Sida 2 av 3

Postat: 9 december 2006, 18:36:01
av danei
30A räcker kanske inte. Men det finns ju saftigare kontaktorer. En ide skulle vara att ha en klenare kabel för att begränsa strömen.

Nej det gämför Vin med ett diodspänningsfall. R1 & R2 Delar ner spänningen som sedan gämför med diodspännignen. R3 är för att få en hysteres. Så att kopplingen inte kommer i självsvängning. Men jag tror inte att kopplingen är lämplig för dig. Men det är vad du ville ha.

Postat: 9 december 2006, 18:37:23
av v-g
Vin och V+ ska vara sammankopplade såklart... Rättar...

Edit: Så nu "försvann" Vin helt plötsligt. :D

Postat: 9 december 2006, 23:53:55
av Redur
Vad för värden kan jag sätta på komponenterna?

Men jag måste ju kunna använda min 16mm2 kabel för att sedan gå ner i kabelarea typ en 20cm innan mitt andra batteri, eller det kanske inte funkar.
Men med klenare kabel blir det inte varmt då?
Finns det någon formel som man kan använda för att räkna ut vilken styrka som flyter fran i kabeln?

Postat: 10 december 2006, 10:21:18
av danei
Om du ska strömbegränsa med kabeln så ska den vara lika heöva vägen. Så att värmen fördelas på hela längden. Du kan använda ohms lag om du känner spännig och kabelarea.

Postat: 10 december 2006, 19:06:31
av Redur
Hm,, nu är ju kabeln redan dragen då jag har den till slutsteget idag.
FET transistorer, hur funkar sådana?

Postat: 10 december 2006, 19:16:28
av B1n4ry
Man brukar ju ofta lösa det där med flera batterier genom ett relä som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatteriet så fort som generatorn lämnar laddning. Så har jag det i min husbil och jag har haft det så när jag hade stor stereo i en gammal 740. I min jeep har jag samma princip men där är startbatteriet på 24v och det andra på 12 så jag har en 24-13,8v 20A omvandlare mellan.

Lämpliga reläer finns t.ex. HÄR!
Storebro / Victron har oxå mer avancerade burkar som håller koll på laddningsstatus på ett lite intelligentare sätt. Men då kostar det ju lite...

//B1N4RY

Postat: 10 december 2006, 19:30:50
av v-g
Värdena på R3 & R4 testade jag med 100 K.

R1 och R2 völjer du efter vilken diod och vilken spänning du önskar omslagsvärdet på.

Rekommenderar ändå inte att använda denna koppling om du är osäker. Jag skulle nog inte göra det :)

Postat: 10 december 2006, 19:38:04
av Redur
Oj, dom reläna var inte billiga, men mycket smarta.
Finns det inte lösa relän som klarar typ 80A

Postat: 10 december 2006, 19:38:46
av Redur
V-G
Vad kan hända? jag menar, kan den hamna i en självsvängning och sabba sig själv eller batterina?

Postat: 10 december 2006, 19:48:06
av B1n4ry
Det borde gå att hitta billigare reläer på skroten.
Ofta har dom väl dock 24v spole...
Men man kan ju leta i typ nån gammal bakgavellyft eller så...

//B1N4RY

Postat: 10 december 2006, 19:49:57
av danei
Det roliga med dedär är ju att de har inbyggd styrning.

Postat: 10 december 2006, 19:53:51
av v-g
Om själva kretsen brinner tror jag inte den gör så stor skada. Den är ju _såklart_ avsäkrad innan inkoppling.

Självsvängning är en sak störningar en annan bilmiljö är inte så snäll mot elprylar. Tex kanske den slår av och på vid strömspikar vid tex helljuspåslag, kraftig stereo etc. Det mesta går att undvika om man konstruerar rätt men helt failsafe är inga prylar.

Denna koppling har ingen annan fuktion än just den beskrivna, dvs på vid en viss volt och av vid en annan lägre volt. Dvs inget "skydd" mot något.

Fast i kostnad är den ju ingenting typ 20-30 spänn kanske så funkar det så funkar det. :shock: Behövs nog dock en transistor som orkar dra relät förrutom det som syns i det sk. schemat.

För att få kraftigare relän kan man koppla samman två 40A relä. Finns på tex biltema.

Postat: 10 december 2006, 19:55:43
av B1n4ry
Man kan ju koppla reläspolen till 61 utgången (för laddlampan) på generatorn. Då drar spolen så fort generatorn börjar ladda...

//B1N4RY

Postat: 10 december 2006, 20:01:12
av danei
Snarare släpper det när det borde dra.

Postat: 10 december 2006, 20:02:28
av Redur
Okej, så man kan paralellkoppla dom, det tänkte jag inte på :roll:
Då får man hoppas att båda två slår till samtidigt :shock: