LED touchsensor

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Kan finnas, men jag har inte sett det...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det finns trefärgade; sök på RGB-Led.
Art.nr. 90-540 på www.kjell.com
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Troligtvis så är ledningarna för nära varandra i lysdioden för att kunna påverkas av fingrett.

Det kanske fungerar om man ansluter en tråd som är lindad runt lysdioden eller att man har någon ledningsbana på kretskortet.
Användarvisningsbild
Kezo

Inlägg av Kezo »

Det där med att de reagerar när man kommer nära med fingret funkar alldeles utmärkt! Det var jag som fick det att funka utan LED:en men jag skulle nog säga att det är LED:en som agerar sensor när den finns där. Visst, det funkade ju även pga störningarna i labplattan men när LED:en var inkopplad så är jag ganska säker på att det var den som gjorde att det funkade.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Nä, nu ska jag testa detta. :D
Får väll testa mig fram tills det fungerar men ladd tid osv men det ska fungera!

//Emil
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

karlstedt skrev:...angående den sidan så används bi-color LEDs där den ena LEDen står för ljuset medan den andra avläses.
Är du helt säker på det?
Jag har nämligen använt monokroma LED, och det är inget problem med det.
Dessutom borde killen vars projekt jag länkade till isåfall ha R/G-matriser, då måste han lysa med de gröna och detektera med de röda lysdioderna, eftersom det fungerar väldigt dåligt på andra hållet. Dessutom scannar han de röda lysdioderna, det finns det väl ingen anledning att göra om han detekterar med ett chip som inte lyser?
Korken skrev:Sen, ingen som kan tidsformeln för urladdningen på en kondensator?//Emil
http://en.wikipedia.org/wiki/Rc_circuit ... iderations
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Ok, nu ska jag testa detta.
Har kopplat upp och så men jag förstår inte riktigt hur han menar att han gjorde programmet.

Ger man den en back-bias i 1ms och sedan kollar han hur den håller laddningen i typ 5ms?
Isåfall ska den hela tiden ge ut en ström under dem 5ms eller ska den ladda ur sig klart imellan de 5ms och om den är urladdad innan så has den ha blivit berörd?

Eller hur är det han menar?
Då jag skriver i C så förstår jag inte asm. :?

//Emil
Skriv svar