Projektarbete: Starta bilen med visitkort och kod?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Om du inte vet hur en transistor funkar så är det nog hög tid att lära sig.. I princip all elektronik är uppbyggd av transistorer..

Dessutom fattar jag inte vad det är för "visitkort" och "streckkoder" du snackar om..? Ska du trycka en streckkod på ditt visitkort, och läsa av det med en streckkodsläsare? Verkar inte så smart att trycka det på visitkortet förresten, om du inte vill att alla som får ditt kort ska kunna "låna" din bil... :P
Och vad menar du med att "programmera" ett "bankkort" med en streckkod?

Hade jag haft en bil så hade jag nog fixat en 1-wire/ibutton-läsare och haft en såndär smidig ibutton i en ring på ett finger, som man ser i Dallas' reklamfilmer.. :) Jag skulle nog gjort så att när jag trycker ringen mot läsaren så sätts elen och tändningen på, och sedan har jag en vanlig knapp för startmotorn, och en knapp för att stänga av tändningen, och en för att stänga av all el. Så om jag t.ex. bara vill sätta igång elen till radion så trycker jag min ibutton mot läsaren och trycker sedan på "stänga av tändningen"-knappen..

Sen skulle jag nog ha något system för att spärra en ibutton, så att om någon på något sätt lyckas sno den så ringer jag bara till min Asterisk-växel där jag genom ett menykommando kan köra ett script som kontaktar bilen och spärrar ibutton-ID:t.
Eller kanske ännu bättre, att den bara spärrar ID:t lokalt på servern, och när jag ska starta bilen med min ibutton så kontaktar bilen servern för att se om den är OK.

Den stora fördelen med ibutton är att man kan ha samma "nyckel" till det mesta.. Husdörr, bil, båt, kassaskåp/dyl, etc.
RaGnaR_RattmuFF

Inlägg av RaGnaR_RattmuFF »

Skrev innan att jag vill ha kvar tändningslåset. alltså starta och stänga av bilen med nycklen. Vill bara göra en liten smidig och stilig startspärr som man skulle kunna gå godkännt på som projektarbete :D.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag talade bara om hur jag skulle ha gjort.
Vad menar du med dessa visitkort och streckkoder?
Och vad ska du med en startspärr till om du ska ha kvar tändningslåset? Jag trodde ju att tändningslåset är just en startspärr...
Om jag var din lärare så skulle jag nog inte godkänna en sån redundant och onödig sak..

Jag tycker nog att du borde ersätta tändningslåset helt och hållet om det ska vara nån idé med det hela. Du skulle ju kunna skaffa en gammal streckkodsläsare som du sätter i vindrutan, så för att låsa upp bilen så håller du ett kort med en streckkod mot rutan. Sen har du en läsare till inne i bilen där du "blippar" kortet för att starta motorn.. Varför det skulle vara bättre än vanlig nyckel vet jag dock inte, jag tycker det verkar jobbigare..
RFID kan också vara en bra lösning, men lite krångligare att få till om man inte kan så mycket om sån teknik kanske..

Tja, jag tycker som sagt att det smidigaste vore en ibutton eller RFID.. Men ingen av dem är särskilt mycket bättre än vanliga bilnycklar.. En fördel är väl att det är enkelt att byta nyckel om man skulle tappa den, då ringer man bara upp bilens dator och ber den byta tag-ID..
RaGnaR_RattmuFF

Med lite eftertanke har du rätt.. Bara en liten rolig grejj att man får tycka en kod och ha ett kort i :D.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Borde man inte köra med ibuttons istället? De hade jag siktat på.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Varför inte använda ett smartcard. När kortet inte sitter i så får bilen ingen ström till tändning och radio. Sätt i kortet och allt funkar normalt. Smartcards är lätta att jobba mot och finns tillgängligt i form av telefonkort. Det är bara att läsa av id:t på telefonkortet och låsa bilen till det id:t som just ditt kort har.Då räcker det med en liten springa nånstans på instrumentpanelen som inte väcker så mycket uppmärksamhet och är lätt att dölja lite snyggt men ändå lätttillgänglig.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jag har svårt att tro att besiktningen bryr sig om på vilket sätt man startar bilen. Jag besiktigade en bil med trasigt tändningslås en gång. Själva kontakt-delen hängde ut och och bilen startades med mejsel. Besiktningsmannen tittade lite snett på mig när jag gav honom instruktionerna men har klagade inte på det.

/Magnus
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det verkar vara lite sammanblandning mellan magnetkort och visitkort här. Bäst att hålla isär det så alla vet vad du egentligen pratar om.
neezzen

Inlägg av neezzen »

Hmm? Ingår inte elektronik grundkurs och digitalteknik som kurser som alla som går elprogrammet läser? Verkar lite underligt att inte veta hur en transistor fungerar även om man går automation. Jaja, ska bli intressant att följa projektet iallfall :)
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Macce skrev:Varför relär? Varför kontaktorer?

Strömmarna genom tändlåset är väldigt små, då dessa är i princip bara styrströmmar till andra relär (eller i nyare bilar signaler till styrdatorn).
En vanlig bipolär transistor klarar jobbet galant, blir det högre strömmar är en fet bättre.
De små strömmarna värmer mitt tändningslås :)
RaGnaR_RattmuFF

Jo vi hade elektronik grundkurs och digitalteknik. I Digitaltekniken fick man lära sig lite med and, nand och grindar mm. Elektroniken var lite med spolar, kondingar, transistorer och lite felsökningar mm. Men jag måste erkänna att jag kommer inte ihåg så mycket från elektroniken. Men Vad har man inte fina skolböcker till? Allt går att läsa sig till :P.

Men det med ett smartcard skulle vara fint. Men det är bara en rolig grejj med koden att man måste trycka in en kod som är korrekt innan man kan vrida om tändningen och få ström till bilen. Blir lite "Trasporter" känsla. (Är en action film)
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Annars kan du bygga in en sådan: http://www.kjell.com/?item=88068&path=

Det går nästan inte att misslyckas med det, det ända du ska tänka på är att den ska kopplas in till 9V DC,
och då kan du använda en spänningsregulator som den här: http://www.kjell.com/?item=90063&path=

Lycka till! :)
RaGnaR_RattmuFF

Greger!:

Precis en sådan jag har letat efter! Är något sådant smidigt jag vill kunna använda. Hade bara varit roligt med en liten knappkod också. Skulle det fungera med ett sådant litet usb tangentbord för siffrorna?

LIknande denna:
http://www.clasohlson.se/images/product ... 090515.jpg
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Visst, om du programmerar en µC för att agera USB-värddator och tolka signalerna från den.. Men det skulle vara onödigt krångligt. Om du absolut måste ha kod, stick till ELFA och köp en liten 3*4-knappmatris (typ telefonknappar, 0-9, *, #). Men det kräver också lite programmering och en µC med rätt många ingångar... Det enklaste är nog att köpa en kodlås-"byggsats", tror de har en på elfa.. Den lär väl funka ungefär som kjell's kortläsare; om du slår in rätt kod så dras ett relä... Isf. så seriekopplar du bara reläerna i kodlåset och kortlåset tillsammans med det du vill styra (tändningen?), då måste du ha både rätt kort och rätt kod för att båda reläerna ska aktiveras så att hela kretsen sluts..

Säkerheten med kjell's kortlås kan man väl ha olika åsikter om, men det är väl inget för fort knox precis... Den läser bara av ett antal (kanske 4st?) punkter med fotosensorer ("är punkten svart eller vit?")... Det räcker alltså med ett foto av kortet (behöver inte vara nån superkvalitet på fotot heller, jfr. streckkod) för att skapa en kopia..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Stolleman har gjort ett kul projekt med en sådan kortläsare. I länken finns lite mer info och bilder.
Skriv svar