Sida 2 av 3
Postat: 23 januari 2007, 22:48:44
av grym
man kan ju ha ett elverk i bagaget och köra en kupevärmare på det sättet
ska prova nästan den metoden för värme i valpen, ett litet elverk inne i hytten med nogsamt tätad avgassystem, på detta sättet kan man få följande fördelar, värme när bilen står, spillvärmen kommer ju tillgodo inne i hytten, och då samtidigt ha möjlighet till liten kupevärmare eller motorvärmare
laddning av batteri
möjlighet till bra extrabelysning antingen via 12v eller 230v belysning
när man är ute i skogen så är det riktigt skönt att kunna sätta på värmen i hytten och fika i värmen , då drar man igång elverket en timma innan så det hinner värma till sig
få se om det är en fungerande lösning
sen så är det ju inte fel med ström till diverse saker om det så skulle behövas
Postat: 23 januari 2007, 22:55:33
av AndLi
varför montera en motor till??
En B18/B20 drar inte mycket på tomgång... Har du orginalvärmefläkten för bakdelen? BRA tryck i den om den funkar!
Postat: 23 januari 2007, 23:06:22
av baron3d
En ebersprächer är grymt bra. De ger c:a 2200W i värme.
Postat: 23 januari 2007, 23:06:41
av bengt-re
VI hade på jobbet en lastbil med en grotesk batteribank (fanns växelriktare som man kunde köra en stöddig TIG-svets med...) Den bilen hade elvärme och el AC som gick köra rätt länge utan att ladda batteriet. Två generatorer en 90A 24V till bilens ordinarie el och batterier och en 130A 24 V till förbrukningsbatterierna....
Postat: 23 januari 2007, 23:34:06
av grym
hm, har faktiskt inte provat hur hög förbrukningen på b20 är i tomgång, skall provas när jag hinner
har en udda hytt , 4 sitsig version , hytt till halva bilen och har inte bakre aggregatet, tyvärr för den var som sagt effektiv, men däremot sitter det ett litet vanligt vatten element på bakväggen
sen är det där med 230v och möjlighet att ladda batteri om batteriet är dåligt så man inte får igång b20'n
Postat: 23 januari 2007, 23:39:24
av bengt-re
Tja, 2-4 liter i timmen på tomgång? Viss risk att motorn sotar igen om den går timmatal på tomgång....
Postat: 23 januari 2007, 23:44:04
av grym
då är ett litet elverk lämpligare trots allt, måste kolla hur mycket dom drar vid lite olika laster
Postat: 24 januari 2007, 01:52:31
av Khaki
Kanske lite vid sidan om ämnet kanske, men jag hade en hyperstressad chef en gång som sprang ut till bilen med en hink varmvatten som han slängde på vindrutan (varmvattnet alltså, inte hinken), sedan på med torkarna och så iväg. Han sparade flera sekunder på det varje dag!

Postat: 24 januari 2007, 08:30:41
av oJsan
Igår tog jag bilen från garaget på jobbet (+14 grader), ut i -19 graders kyla, lämnade bilen en timme och när jag kom tillbaka var det lika mycket is på _insidan_ av rutan som det i normalfallet brukar vara på utsidan.
Man får passa sig för att använda eluppvärmda rutor om man bara kör korta turer med bilen... suger musten ur batteriet...
Postat: 24 januari 2007, 09:27:46
av Pjoms
Den varma luften inne i bilen innehåller fukt som frigörs när luften svalnar, med is på insidan som följd.
Om man vädrar ur kupén ordentligt innan man lämnar bilen kallt kan man undvika problemet.
Postat: 24 januari 2007, 09:55:58
av AndLi
grym skrev:då är ett litet elverk lämpligare trots allt, måste kolla hur mycket dom drar vid lite olika laster
Det lilla jag har på ca 2kW drar nog typ 1-2l/h körandes 2-3 lysrörsamaturer (2 långa rör var)
Postat: 24 januari 2007, 12:01:16
av v-g
Vill man värma snabbt tar man ett rör och virar runt grenröret sen in i kupen. GÄller att det är tätt bara. Värmen kommer efter 15-20 sekunder
Bäst är dock bensinvärmare, min gamla till volvon var på rätt många kilowatt totalt tror det var 9kW varav 2kW till kupén. VÄrdelöst med elvarianten sen. Motorn var på 40-50 grader på 45 minuter.
Har den kvar i garaget tom!
Postat: 24 januari 2007, 12:04:14
av Limen
Vem i helsike vill ha en vrålande B20 bredvid sig i kupén?

Postat: 24 januari 2007, 12:13:26
av v-g
Limen:Alla?

Postat: 24 januari 2007, 17:41:45
av AndLi
Limen skrev:Vem i helsike vill ha en vrålande B20 bredvid sig i kupén?

Alla Valpägare har det... men jag vet inte om man kan ha vråla och B20 i samma mening.
Lika bra att skippa motorhuven i den och låta motorvärmen stråla rakt in i kupen
