Sida 2 av 2

Postat: 7 oktober 2006, 22:47:34
av TomasL
>Jag kan tänka mig vad trist ifall säkringen till stötdämparna pajjar


Tja, sånt som händer :twisted:

Postat: 8 oktober 2006, 01:25:23
av BEEP
Det fungerar väl som ett högtalarelement att den har ett mittenläge och så bestämmer polariteten om den ska gå upp eller ner :?:

Postat: 8 oktober 2006, 03:05:33
av Henrik
Jag undrar vad som händer om man sätter ett extra gupp, dubbelt så högt, strax efter ett föregående? Då borde bilen bottna rätt hårt och skådespelaren behöver inte spela att han far omkring med huvudet :lol:

Skämt åsido, riktigt coolt. Undrar hur många arbetstimmar det skulle vara värt för att trycka in en fungerande knapp märkt "Anti-speedbump" i bilen :)

Postat: 8 oktober 2006, 03:25:26
av TomasL
Har det redan, per automatik.

Gissa om det är skoj, när ynglingarna vill "tävla" över "hoppen", ynglingarnas bilar får konstiga utbuktningar i taket när de försöker följa efter. :twisted:

Postat: 8 oktober 2006, 21:04:49
av Andax
Såg att de patenterade tekniken redan 1989. Verkar som det är först nu som de fått till en bra lösning...

Postat: 8 oktober 2006, 21:45:49
av $tiff
Hoppas det är på väg på riktigt nu då, jag har undrat länge om det inte är någon som ska ta tag i detdär med aktiv fjädring på allvar snart (helt elektrisk, som i filmen).

Postat: 8 oktober 2006, 23:36:58
av mrfrenzy
Påväg på riktigt? det har ju funnits i flera år

Även om Tomas har hintat lite fint så kastar jag in en film för att eventuella tvivlare ska förstå

:roll:

Postat: 8 oktober 2006, 23:50:10
av TomasL
Skillnaden är:
BOSES fjädringssystem är en ren laboratorieprodukt, som om det överhuvudtaget kommer ut på marknaden, lär det dröja minst 10-20 år.

Medans Citroen system med aktivt chassi sattes i serieproduktion 1988 och används än i dag.
I Citroens aktiva chassi ingår, beroende på bilmodell, Aktiv fjädring, aktiv stötdämpning, aktiv krängningshämning, fyrhjulsstyrning samt styrservo enligt Drive By Wire principen (ingen koppling mellan ratt och hjul).

Postat: 9 oktober 2006, 08:44:39
av Icecap
Skillnaden är att Sitt-o-träng använder just hydrodynamisk system, detta medför pumpar, slangor och annat. BOSEs system är helelektrisk och då nästan alla bilsystem rör sig i riktningen av att bli elektriska för att bli billiga, enkla och lättare lär BOSE-systemet (eller något liknande) att bli ersättaren för det hydrodynamiska.