Sida 2 av 2

Postat: 4 september 2006, 23:46:46
av Henry
Sedan så har mer eller mindre alla kompressorer (upp till en viss storlek) oljedynamiska glidlager som arbetar under lite övertryck. Detta tryck är i proportion till varvtalet och det skall upp i hyfsat högt varv innan detta system fungerar som det skall. Är varvtalet alldeles för lågt så kan det sluta att pumpa olja vilket sliter hårt på lagren. Oljan till lagren används också till att kyla hela motorn i sig, det är av den anledningen som ytterhöljet blir varm på en kompressor. Skvätter då inte oljan ut på sidorna så blir inte innandelen avkyld med en ev överhettning som följd. Den kalla gasen från insuget hjälper också till lite att kyla motorn och det minskar ju också vid lägre varv.

Här kan man tex se hur en mindre komp är uppbyggd:

En kompressor sedd från insidan

Ytterhöljet på en komp har sedan en normal arbetstemperatur på runt 55 - 70 grader.

Postat: 5 september 2006, 16:34:05
av benring
Ok, tack för svaren, det verkar som jag kör "on-off" då:)


/B