Hur byta två FETar i ett slutsteg + ny fråga om kondingar
har lött en del kabel med 300w lödkolv, kul i och för sig men det räcker bara för lödningar upp till ca 25 kvadrat, sen sinar värmen där med
en sådan gammeldags kopparlödkolv med några hekto koppar i sig är underbar att löda värmekrävande saker
skillnaden är ungefär som att hårdlöda kopparrör med gasol eller svets med acetylen/syrgas, med gasolen får man kämpa ordentligt , med riktig svets så går det snabbt och man får nästan hålla igen för att det inte ska bli för varmt
en sådan gammeldags kopparlödkolv med några hekto koppar i sig är underbar att löda värmekrävande saker
skillnaden är ungefär som att hårdlöda kopparrör med gasol eller svets med acetylen/syrgas, med gasolen får man kämpa ordentligt , med riktig svets så går det snabbt och man får nästan hålla igen för att det inte ska bli för varmt
Varför inte ta en ny kylare, med några cm trådar istället, eftersom det är LF så har ju den extra impendansen liten betydelse, måste vara mycket enklare.Fritzell skrev:Lödkolv är det som sagt ingen idé att försöka med.. Samtidigt vet jag inte riktigt om det är så lyckat tt slipa ner heller då ytan blir ganska ojämn när man skall lägga på den nya trissan.
Ett fulalternativ skulle vara att låta trissorna vara och slipa bort lacken på kylplåten, borra hål och montera de nya trissorna på det gamla hederliga sättet bredvid dom gamla, altenativt montera dem på en egen liten plåtbit som man kopplar termiskt till huvudplåten
Dessutom, om man spelar så högt så att trissorna brinner upp, (dåliga skyddskretsar=låg kvalitet), så har ju ljudkvaliteten mycket mindre betydelse, eftersom skillnaderna inte hörs ändå.
IRF6215 borde (utan att kolla databladet närmare) kunna bytas mot IRF620/30. Jämför maxvärden på Id, Vds och kolla gärna kurvorna, bl.a Vgs vs. Id
Edit:
Edit:
Skulle vara ett alternativ, men om det finns en biasering vilket det troligtvis finns sitter den termiskt kopplad till resten av utgångstrissorna och då är det högst lämpligt att även de två bytta Utgångstrissorna sitter termiskt kopplade till dem. Om man skall ta en ny kylare får man sätta över alla transistorer till den isåfall, eller helt enkelt sätta de två nya på en liten fläns och montera den på huvudflänsen.Varför inte ta en ny kylare, med några cm trådar istället

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu har jag lödit dit de nya trissorna och motståndet, och det gick jättebra att slipa bort de gamla.
Först använde jag slipskiva för att slipa bort allt tills jag kom ner till tennet på undersidan. Sen tog jag en sån rund sandpapperhylsa och slipade jämnt. Blev väldigt bra. Lite (för mycket) pasta och en stålbit med två skruv.

Provade att starta steget, och det startade fint, men däremot hörs ett pipande ljud. Lokaliserade det till runt tre elektrolyter. När jag trycker på eller omkring dem, ändras tonen. Det bör väl sägas att just runt det här området har det någon gång i tiden blivit kortis. På undersidan av kortet har kopparen smält på ett ställe i kanten, och det är svarta fläckar på insidan av chassit. Det är möjligt att kondingarna tagit skada...
Men var får man tag på såna här? Elfa har inga vad jag kunnat hitta.

Först använde jag slipskiva för att slipa bort allt tills jag kom ner till tennet på undersidan. Sen tog jag en sån rund sandpapperhylsa och slipade jämnt. Blev väldigt bra. Lite (för mycket) pasta och en stålbit med två skruv.

Provade att starta steget, och det startade fint, men däremot hörs ett pipande ljud. Lokaliserade det till runt tre elektrolyter. När jag trycker på eller omkring dem, ändras tonen. Det bör väl sägas att just runt det här området har det någon gång i tiden blivit kortis. På undersidan av kortet har kopparen smält på ett ställe i kanten, och det är svarta fläckar på insidan av chassit. Det är möjligt att kondingarna tagit skada...

Men var får man tag på såna här? Elfa har inga vad jag kunnat hitta.

160V elektrolyt i ett slutsteg?
Kan det möjligtvis vara en switchad nätdel till steget? Kan du ta en lite mer överblicklig bild?
Vad blev det för transistorer förresten? Kan för övrigt rekommendera silikonmellanlägg som ersättare för glimmer/kiselfett
Blir det ljud om du kopplar in signal? Hur högt låter pipet ungefär och ungefär vlken frekvens? Kan du mäta med oscilloskop?

Kan det möjligtvis vara en switchad nätdel till steget? Kan du ta en lite mer överblicklig bild?
Vad blev det för transistorer förresten? Kan för övrigt rekommendera silikonmellanlägg som ersättare för glimmer/kiselfett
Blir det ljud om du kopplar in signal? Hur högt låter pipet ungefär och ungefär vlken frekvens? Kan du mäta med oscilloskop?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Troligtvis switchat ja. Sitter feta drosslar runtom, och uteffekten är 1x1500W RMS över 2 Ohm. Rockford fosgate.
Det blev exakt de trissor jag ville ha.
Har inte provat nåt ljud, och nu tog brorsan med sig sin feta CTEK-laddare härifrån så jag har inte längre något att driva steget med...
[edit] Den var visst kvar här, men nu orkar jag inte skruva dit alla skruvar igen efter att ha lagat lågnivåkontakterna som jag upptäckte att jorden var av på just nu, men det var ljud innan när trissorna var trasiga (dock drog steget mycket ström) så jag kan inte komma på någon anledning till att det inte skulle vara ljud nu. Väntar tills jag hittat kondingar
Men här är en översiktsbild iaf

Mitt oscilloskop är jobbigt just nu utan trigg...
Men det är ett rätt högfrekvent ljud. 10kHz kanske, och sjunker nån kHz när jag trycker nånstans runt. Ibland slutar det pipa efter jag tryckt.
Det blev exakt de trissor jag ville ha.
Har inte provat nåt ljud, och nu tog brorsan med sig sin feta CTEK-laddare härifrån så jag har inte längre något att driva steget med...
[edit] Den var visst kvar här, men nu orkar jag inte skruva dit alla skruvar igen efter att ha lagat lågnivåkontakterna som jag upptäckte att jorden var av på just nu, men det var ljud innan när trissorna var trasiga (dock drog steget mycket ström) så jag kan inte komma på någon anledning till att det inte skulle vara ljud nu. Väntar tills jag hittat kondingar
Men här är en översiktsbild iaf

Mitt oscilloskop är jobbigt just nu utan trigg...

Men det är ett rätt högfrekvent ljud. 10kHz kanske, och sjunker nån kHz när jag trycker nånstans runt. Ibland slutar det pipa efter jag tryckt.
Ahh ett Rockford Fosgate. Har varit och rivit i ett liknande. Ganska ordentlig effekt
. Skall nog till switchad för det. Skulle gärna vilja se en ringkärnetrafo i samma kaliber (2-3kVA?
)
Fettokondingarna skulle faktiskt kunna vara glättning för stegets matningsspänning vilket verkar ganska rimligt med säg +-130V om man vill kunna plocka ut ca 1000-1200W i 8Ω. Du borde kunna säkerställa det genom att antingen mäta att samma spänning ligger på utgångsstrissornas drain (antar att det är sourceföljare) som på kondingarna. Minus på ena gruppen borde, ifall tesen stämmer gå till plus på andra vilket alltså isåfall är nollpunkt och borde ha kontakt med minus på högtalarterminalen.
Verkar ju dock lite konstigt att dessa orsakar att det piper. Du kan ju prova att plocka bort en rent spontant. Spelar ju ingen roll så länge man inte belastar steget.. Provat att knacka/pilla på andra komponenter?

Fettokondingarna skulle faktiskt kunna vara glättning för stegets matningsspänning vilket verkar ganska rimligt med säg +-130V om man vill kunna plocka ut ca 1000-1200W i 8Ω. Du borde kunna säkerställa det genom att antingen mäta att samma spänning ligger på utgångsstrissornas drain (antar att det är sourceföljare) som på kondingarna. Minus på ena gruppen borde, ifall tesen stämmer gå till plus på andra vilket alltså isåfall är nollpunkt och borde ha kontakt med minus på högtalarterminalen.
Verkar ju dock lite konstigt att dessa orsakar att det piper. Du kan ju prova att plocka bort en rent spontant. Spelar ju ingen roll så länge man inte belastar steget.. Provat att knacka/pilla på andra komponenter?
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Har även jag ett Rockford Fosgate-steg som drar för mycket, dock drar den så mycket så att den bränner säkringen. Har inga brända fetar i min dock.
Men de fetarna som brann i din, var de till switchningen eller steget?
Garanterat ett switchat steg =P Lite jobbigt att få 1500W i 2Ohm på bara 12V annars =) (Ser iaf ut att vara ett bilslutsteg)
Men de fetarna som brann i din, var de till switchningen eller steget?
Garanterat ett switchat steg =P Lite jobbigt att få 1500W i 2Ohm på bara 12V annars =) (Ser iaf ut att vara ett bilslutsteg)
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har provat att avlöda en konding, men mina 50W räcker inte till att smälta tennet mer än nån mm från spetsen. För mycket koppar.
Sen spelar det ingen roll var jag trycker. På kondingarna, på drosslarna, på de röda plastkondingarna eller bara direkt på kretskortet i närheten. Ett par av elektrolyterna sitter lite snett. Inte helt omöjligt att det blivit tryck i dem så botten gett vika lite. Dock inget läckage vad jag kan se.
Har inte undersökt vad trissorna har för uppgift, men den ena är parallellkopplad med tre andra, och den andra med ytterligare tre.
De 4 är kopplade till varsin ledare av den långa röd/svarta tvinnade, och den är märkt HV+ och HV-
Antar det är strömförsörjningen då.
Eller kanske inte... Trådarna från drosslarna, eller transformatorerna kanske man ska säga, går till varsin trissa på andra sidan...
Sen spelar det ingen roll var jag trycker. På kondingarna, på drosslarna, på de röda plastkondingarna eller bara direkt på kretskortet i närheten. Ett par av elektrolyterna sitter lite snett. Inte helt omöjligt att det blivit tryck i dem så botten gett vika lite. Dock inget läckage vad jag kan se.
Har inte undersökt vad trissorna har för uppgift, men den ena är parallellkopplad med tre andra, och den andra med ytterligare tre.
De 4 är kopplade till varsin ledare av den långa röd/svarta tvinnade, och den är märkt HV+ och HV-
Antar det är strömförsörjningen då.
Eller kanske inte... Trådarna från drosslarna, eller transformatorerna kanske man ska säga, går till varsin trissa på andra sidan...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nu har jag 6 nya kondingar, men efter att ha lyckats avlöda en originalkonding som jag misstänkte skulle ha svällt, eftersom den satt snett, och att då ett av benen tryckts ut, konstaterade jag att så var det inte alls. Benet var bara lite böjt så den var lödd så. Rätade ut benet och lödde dit den igen. Under lödarbetet upptäckte jag också att det minsann låg spänning kvar i den, efter all denna tid sen sist. Hela 66V. Tänkte att jaha, om de håller spänningen såhär länge ska de väl vara tillräckligt hela... Skruvade ihop allt, och brorsan hårdtesade steget i en halvtimme i sin bil, och det funkade klockrent. Trevligt.
Så nu har jag 6 nya kondingar som jag ska hitta på något roligt med... En lagom portabel coilgun kanske?
Så nu har jag 6 nya kondingar som jag ska hitta på något roligt med... En lagom portabel coilgun kanske?