Tack för era kommentarer.

Har glömmt skriva på ett tag i denna tråd.
Hur man kopplar RAMet till AVRen kan man läsa i 8515:ans-datablad, är inte särskilt krångligt, behövs en 8bitars-latch och ett SRAM. Har för övrigt fått det att fungera nu. Var självklart en liten skitsak som var problemet. Ifall någon undrar vad felet var så var jag tvungen att sätta /RD och /WD höga i början av programmet. Trodde att det skulle skötas av sig själv eftersom det inte stod något i databladet, ingen nämnt det och att jag kollat på andra program där XRAM använnts och jag aldrig sett något sånnt.
Varför jag valde FAT32... tjaa... hade hört att det skulle vara hyffsat enkelt att använda och jag visste egentligen ingenting om filsystem alls när jag började, så tänkte att det skulle vara bra att börja med. Inod har jag fått för mig ska vara lite mer avancerat än FAT32, men bättre när det gäller utrymme, fast det är kanske bara (som sagt var) något jag fått för mig.
Den senaste veckan har jag inte hållt på så mycket med spelaren, men det lilla jag gjort är iaf att försöka göra en smidig "fil-visare/väljare" (går lite lättare nu när man kan läsa hela sectorer istället för 1/2 i taget) och börjat lite smått på att få MCUn att följa FAT-tabellen. För tillfället så går det bara att blädra på en defragmenterad disk.
Det var väl allt för tillfället.