handlar om i schemat men om det handlar om ej hörbart område och lite högre ström så är nog 1N4148 dioderna det bästa valet då det kan hända att 1N400X dioderna helt enkelt inte hinner med. Dom brukar dock klarar av lite högre frekvens om strömmen är väldigt låg men jag vet inte var den gränsen går. Men testa och se med dom du har fungerar det inte så är det bara att byta till 1N4148.

Postat: 4 april 2007, 16:09:54
av JimmyAndersson
Limen:
Då låter det illa. :)

Om man gör tvärt om och kör med fantom-matning så kan man förstöra mikrofonen eller mick-preampen.

Så ett hett tips: Koppla inte in något förrän du är helt säker på att det är rätt. Fantom-matning ska man koppla in *efter* att mikrofonen är ansluten. Man ska stänga av fantom-matningen *innan man kopplar ur mikrofonen. Helst bör man vänta en stund tills spänningen blir stabil.


Kezo:
Bra att du skrev det. Jag borde nog gå ut och hämta lite frisk luft till hjärnan. :)
Jag blandade ihop 1N4001 med en annan diod.

1N4001 ligger strax under gränsen vad det gäller Vrrm (bakåtspänning). Sedan har den lite högre kapacitans. Så jag är inte helt säker på att det fungerar. Men det skadar iofs inte att testa. :)


edit: Tack Henry! :)

edit 2: Missade ett mellanslag.

Postat: 4 april 2007, 16:20:23
av Limen
Lägger en beställning på elfa med lite dioder, så blir det rätt från början ^^;

Hur vet man egentligen att mikrofonen är balanserad eller inte? Alla (nästan) mikrofoner har ju trepolig XLR-kontakt.

Postat: 4 april 2007, 16:28:14
av JimmyAndersson
Du.... det var en bra fråga...... :)

Så länge du inte har fantom-matning påslaget så kan man testa. Antingen låter det väldigt lågt (eller fasfel, typ phaser-ljud) eller så fungerar det bra. Det är alltså bara om man har fantom-matning som det kan skada något.

Men det lättaste (och kanske bästa) är nog om man kan kolla vad mikrofonen heter och leta upp lite info om den.

edit: Pust, jag kunde svaret. :lol:

Postat: 4 april 2007, 16:33:20
av Limen
Så balanseringen har inget att göra med huruvida det är phantom-mic eller inte?
Vilket utförande ska man bygga boxen i? Eller ska man göra en switch så man kan välja mellan balanserad eller icke balanserad?

Postat: 4 april 2007, 16:37:49
av JimmyAndersson
"Så balanseringen har inget att göra med huruvida det är phantom-mic eller inte?"

Prexis. :)

Balanserade signaler används för att få bort störningar och annat som letar sig in i en mikrofonkabel med låga signalnivåer.
Fantom-matning är ett sätt att göra så fantomen inte blir hungrig. Det är även ett sätt att ge vissa mikrofoner lite spänning så att de fungerar bättre och förstärker en del av ljudet inne i mikrofonen.

En switch för balanserat/obalanserat låter som en bra idé.

Det vore kul att se lite bilder på bygget sedan. :)

Postat: 4 april 2007, 16:41:06
av Limen
Ahh du är en gud Jimmy :pray: Självklart kommer bilder på bygget, måste bara fixa ett sätt att etsa kort först, man kanske får ta och investera i en exponeringslåda.

Postat: 4 april 2007, 16:55:12
av JimmyAndersson
Ahh du är en gud Jimmy

Asså, det är *därför* som jag har långt hår och skägg... :lol:

Nä men studiobyggare och musiker måste ju hjälpas åt. :)

Postat: 4 april 2007, 17:41:16
av Limen
Så inköpslista färdig, bäst att läga upp den här först ifall jag noobat till det någonstans:

Kod: Markera allt

1N4148          100st      70-005-99     100x0,167:-
NE555P          2st          73-042-65    2x5,71:-
100 ohm        10st        60-103-75     10x1,40:-
4k7 ohm        10st        60-105-73     10x1,40:-
6k8 ohm        10st        60-105-99     10x1,40:-
10nF              10st        65-715-33    10x1,62:-
10µF              20st        67-164-43     20x1,50:-
100µF            10st        67-156-50     10x2,22:-
Summa:		138,52:-

Postat: 4 april 2007, 18:01:38
av Limen
Och vart gör man av pin3 när man ska köra obalanserat? Kopplar man ihop denna med jorden?

Postat: 4 april 2007, 18:08:26
av ensten
Man lägger den i högen för överblivna pinnar och sparar dom till pinnstolen man tänker bygga när man gjort en CNC-svarv och en CNC-fräs. Enkelt, va?

Postat: 4 april 2007, 18:37:59
av JimmyAndersson
Ensten:
Precis så! :lol:

eller inte. :)

Limen:
När man kör obalanserat så kopplar man ihop pin3 med pin1 (jorden).
Du bör då även bryta kontakten mellan pin3 och R4. Visserligen kör man "aldrig" fantom-matning och obalanserat, men om inte R4 har kontakt med pin3 så får man en liten extra säkerhet.

Inköpslistan ser helt rätt ut. Egentligen skulle du kunna byta ut kolytskiktmostånden mot metallfilmsmotstånd. De har lägre brus.

edit: Ifall du glömt det: Omkopplare? Eller har du redan det?