Dessutom fattar jag inte vad det är för "visitkort" och "streckkoder" du snackar om..? Ska du trycka en streckkod på ditt visitkort, och läsa av det med en streckkodsläsare? Verkar inte så smart att trycka det på visitkortet förresten, om du inte vill att alla som får ditt kort ska kunna "låna" din bil...

Och vad menar du med att "programmera" ett "bankkort" med en streckkod?
Hade jag haft en bil så hade jag nog fixat en 1-wire/ibutton-läsare och haft en såndär smidig ibutton i en ring på ett finger, som man ser i Dallas' reklamfilmer..

Sen skulle jag nog ha något system för att spärra en ibutton, så att om någon på något sätt lyckas sno den så ringer jag bara till min Asterisk-växel där jag genom ett menykommando kan köra ett script som kontaktar bilen och spärrar ibutton-ID:t.
Eller kanske ännu bättre, att den bara spärrar ID:t lokalt på servern, och när jag ska starta bilen med min ibutton så kontaktar bilen servern för att se om den är OK.
Den stora fördelen med ibutton är att man kan ha samma "nyckel" till det mesta.. Husdörr, bil, båt, kassaskåp/dyl, etc.